Új fejezet jöhet a francia-amerikai tech-vitában?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A francia kormány nyárig hagy időt Biden elnök meggyőzésére a technológiai óriáscégek OECD-szintű adóztatásával kapcsolatban. Tisztán érzékelhető, hogy az eddig inkább demokrata-barátnak tartott vállalatok akár erőteljes demokrata szabályozási lelkesedéssel is szembe találhatják magukat.

Miután a franciák bejelentették, hogy a bevételeik 3%-ának erejéig megadóztatják a digitáis óriásokat, az amerikai kormányzat a kereskedelmi törvény alkalmazásával erőteljesen reagált az álláspontja szerint diszkriminatív, az amerikai cégeket aránytalanul sújtó adókivetésre. A Trump-adminisztráció büntetvámokkal fenyegette meg Franciaországot, igaz, felfüggesztette ezek gyakorlati alkalmazását, a felfüggesztést 2021 elején is meghosszabbítva. Válaszul Franciaország elengedte a 2020-ra esedékes adókötelezettséget, remélve, hogy az év során sikerül az OECD égisze alatt megállapodásra jutni a techcégek adózásával kapcsolatban. Csakhogy ezekről a kormányközi tárgyalásokról az amerikaiak kivonultak, a franciák pedig úgy döntöttek, 2021-től csak azért is alkalmazzák a digitális sarcot.

A franciáknak most a tárgyalásokat már az új, Biden-kormányzattal kell folytatniuk, ami várhatóan a multilateralizmus iránt nyitottabb, más stílust hozhat az amerikaiak részéről. A kérdés már csak az, hogy más szakpolitikai kimenetekre is van-e esély. A francia kormányzat azt mondja, hogy nyárig hagy időt Biden elnök meggyőzésére az OECD-szintű megoldással kapcsolatban, utána az európai megoldás keresése felé fordulna. A jelenlegi tervek szerint egyébként a digitális illetékre érkezhet is javaslat 2021 első félévében az Európai Bizottság részéről, tehát a franciák nyitott kapukat döngetnek. Ráadásul nemcsak az illeték, hanem a digitális szolgáltatások, és a digitális piac teljes átrendezése is napirenden van jelenleg az uniós politikában. Természetesen van, lehet az „együtt kezelésnek-rendezésnek” erős politikai logikája, hiszen minél több szinten akar beavatkozni az EU, annál nagyobb eséllyel tud a nap – a kompromisszumok – végén az EU valamilyen szinten áttörést elérni a techóriásokra vonatkozó szabályozási keretben.

Mindazonáltal mutatnak arra jelek, hogy a Biden-kormányzat nem várná meg ezt a nyomást, s nyitott lenne valamiféle nemzetközi szintű megállapodásra. Az erre vonatkozó, franciák által melegen üdvözölt jel Janet Yellen pénzügyminiszter-jelölt szenátusi meghallgatása volt, ahol a pénzügyi tárca várományosa azt mondta, nyitott a techcégek nemzetközi adózására. Bruno Le Maire francia gazdasági miniszter ugyanakkor joggal jelezte, hogy ez még nem hivatalos amerikai bólintás az OECD-s projektre. Tényleg nem az, ez csak egy francia szempontból kedvező nyilatkozat. Joe Bidennek ugyanis az esetleges bólintás előtt minden bizonnyal belpolitikai szempontból is rendeznie kell – elsősorban a saját demokrata többségén belül –, hogy milyen politikát kíván folytatni, milyen eszközökkel és milyen színtereken a digitális óriásokkal szemben, s jelenleg még nem ez a kérdés van az új kabinet horizontján prioritásként.

tech óriáscégek megadóztatásaTisztán érzékelhető, hogy az eddig inkább demokrata-barátnak tartott techcégek akár erőteljes demokrata szabályozási lelkesedéssel is szembe találhatják magukat. Egy 2020. októberi, elsősorban demokraták által bemutatott képviselőházi jelentés monopolhelyzettel és az azzal való visszaéléssel vádolta meg a négy nagyot (GAFA), a feldarabolásuk és a versenyjogi szabályozás átalakítása mellett kardoskodva. A republikánusok nem értettek egyet minden megoldási javaslattal, s az is látszik, hogy a szólásszabadság kérdése kínos vitapont lehet az új szabályozás kialakításakor a kongresszusi többség és kisebbség között. Ugyanakkor a versenyjogi-monopólium kérdésben nagyobb, sőt, erőteljes kétpárti egyetértés látszik. Az OECD-s és kétoldalú adóügyi egyezkedés tehát amerikai szempontból egy nagyobb, belpolitikai keretben is értelmezendő. Ráadásul úgy, hogy a Capitoliumon januárban történtek után nemcsak az Egyesült Államokban, hanem gyakorlatilag szinte mindenhol felmerült a közösségi média szabályozásának egyre erőteljesebb igénye.

A francia kormány sem kivétel, ráadásul Franciaországban nem is újkeletű a szabályozási akarat – miközben a belpolitikai keret Párizs számára sem elhanyagolható szempont. Közeleg az elnökválasztás. Az adminisztráció, s vele Macron elnök 2022 előtt nehezen engedheti meg magának, hogy engedjen vagy visszatáncoljon a digitális adó ügyében, ugyanis a második fordulóban a számára fontos baloldali szavazókat amúgy is nehezebben éri el és szólítja meg, mint a jobboldali szavazókat, márpedig a baloldali szavazók számára fontos üzenet lehet az óriáscégek profitjának a megcsapolása. A járáványügyi intézkedések – különösen a kiskereskedelmi üzletek zárása, a hipermarketekben a nem létszükségletnek számító árukat tartalmazó polcok lezárása – a baloldali-ellenzéki értelmezés szerint csak az Amazonnak segít, aki így le tudja tarolni a francia piacot a kormányzat hathatós segítségével. (A „tarolás” mértéke vitatott dolog, az e-kereskedelem 13% körül van az összes eladásban, ennek pedig mintegy ötöde kerül az Amazonhoz, igaz, 2020-ban mintha a piac többi része dinamikusabban erősödött volna, mint az amerikai óriás – az illetékes államtitkár Amazon-pszichózisról beszélt egy alkalommal az e-kereskedelmi adatokat elemezve. Csakhogy a politikában, s különösen a választási kampányokban az érzetek, a benyomások legalább olyan fontosak, ha nem egyenesen fontosabbak, mint a nyers adatok.)

A kialakult narratíva, közhangulat miatt Macron elnöknek most jobban megéri harcolni a digitális adóért, mint nem: a jobboldaliaknak kapcsolódó üzenet lehet a 2017 óta hirdetett (digitális) szuverenitás, a baloldaliaknak pedig a szolidaritás, a nagy cégek hozzájárulása a közöshöz. Az igazság az, hogy a választásra készülő Macronénak ezért sürgősebb is a „nagy külföldi” cégek elleni fellépés politikai demonstrálása (ergo a téma napirenden tartása), mint maga a konkrét megállapodás és pénzbehajtás. Pár száz millió, egymilliárd euró nem elhanyagolható tétel a francia költségvetésben, hiszen 9-10 milliárd az igazságügy éves költségvetése, de azért nem is egy ekkora bevétel hiánya borítja meg a 2020-ban (előzetesen) 343 miliárdosra tervezett, majd alaposan elszállt központi költségvetést.


Kapcsolódó cikkek

2024. június 28.

Távirányítóval manipulálták a tachográfot

A NAV pénzügyőrei néhány óra alatt két olyan teherautót is ellenőriztek, amelyekben a sofőrök távirányítóval manipulálták a menetíró készülékek adatait.

2024. június 28.

Ingatlan áfa újratöltve

Az utóbbi időben jelentősen megváltoztak az ingatlanokkal kapcsolatos áfaszabályok, melyek ismerete nemcsak az építőipari cégeknek, illetve az ingatlant értékesítőknek, hanem az ilyen számlát befogadóknak is kulcsfontosságú. Az Áfa kalauz legfrissebb számában áttekinti az ingatlanokkal kapcsolatos áfa szabályokat.