Jön a Komplex Jogviszony-Nyilvántartás
Egyszerűsítheti a jogviszonyok mindennapi ügyintézését az adóhatóság vezetésével működő konzorcium uniós támogatással létrejövő fejlesztése, a Komplex Jogviszony-Nyilvántartás (KJNY) – közölte a NAV.
Kapcsolódó termékek: Adózási kiadványok, Adó Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Jóllehet 2020-ra nem változtak a cafeteriában szokásos juttatásokkal összefüggő adószabályok, és így emiatt nem kell a szabályzatot módosítani ott, ahol már bevált rendszer működik, érdemes lehet akár a juttatási keretet növelni, akár a választható elemek körét bővíteni, vagy ahol még nincs, a cafeteria-rendszert bevezetni. De az egyes juttatásokat a cafeteria bevezetése nélkül, vagy azon kívül is lehet adni. Cikksorozatunk első részében a magánszemélyek számára adható juttatásokat, azok adózására vonatkozó legfontosabb tudnivalókat foglaltuk össze.
Adómentes juttatások
Béren kívüli és egyes meghatározott juttatások
Széchenyi-pihenőkártya:
Rekreációs keret:
Nem kell a rekreációs keretösszeget arányosítani, ha a munkaviszony a magánszemély halála miatt szűnik meg. Az arányosított rekreációs kereten belül szintén nem kell arányosítani az egyes alszámlákra vonatkozóan előírt értékhatárokat. [Szja tv.70-71. §]
Cégtelefon magáncélú használata: egyes meghatározott juttatás, a kifizető közterhe 1,18x(15% szja+17,5% szocho). [Szja tv. 70. § (1) bekezdés b) pont, (9) bekezdés c) pont]
Hivatali, üzleti utazáshoz kapcsolódó étkezés vagy más szolgáltatás: egyes meghatározott juttatás, a kifizető közterhe 1,18x(15% szja+17,5% szocho). [Szja tv. 70. § (1) bekezdés a) pont]
Befizetés ÖPT kiegészítő önsegélyező szolgáltatásnak nem minősülő célzott szolgáltatásra: egyes meghatározott juttatás, a kifizető közterhe 1,18x(15% szja+17,5% szocho). [Szja tv. 70. § (2) bekezdés] Célzott szolgáltatásként a pénztár alapszabályában (szolgáltatási szabályzatában) szereplő szolgáltatások nyújthatók. Ezek közül a munkáltató, illetve a támogató választja ki az általa célzott szolgáltatásként finanszírozni kívánt szolgáltatást. [Öpt. 12/A. §; 50/B. §]
Évi egy alkalommal csekély értékű ajándék (a minimálbér 10 százalékát meg nem haladó értékű termék, szolgáltatás): egyes meghatározott juttatás, a juttató közterhe 1,18x(15% szja+17,5% szocho). [Szja tv. 70. § (6) bekezdés a) pont]
Vendéglátásra szervezett rendezvényen átadott, a minimálbér 25 százalékát meg nem haladó egyedi értékű ajándéktárgy: egyes meghatározott juttatás, a kifizető közterhe 1,18x(15% szja+17,5% szocho). [Szja tv. 70. § (6) bekezdés b) pont]
Csoportos biztosítás díja: egyes meghatározott juttatás, a kifizető közterhe 1,18x(15% szja+17,5% szocho). Csoportos biztosítás díja: ha a biztosítási szerződés alapján a magánszemélyre jutó díj sem arányosítással, sem másként nem állapítható meg. [Szja tv. 3. § 89. pont; 70. § (6) bekezdés b) pont]
Egyéb juttatások
Lakhatási támogatás, lakáscélú támogatás (jogviszony szerint adóköteles): a magánszemély közterhe 15% szja+18,5% tbj, a kifizető közterhe 17,5% szocho+1,5% szakho.
Munkahelyi étkezés, étkezési utalvány, ajándékutalvány, helyi bérlet, iskolakezdési támogatás, tandíj támogatás (jogviszony szerint adóköteles): a magánszemély közterhe 15% szja+18,5% tbj a juttató közterhe 17,5% szocho+1,5% szakho. Utalvány formájában akkor adható, ha a juttatás a magánszemélyt vagy más személyt nem az általa végzett önálló vagy nem önálló tevékenység ellenértékeként illeti meg, ha nem használható fel bármire, illetve készpénzre nem visszaváltható.
Nem csoportos biztosítás díja (jogviszony szerint adóköteles): a magánszemély közterhe 15% szja+18,5% tbj a kifizető közterhe 17,5% szocho+1,5% szakho.
ÖPT hozzájárulás, támogatói adomány (kötelezően bruttósítva jogviszony szerint adóköteles), a bruttó összegre a magánszemély közterhe 15% szja+18,5% tbj a kifizető közterhe 17,5% szocho+1,5% szakho.
ÖPT kiegészítő önsegélyező szolgáltatásnak minősülő célzott szolgáltatás:
Egyszerűsítheti a jogviszonyok mindennapi ügyintézését az adóhatóság vezetésével működő konzorcium uniós támogatással létrejövő fejlesztése, a Komplex Jogviszony-Nyilvántartás (KJNY) – közölte a NAV.
Az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvény (a továbbiakban: Air.) lehetővé teszi az adózó számára, hogy ő maga kérje az ellenőrzés megismétlését, ha álláspontja szerint az általa feltárt új tények, körülmények a korábbi ellenőrzés eredményét megváltoztatnák.
Cikkünk második részében példák segítségével tekintjük át a Katv. 20. § (3) bekezdés c) pontjában, illetve 20. § (4) bekezdés c) pontjában szereplő adóalap-korrekciós tétel alkalmazását.
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!