Új adót vetnek ki az autókra!


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A környezetvédelmi elképzelések szerint több millió autót sújtanának büntetőadóval, ha azok nem teljesítik a gyártók által vállalt kibocsátási értékeket – írja a Népszabadság.

A 2009 szeptemberében életbe lépő Euro 5-ös szabályok teljesítése autónként 600 eurós, a 2014-re tervezett Euro 6-os további 900 eurós többletet jelentenének, a dízel-teherautókat és -buszokat hatezer euróval drágíthatják a környezetvédelmi szabályoknak megfelelő üzemanyag-adagolók és szűrők. Ettől persze még messze vagyunk, de az biztos, hogy tartani kell az értékeket. Már ha sikerül, mert egyelőre úgy néz ki, hogy az ACEA-tagok (Európai Autógyártók Szövetsége) nem teljesítik az 1995-ben felvállalt értékeket, legalábbis a környezetvédelem területén.

A terv szerint 2008-ban már csak olyan autókat gyártanának, melyek átlagban 140 gramm szén-dioxidot bocsátanak ki kilométerenként. Szakértők szerint erre nincs esély, időarányosan nem teljesíthetők a vállalások, mert jelenlegi átlagérték meghaladja a 161 grammot. Műszakilag megoldható lenne, de a további költségeket a gyártók nem vállalják, és a stagnáló piacon nem merik a vevőkre hárítani.

Az Európai Bizottság szankcióként adóemelést is kilátásba helyezett, ez pedig fogyasztókat is érintené. A 2015-ig szóló tervezet szerint évi háromezer euró többletadóval büntetnék azokat a típusokat, melyek kilométerenként 200 grammnál több szén-dioxidot bocsátanak ki, a radikálisabb változatban egyszerűen kitiltanák azokat a közlekedésből. Ez minden második járművet érintene.

AZ EU nemcsak a motorok és a szűrőrendszerek tökéletesítésével, hanem általános sebességkorlátozással is tisztítani akarja a levegőt. A jelenlegi tempólimitek 10-20 km/órával történő leszállítása nemcsak a károsanyag-kibocsátást, hanem a balesetek számát is jelentősen csökkentené. A közlekedés biztonságát szolgálná a gyári karosszériától jelentősen kiugró, utólag felszerelt légterelők és keréktárcsák szigorúbb szabályozása. Ezekről már kész a szabálytervezet, a bevezetésről később döntenek.

Forrás: Pénzcentrum


Kapcsolódó cikkek

2024. július 26.

Könnyebben jutnak hitelhez a speciálisan adózók

A kormány döntése alapján könnyebben juthatnak államilag támogatott, elsősorban lakáscélú hitelhez a speciális adózási formát választók és a mezőgazdasági őstermelők – jelentette be a kormányszóvivő.

2024. július 26.

Szigorúbb online számla- és transzferár-bírságok jönnek

A nyári adócsomag egyik legfontosabb változása, hogy 2024. augusztus 1-jétől megduplázódnak a mulasztási bírságtételek. A szigorodás egyrészt az általános bírságszabályt érinti (ideértve az online számla és transzferár adatszolgáltatási kötelezettségre vonatkozó bírságtételt), másrészt egyes kiemelt mulasztásokra (alkalmazotti bejelentés; számla – nyugtakibocsátás, iratmegőrzési kötelezettség elmulasztása, nem megfelelő teljesítése) vonatkozik – olvasható a VGD Hungary hírlevelében.

2024. július 26.

A közvetett adózás rendszere Nigériában (2. rész)

Nigéria Afrika legnépesebb országa, több mint 250 etnikai népcsoporttal; hivatalos nyelve az angol. A legtöbben a mezőgazdaságból élnek, a gazdaság motorja a kőolaj-kitermelés. A kormány az elmúlt időszakban a közvetett adóztatásra fókuszált, így az áfa kulcsa 5%-ról 7,5%-ra nőtt. Következnek az érdekes részletek.