Súlyosan érinti az új telekadó a Budapest Airportot
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Újabb pénzügyi terheket ró a Budapest Airportra (BA) a telekadó törvény hétfői parlamenti módosítása, miközben a Malév csődje miatt a budapesti repülőteret üzemeltető vállalat egyébként is a túléléséért küzd – hívja fel a figyelmet a BA közleményében.
A parlament március 26-i hétfői ülésén egyetértett a fideszes Riz Levente javaslatával, amely várhatóan egymilliárdos összegű telekadó-fizetésre kötelezné a Liszt Ferenc-repülőtér tulajdonosát. A javaslatot korábban támogatásáról biztosította Kósa Lajos debreceni polgármester is, aki a helyi adókról szóló törvény módosítását kezdeményezte. Ennek kiegészítését indítványozta a XVII. kerület ugyancsak fideszes polgármestere. Előterjesztését 287 igen, 3 nem szavazattal, 61 tartózkodás mellett hagyta jóvá az Országgyűlés; a kormánypártok és a Jobbik támogatta, az LMP és az MSZP ellene szavazott. A törvényt várhatóan egy hét múlva fogadják el.
A BA közleményében hangsúlyozza: rendkívül szigorú takarékossági intézkedéseket vezettek be, befagyasztották 10,5 milliárd forintos idei fejlesztési terveik megvalósítását és kénytelenek elbocsájtani 180 munkavállalót. A cég szerint az új telekadó törvénytervezet további súlyos terheket ró a Budapest Airport vállára.
A közleményben a BA emlékeztet arra, hogy tavaly 675 millió forint (2,4 millió euró) telekadót fizetettek. A parlament által 2011 decemberében elfogadott telekadó törvénymódosítás nyomán a Budapest Airport mintegy 1,6 milliárd forint (5,7 millió euró) telekadót kellett volna, hogy fizessen, ami mintegy 2,4-szeres adóemelés.
A hétfőn elfogadott törvénymódosítás rekordnagyságúra 2,25 milliárd forintra (7,9 millió euró) emeli az évente fizetendő adót, ez a tavalyi szint 330 százaléka – emeli ki a cég kifejtve, hogy „miközben az egész magyar légiközlekedés eddigi legsúlyosabb válságát éli és az iparághoz kapcsolódó vállalatok – köztük a Budapest Airport a puszta túlélésükért küzdenek, a telekadó prés további szorítása súlyos károkat okoz”.
A nemzeti légitársaság csődje nyomán több ezer munkahely került veszélybe a légiközlekedésben, az idegenforgalomban és a szállodaiparban Magyarországon. Ebben a helyzetben gyors, átgondolt és hatékony lépésekre lenne szükség, nehogy a „Malév-dominó” másokat is maga alá temessen.
(forrás: MTI)