Szja-bevallás: miért nem jön az adóvisszatérítés?
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Még javában tart az szja-bevallási szezon, de sokan már számot adtak 2012. évi jövedelmeikről és várják a postást vagy nézegetik számlaszámunkat, mikor érkezik a visszajáró szja. Az adóhatóságnak az igényléstől számított 30 napja van arra, hogy kiutalja vagy kiküldje az szja-visszatérítést, feltéve, hogy a bevallás hibátlan volt és valóban jár vissza adó. Lehet, hogy mi hibáztunk?
Amennyiben a beküldött bevallás hibás, adóvisszatérítési igényünket csak akkor tudja teljesíteni az adóhatóság, ha már javítottuk a hibát.
A NAV segítségével idén is összegyűjtöttük, mit rontunk el leggyakrabban, és hogyan lehet kijavítani a hibát, hogy mielőbb megérkezzen a visszajáró adó.
Természetesen az is előfordulhat, hogy mi mindent jól csináltunk, és az adóhatóság hibájából késik a kiutalás. Ha az adóhatóság a kiutalást késedelmesen teljesíti, a késedelem minden napjára a késedelmi pótlékkal azonos mértékű kamatot köteles fizetni, mégpedig minden naptári nap után a felszámítás időpontjában érvényes jegybanki alapkamat kétszeresének 365-öd részét.
A leggyakrabban előforduló adózói hibák:
- Nem írtuk alá bevallásunkat. Még mindig gyakran előfordul, hogy elfelejtjük aláírni a bevallást. Enélkül azonban nem fogadható el. Ha a feldolgozás során kiderül, hogy hiányzik az aláírás, az adóhatóság kénytelen külön felhívásban értesíteni erről, hiszen ezt más nem korrigálhatja helyettünk. Minden olyan oldalt alá kell írni, amit kitöltöttünk.
- Nem jelöltük meg, hogy visszaigénylés jár. Csak akkor kaphatunk adó-visszatérítést, ha az szja-bevallás főlapjának C blokkjában jelöltük, hogy visszaigénylésre jogosultak vagyunk. Ez a mulasztás csak külön kérelemmel pótolható, a 17-es számú kiutalási kérelmet kell benyújtanunk.
- Nem jól adtuk meg számlaszámunkat vagy postacímünket. A pontatlan, hibás utalási cím, vagy számlaszám szintén a kiutalás meghiúsulását eredményezi. Ráadásul ilyenkor csak akkor tudjuk a 17-es nyomtatványon kérni az ismételt kiutalást, ha az a sikertelen kézbesítést, vagy utalást követően visszaérkezik az adófolyószámlára. A kiutalás határidejébe nem számít bele a posta, valamint a pénzintézetek ügyintézési ideje.
- Adótartozásunk vagy más köztartozásunk van. A visszautalás elmaradásának oka lehet az is, ha nyilvántartott adótartozásunk vagy adók módjára behajtandó köztartozásunk, illetve önkormányzati adóhatóságot megillető tartozásunk van. Ilyenkor az adóhatóság visszatartási jogot gyakorol a tartozás összegének erejéig, így csak az azt meghaladó adó-visszatérítést utalja ki.
- Rosszul töltöttük ki a az Önkéntes kölcsönös pénztári vagy nyugdíj-előtakarékossági rendelkező nyilatkozatunkat. Ha rendelkeztünk, de a bevallás szerinti adót nem fizettük meg és az állami adóhatóságnál nyilvántartott adótartozásunk van, a megjelölt pénztári számlára utalás csak akkor lehetséges, ha az adótartozást kifizetjük és ezt követően külön kérelemben kérjük az adóhatóságtól az összeg elutalását. A sikeres utalás elengedhetetlen feltétele, hogy a pénztár, vagy befektetési szolgáltatónál vezetett pénzforgalmi számlaszámot és a szolgáltató adószámát pontosan adjuk meg. Sokan tévesen saját bankszámlaszámlájukat jelölik meg, ami szintén az utalás elhúzódásához vezet.
- Nem jó helyre nyújtottuk be a bevallást. A visszautalásra nyitva álló határidőt attól a naptól kell számítani, amikor a bevallás a hatáskörrel és illetékességgel rendelkező adóigazgatósághoz megérkezik. Amennyiben nem a megfelelő helyre küldtük meg a bevallását, a kiutalási idő elhúzódhat.
A hibásan kitöltött bevallásokat kétféleképpen lehet javítani.
- Egyrészt a számítási hibát és más hasonló elírást maga az adóhatóság kijavítja, és ha ez a javítás az adó-visszatérítés összegét érinti, a kijavítástól számított 30 napon belül értesít bennünket. Ilyenkor nem az általunk igényelt összeget, hanem a már javítottat kapjuk kézhez.
- Másrészt ha nélkülünk nem javítható a bevallás, az adóhatóság határidő megjelölésével hiánypótlásra szólít fel. Ilyenkor a kiutalásra nyitva álló 30 nap a bevallás kijavításának napjától kezdődik.
Az adóhatóság legtöbbször tájékoztat bennünket a kiutalás elmaradásáról és annak okáról. Így például adóhatósági javításnál a visszatérítendő összeg változásáról, a hiánypótlás szükségességéről, illetve a visszatartási jog gyakorlásáról.
Amennyiben azonban a bevallás benyújtásától számított 40 napon túl utalás sem érkezik és tájékoztatást sem kapunk, érdemes érdeklődni az ügyfélszolgálatokon vagy a megfelelő PIN kód birtokában a 06-40/ 20-21-22-es telefonos ügyintézői contact centernél.