Telefonos ügyintézés az APEH-nál


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az adóhatóság júliustól telefonos ügyféltájékoztató és ügyintéző rendszert üzemeltet. Az ügyfél egy azonosító számmal történő bejelentkezés, valamint az adózó és képviselő azonosítását követően, a beszélgetés rögzítése mellett, a telefonon is előterjesztheti a kérelmét, amely alapján az APEH intézkedik, illetve az egyedi ügyben a tájékoztatást ad.

A 3/2009. (III. 12.) PM rendelet az adóügyek elektronikus intézéséről szóló 34/2007. (XII. 29.) PM rendelet módosítása körében július elsejétől bevezeti a telefonos ügyintézés lehetőségét. A telefonos ügyféltájékoztató és ügyintéző rendszer egy, az adóhatóság által működtetett multimédiás, internet protokoll alapú rendszer, mely ügyféltájékoztatásra, ügyintézésre, valamint az adóhatósági ügyintéző közreműködésével az adózó, illetve a képviselő azonosítására is alkalmas. Az ügyfél a jövőben a rendszer igénybevételével egy azonosító számmal történő bejelentkezés, valamint az adózó és képviselő azonosítását követően, a beszélgetés rögzítése mellett, a telefonon is előterjeszthet bizonyos kérelmeket, amely alapján az APEH intézkedik, illetve az egyedi ügyben a tájékoztatást ad.

Kizárólag a következő ügyek intézhetők telefonon: adózói folyószámlával, folyószámla kivonattal kapcsolatos egyedi tájékoztatás, ehhez kapcsolódó adónemek közötti átvezetés; a regisztrációval, állandó meghatalmazással kapcsolatos egyedi felvilágosítás, tájékoztatás; egyedi bevallási adatokkal kapcsolatos tájékoztatás; a hibás bevallással kapcsolatos egyedi tájékoztatás; papíralapú bevallás esetén – az adózó személyes jelenlétét nem igénylő – javítás; adózói törzsadatokkal kapcsolatos tájékoztatás; egyedi bejelentésekkel, változás-bejelentésekkel kapcsolatos ügyintézés, meggyőződés az ellenőrzést végző személy személyazonosságáról és megbízásának érvényességéről, a megbízólevél számáról, az ellenőrzés alá vont adónemekről és időszakról; meggyőződés közösségi adószám érvényességéről.

Az adóhatóság a telefonos ügyféltájékoztató és ügyintéző rendszerben folytatott beszélgetést elektronikus adathordozóra rögzíti, és a törvényben előírt időtartamig megőrzi. A telefonos ügyintézéshez szükséges azonosítót az adózó vagy képviselője elektronikus úton a KR-en keresztül vagy papíralapon igényelheti. A véletlenszerűen képzett azonosító számról és annak alkalmazhatósági időtartamáról értesítést küldenek az ügyfélnek. Az értesítéshez mellékelnek egy nyilatkozat nyomtatványt, amely tartalmazza, hogy az ügyfél hozzájárul a telefonbeszélgetés rögzítéséhez és megőrzéséhez. A nyilatkozat kitöltése, visszaküldése hiányában a telefonos ügyintézés nem vehető igénybe.

Az ügyfél az azonosító szám elvesztését, megsemmisülését, jogosulatlan személy által történt megismerését haladéktalanul köteles az adóhatósághoz papíralapon írásban, vagy a KR-en keresztül elektronikus úton, illetve telefonon bejelenteni. Fontos tudnivaló továbbá, hogy a rögzített telefonbeszélgetéseket az ügyfél a megőrzési időtartamon belül meghallgathatja.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 25.

Kisokos a közvetített szolgáltatásokról

Közvetített szolgáltatás fogalmával több adónemet illetően is találkozunk. A fogalmak különbözőek, így számos kérdés felvetődhet az értelmezésükkel, használatukkal kapcsolatosan. Ha a köznyelvi meghatározásból indulunk ki, akkor közvetítés szó alatt a kapcsolat megteremtését kell érteni, a két fél összekapcsolása értendő alatta. Ismertetjük a részleteket és egy érdekes jogesetet.