Sokaknak kell élelmiszerlánc-felügyeleti díjat fizetni


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Május 31-e a bevallási határideje az úgy nevezett élelmiszerlánc-felügyeleti díjnak. A megnevezés csalóka lehet, hiszen a felügyeleti díj alanyai nem csupán az „élelmiszerláncok”, a jogszabály hatálya ennél sokkal több személyre, vállalkozásra kiterjed. Például az élelmiszer-nagykereskedelmi vállalkozásoknak, de kisebb élelmiszerboltoknak, cukrászdáknak vagy éttermeknek is be kell vallaniuk és fizetniük kell ezt a díjat – hívja fel a figyelmet az „Adózásról érthetően” blog.


Az élelmiszerláncról és hatósági felügyeletéről szóló 2008. évi XLVI. törvény 47/B. § határozza meg az élelmiszerlánc-felügyelet alá tartozó tevékenységet végzők körét, akiknek már 2012-től kezdve eleget kell tenniük bevallási és díjfizetési kötelezettségüknek.

A felügyeleti díjat kell fizetniük azoknak, akik

  • élelmiszer-termelési, tenyésztési vagy kísérleti célból tartott állatokat forgalmaznak;élelmiszer- vagy takarmány-termelési célból termesztett növényeket, vetőmagokat, növényi termékeket, illetve a szaporító és ültetési anyagokat forgalmaznak;
  • élelmiszert állítanak elő vagy forgalmaznak, beleértve a vendéglátást és közétkeztetést is;
  • takarmányt állítanak elő vagy forgalmaznak;
  • állatgyógyászati készítményeket és állatgyógyászati termékeket állítanak elő vagy forgalmaznak;
  • növényvédő szereket, termésnövelő anyagokat vagy EK műtrágyát állítanak elő vagy forgalmaznak;
  • állati eredetű melléktermék kezelésével, felhasználásával, további feldolgozásával, szállításával vagy az ezekből származó termék forgalomba hozatalával foglalkoznak;
  • élő állat szállításával, továbbá élőállat-szállító járművek mosásával és fertőtlenítésével foglalkoznak, az idegen állományból származó állatok fogadására kiválasztott elkülönítő (karantén), állatrakodó, gyűjtőállomást, kereskedői telepet, etető-itató állomást, pihentető állomást, állatvásárt üzemeltetnek;
  • szaporítóanyagokat állítanak elő vagy tárolnak;
  • növény-egészségügyi, állat-egészségügyi, élelmiszer- vagy takarmányvizsgáló laboratóriumot üzemeltetnek;
  • állatok jelölésére szolgáló eszközt forgalmaznak.

Mindezek alapján tehát egy élelmiszer nagykereskedelmi vállalkozás, egy élelmiszer bolt, egy cukrászda vagy egy étterem is a felügyeleti díj alanyának számít, hiszen a vendéglátók éppúgy beletartoznak tevékenységük alapján a kötelezettek körébe.

2014. június 24.: SZÁMVITEL A GYAKORLATBAN

Több ponton módosult a számviteli törvény, az új szabályok a 2014. évi üzleti évtől kötelezően alkalmazandók.

Szakmai képzésünk keretében felkészülhet a változásokra, megtudhatja, hogyan kell elszámolni a behajtási költségátalányt, a pénztárgépek beszerzéséhez kapott állami támogatást vagy a transzferár-korrekciót, értesülhet arról is, hogy hogyan módosultak a beszámolókészítés szabályai felszámolás és végelszámolás során.

Jöjjön el 2014. június 24-én szakmai konferenciánkra! Tegye fel kérdését szakértő előadónkank, Saxné dr. Andor Ágnesnek!

Helyszín: Wolters Kluwer Kft. Előadóterme, 1117 Budapest Prielle Kornélia u. 21-35.

Bővebb információk és jelentkezés itt

A díjat mindig tárgyévre kell bevallani, aminek mértéke cégek esetén a díjköteles tevékenység(ek)ből származó előző évi nettó árbevétel, illetve magánszemélyek (egyéni vállalkozó, kistermelő, őstermelő) esetén a díjköteles tevékenység(ek)ből származó előző évi jövedelem (adóköteles jövedelem+ vállalkozói kivét) 0,1 százaléka.

A díj alapja csökkenthető a már befizetett jövedéki adó és népegészségügyi termékadó összegével.

A jogszabály választási lehetőséget ajánl azon mikrovállalkozások (egyéni vállalkozó, kistermelő, őstermelő, társas vállalkozás) illetve kisvállalkozások számára, melyek elsődlegesen végső fogyasztó számára értékesítenek. Ez alapján lehetőségük van a tételes bevallás (0,1%), illetve mikrovállalalkozások esetén évi 20 000 Ft-os, kisvállalkozások esetén évi 700 000 Ft-os átalány választására.

Adóbevallás 2014
A 2013.évről szóló adóbevallásokhoz minden információt megtalál gyűjtőoldalunkon.

A felügyeleti díjat két egyenlő részletben kell befizetni július 31-ig és a következő év január 31-ig. Ha vállalkozó/magánszemély bevallási illetve befizetési kötelezettségét elmulasztja, vagy késedelmesen teljesíti, a hatóság jogosult mulasztási bírság, valamint késedelmi pótlék kiszabására.

Mentesülnek mind a felügyeleti díj bevallás, mind megfizetése alól a mezőgazdasági kistermelők, akiknek e tevékenységből származó, adóévben megszerzett bevétele nem haladja meg a 8 millió Ft-ot.

Emellett könnyítést tartalmaz a jogszabály abban az esetben, ha a felügyeleti díj összege nem éri el az 1000 Ft-ot. Ekkor bár a bevallási kötelezettséget teljesíteni kell, nem társul hozzá díjfizetési kötelezettség.

A nebih.gov.hu weboldalon részletesen is megtalálhatóak azok a TEÁOR számok és jogszabályok, amelyek érintettek a díjfizetésben, illetve további információk olvashatók a felügyeleti díjjal kapcsolatos teendőkről. A díj alanyai továbbá ezen a honlapon keresztül tudják teljesíteni bevallási kötelezettségüket is.

 

A bejegyzés szerzői a LeitnerLeitner Magyarország szakértői.

Az Adózásról érthetően blog az Adó Online szakmai partnere.

 


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Fontos transzferár-kötelezettségek és határidők | A pénz beszél

Május 31-ig kell elkészíteniük a társasági adóbevallásukat a naptári éves adózóknak. Azon cégek esetében, amelyek kapcsolt ügyleteket is bonyolítottak az adóévben, transzferár-nyilvántartás készítési, valamint transzferár-adatszolgáltatási kötelezettség is felmerülhet. Összefoglaljuk a legfontosabb teendőket.

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.