Szeptembertől új reklámtörvény
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Az országgyűlés még a nyári szünet előtti utolsó ülésnapon elfogadta az új reklámtörvényt, ami azonban csak szeptemberben lép hatályba. A jogszabályt kizárólag az üzleti vállalkozások egymás közötti ügyleteire, illetve a versenytársak tevékenységét érintő, úgynevezett b2b kapcsolatokra kell majd alkalmazni.
A 2008. évi XLVII. törvény előírásait csak akkor lehet alkalmazni, ha a megtévesztő reklám címzettje kizárólag vállalkozás, illetve gazdasági, szakmai tevékenységén kívül eső célok érdekében eljáró nem természetes személy. Az üzleti vállalkozások és a fogyasztók közötti, b2c kapcsolatok tekintetében a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló, szintén új törvény szabályozza a reklámozással összefüggő visszaéléseket.
Az új törvény is elsősorban azokat az összehasonlító reklámokat tilalmazza, amely más vállalkozás jó hírnevét, cégnevét és árujelzőjét sérti. Az eredeti törvényjavaslat hozzájáruláshoz kötötte volna a direkt marketinget is, azonban az elfogadott törvény enyhített ezen a szigoron, továbbra is küldhető a közvetlen megkeresés módszerével reklám, azonban abban tájékoztatni kell a címzettet, hogy a jövőben bármikor megtilthatja az ilyen megkereséseket.
A jövőben is tilos lesz a dohányreklám, bizonyos kivételekkel. Például az általános tilalom alóli kivétel a dohánytermékek forgalmazóinak szóló szakmai célú, és az EGT-n kívül nyomtatott, illetve kiadott sajtótermékben megjelenő reklám. További kivétel a forgalmazási helyen (üzletben) történő reklámozás, ha az kizárólag az ott tartózkodó vevők számára érzékelhető, illetve, ha a reklám nem haladja meg az A/1-es méretet. A reklámok azonban ilyenkor sem szólhatnak és nem mutathatnak be gyermekeket vagy fiatalkorúakat, nem hívhatnak fel túlzott dohányfogyasztásra, nem tüntethetik fel a dohányzást egészséges tevékenységként. A dohányreklámmal kapcsolatos előírásokat a törvény szeptember elsejei hatályba lépéséhez képest féléves türelmi idő elteltével, azaz 2009. március 1-jétől kell majd alkalmazni annak érdekében, hogy a reklámozóknak, reklámszolgáltatóknak, reklámot közzétevőknek megfelelő idő álljon rendelkezésre a felkészülésre.
A fiatalok védelmében tilos lesz a gyermek-és fiatalkorúaknak szóló, vagy azokat bemutató alkoholtartalmú ital reklámja is. Nem lehet reklámozni a terhesség-megszakítást, az abortuszt végző intézményt, vagy arra alkalmas eszközt, eljárást. Tilos továbbá az olyan gyermek-, illetve fiatalkorúaknak szóló reklám, amely alkalmas a gyermek-, illetve fiatalkorúak fizikai, szellemi vagy erkölcsi fejlődésének kedvezőtlen befolyásolására, különösen azáltal, hogy erőszakra, szexualitásra utal, vagy azt ábrázol, illetve témájának meghatározó eleme az erőszakos módon megoldott konfliktus.