Szabó Máté: visszásságok az egyedi regisztrációs adó-megállapítási eljárásoknál


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Hátrányos megkülönböztetéssel járhat és a tisztességes eljáráshoz való jog szempontjából is kifogásolható, hogy a külföldről behozott járművek egyedi regisztrációs adóját az egész országban csak Békéscsabán lehet megállapíttatni – közölte Szabó Máté országgyűlési biztos kedden. Az ombudsman szerint egy-egy eljárás befejezésére egyre többet kell várni a jogi szabályozás hiányosságai miatt.

Szabó Máté közleményében emlékeztetett rá: az eljárásban legalább egy alkalommal be kell mutatni a külföldről behozott autót, ami kizárólag Békéscsabán lehetséges, ez pedig – különösen a távolabbi megyékben lakóknál – többletterhekkel jár, ami a közvetett diszkrimináció veszélyét hordozza.

Ha például Nyugat-Dunántúlról jön, a jármű tulajdonosa jelentős útiköltséggel kénytelen számolni, az ügyintézéshez szabadságot kell kivennie, a folyamat elhúzódása miatt esetenként kénytelen szállásról is gondoskodni – írta az ombudsman.

Szabó Máté a témával kapcsolatos immár második jelentésében azt is nehezményezte, hogy az eljárások átlagos időtartama nemhogy nem rövidült, de 60 nappal nőtt, így az egyedi regisztrációs adó megállapítása akár hónapokig is eltarthat.

„Ez szemben áll a tisztességes eljáráshoz való joggal. Az ilyen procedúra nemcsak kényelmetlenséget okoz, hanem hosszabb időre kizárja annak lehetőségét is, hogy tulajdonos a járművét magyar hatósági jelzésekkel, jogszerűen és korlátozásmentesen, rendeltetésének megfelelően használja“ – írta.

Felhívta a figyelmet arra is, hogy az eljáró hatóság több esetben nem vette figyelembe az autók valós értékét, illetve a járművek értékcsökkenését a törvényben meghatározott bizonyítási eszközök felhasználása nélkül határozta meg és így állapította meg a regisztrációs adó mértékét.

A biztos rámutatott, hogy ezekben az esetekben nem teljesült az értékcsökkenéssel arányos adóztatás közösségi jogból fakadó követelménye sem, „amivel a vámhatóság kérdésessé tette a tisztességes eljáráshoz való jog érvényesülését“.

A biztos jelentésében emlékeztetett arra is, hogy egy korábbi ügyben, a külföldi rendszámmal közlekedő, de magyar tulajdonban lévő járművekről kiadott állásfoglalásában már felhívta a figyelmet: más országokban lényegesen kevesebb adminisztratív és anyagi teherrel lehet járműveket forgalomba helyezni és üzemeltetni.

Szabó Máté ezért javasolta a forgalomba helyezés eljárásának lényeges egyszerűsítését. Emellett felkérte a kormányt, hogy az adminisztráció egyszerűsítése, jelentős, akár napokra vagy órákra rövidítéséért készítse elő a regisztrációs adóról szóló törvény módosítását. Azt is javasolta, hogy legalább régiónként hozzanak létre illetékes hatóságot az ilyen eljárások lefolytatására.

Forrás: Jogi Fórum


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.