Szigorítanák az üzletlánctörvényt


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az év elején hatályba lépett, elsősorban a nagy üzletláncok és a beszállító élelmiszer-termelők és -feldolgozók kapcsolatrendszerét szabályozó törvény módosítására készülnek a Fidesz agrárpolitikusai, illetve a vidékfejlesztési tárca szakértői. A koncepció több ponton szigorítaná vagy pontosítaná a jelenlegi paragrafusokat – például még a saját gyártású élelmiszerek esetében is tiltaná az „önköltség alatti” forgalmazást. A kereskedők szerint viszont törvénnyel hosszú távon nem lehet átírni a versenypiaci viszonyokat.

Információink szerint intenzíven egyeztetnek a Vidékfejlesztési Minisztérium és a Fidesz agrárpolitikusai az idei év elején hatályba lépett – a szakzsargonban „üzletlánctörvényként” is emlegetett –, tisztességtelen forgalmazói magatartásról szóló paragrafuscsomag újabb módosításáról. A lapunk birtokába került tervezet szerint a tisztességtelen forgalmazói magatartások tételes felsorolása közé bekerülhet a saját gyártású termékek „önköltség alatti” árusítása is. Az egyszerűség kedvéért: ha a szabály életbe lép, veszélybe kerülhetnek a nagyobb Tesco-üzletekben megszokott, helyben sütött pékáruk vagy a Spar saját húsüzemében készült termékek. Azokat ugyanis a vevőcsalogatás érdekében olcsóbban kínálják, mint a többi portékát – a kérdés az lesz a jövőben, hogy önköltség alatti áron kerül-e a polcokra az áru.

A megkérdezett kereskedők szerint ez a megközelítés értelmetlen, mert jogszabály az önköltség megállapításának hivatalos módját az egyes termékekre nem írja le. Egyébként a Tesco jelenleg kilogrammonként 109 forintért kínál helyben sütött kenyeret – a hivatalos statisztikai összegzés szerint az átlagos kenyérár ezzel szemben 274 forint volt szeptemberben Magyarországon a többi üzletben.

Az úgynevezett beszállítói viszszatérítések (olyan díjak, amelyeket lényegében a beszállítók által igénybe vett szolgáltatások áraként könyvelnek el a láncok) esetében is tartalmaz szigorításokat a tervezet. Megszűnhet például a fix tételként a beszállítóknak eddig – szerződés alapján – felszámolt logisztikai díj vagy hozzájárulás. Márpedig a kereskedők szerint az egy tételben, tehát relatíve olcsón a logisztikai központokba leszállított áru szétterítésének tetemes költségéből igenis joggal várhatnak el visszatérítést a beszállítótól – ha azt kötnék ki, hogy üzletenként meghatározott, kisebb mennyiségeket a termelőknek maguknak kellene kifuvarozniuk, az sokkal többe kerülne nekik, mint az így felszámolt néhány százalék.

A jövőben az akciós értékesítés esetébenegyértelműenmeghatároznák, hogy a beszállítói hozzájárulásnak nemcsak időben, hanem mennyiségben is egyeznie kell a végső fogyasztónak nyújtott akció mértékével. Vagyis: elvileg még egy esetleg nehezen eladható tétel esetében sem lehet utólag közösen megállapodni az adott áru kedvezményes értékesítéséről. A pontosítások között a tervezett jogszabály rögzíti, hogy a fizetési határidő számításának kezdő időpontját a leszállítástól kell számítani, és a lejárat legfeljebb harminc nap lehet. A koncepció érdekes felvetése az is, hogy egy esetleges, nagyobb árkedvezménynyel történő kiárusítást – függetlenül annak okától – annak megkezdése előtt 15 nappal a Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatalnál előzetesen be kell jelenteni. A kereskedőnek egyébként mindenféle árkedvezménnyel és egyéb felszámított díjjal az akciók végleges lejártát követő harminc napon belül el kell számolnia a beszállítóval.

Lapunk kérdésére több üzletláncnál is úgy vélekedtek, hogy a tisztességtelen piaci magatartást nehéz akár még a legszigorúbb törvénynyel is visszaszorítani. Bár a tervezetet hivatalosan egyelőre egyik cég és az Országos Kereskedelmi Szövetség sem kívánta kommentálni, Vámos György, a szervezet főtitkára magánvéleményeként lapunknak elmondta: az üzleti élet tisztaságának tekintetében van helye akár a szigorúbb törvényi szabályozásnak is, de annak a beszállítókra is vonatkoznia kell. A versenyképességet viszont törvényekkel javítani nem lehet. A kereskedők szerint mindenféle jogi csűrés-csavarás, szigorítás után is egyetlen valódi bázisa marad a rajtuk áthaladó árutömeg forgalmának: a beszállítói versenypiacon, illetve a fogyasztók részéről elfogadott ár. Lényegében teljesen mindegy, hogy egy terméket mindenféle „szolgáltatások” felszámolásával vagy egyszerűen egy alacsonyabb átvételi árral fogad be a kereskedelem. Akadt, aki felvetette, hogy törvény kellene a tisztességtelen szállítói magatartásról is – ilyen eset például, ha a külpiacon megemelkedik a tejár, hirtelen eltűnnek a „kereskedői látókörből” egyes hazai tejfeldolgozók, vagy csak a korábban kialkudottnál magasabb áron hajlandók szállítani. Az is előfordul, hogy előre megállapodott kedvezményes szállításokat nem vagy csak késve, illetve kisebb mennyiségben teljesítenek, aztán a versenyhivatal az üzletet bünteti meg, mert a meghirdetett akciós termék nincs a polcokon.

A rossz termés drágítja az élelmiszert
Az élelmiszer-kereskedők szerint egyébként jövőre szinte biztosan elkerülhetetlenné válik a piaci árak bizonyos mértékű emelkedése, mert csak idő kérdése, hogy a katasztrofális idei terméseredmények mikor „köszönnek vissza” a pultokon is – ám egyáltalán nem biztos, hogy ezzel főként a hazai szállítók járnak majd jól. A Heti Világgazdaság múlt heti számában nyilatkozó Szabó Márton, a Kopint-Datorg vezető kutatója szerint első körben a gabona és a növényolajtermékek, zöldségek, gyümölcsök, majd a takarmánydrágulás következtében az állati eredetű élelmiszerek ára növekszik majd. A folyamatnak már most nyilvánvaló jelei vannak: a növényi termékek drágulása az év első tíz hónapjában már meghaladta a 40 százalékot, ezen belül a legkirívóbb volt a burgonya áremelkedése a maga 70 százalékával. A helyzet azonban ellentmondásos, mivel a további áremelkedésnek az import is gátat szabhat. Ez a hazai beszállítói piacon természetesen újabb feszültségeket okozhat, ám az immár a vevők által is elvárt, folyamatos kereskedelmi árukészlet fenntartásához elkerülhetetlen lesz jelentős mennyiségű külföldi áru behozatala. Ez pedig önmagában fékezheti még a legmegalapozottabb termelőiár-emelési törekvéseket is. A várható hiány miatt azonban az importra még akkor is rá fog kényszerülni a legtöbb lánc, ha –egy másik kormányzati rendelkezés értelmében – az ilyen szállítások úgynevezett másodlagos ellenőrzésének szigorításával is számolniuk kell.

Forrás: Nol.hu


Kapcsolódó cikkek

2024. június 28.

Távirányítóval manipulálták a tachográfot

A NAV pénzügyőrei néhány óra alatt két olyan teherautót is ellenőriztek, amelyekben a sofőrök távirányítóval manipulálták a menetíró készülékek adatait.

2024. június 28.

Ingatlan áfa újratöltve

Az utóbbi időben jelentősen megváltoztak az ingatlanokkal kapcsolatos áfaszabályok, melyek ismerete nemcsak az építőipari cégeknek, illetve az ingatlant értékesítőknek, hanem az ilyen számlát befogadóknak is kulcsfontosságú. Az Áfa kalauz legfrissebb számában áttekinti az ingatlanokkal kapcsolatos áfa szabályokat.