Újabb Ügyfélkapu nyílik


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Hamarosan pénzügyi műveletek is lebonyolíthatók lesznek. Ez azt jelenti, hogy az ügyfélkapun keresztül lehet majd adókat és illetékeket fizetni – hitelkártyával vagy bankszámláról egyaránt.

Az elektronikus ügyfélkaput kétévi működése után naponta átlagosan 600 ezer belépő látogatja, ami az jelenti, hogy havonta 15-20 millióan lépnek be a kormányzati elektronikus ügyintéző rendszerbe. A magas látogatószám miatti jogos büszkeséget árnyalja, hogy a szolgáltatások csak lassan fejlődnek, és a felhasználók száma is jócskán elmarad attól, amit az ország gazdasági fejlettsége indokolna.
A jelenleg működő rendszer bejelentett felhasználóinak száma 570 000 – elsősorban ők azok, akik aktívan használják is az ügyfélkaput. A statisztikák szerint az egyik legnépszerűbb szolgáltatás a hatályos jogszabályok gyűjteménye, de havonta egymillió feletti számot ér el az adóhivatali adatküldések mennyisége is. Ennél alig kevesebb az egészségbiztosítási, nyugdíj- és vámintézések száma.

Meglehetősen ellentmondásos viszont az okmányirodai időpontfoglalások kérdése. Sokan panaszolják, hogy személyes okmányaik elintézése az ügyfélkapun keresztül hetekbe telik, míg ha személyesen odamennek, akár már aznap elintézhetik ügyeiket. Szitner Károly, az Elektronikus Kormányzati Központ főosztályvezetője ezzel kapcsolatban elmondta, hogy azon önkormányzatok esetében, amelyek komolyan veszik (értsd: feltöltik) az időpontokat, az elektronikus ügyintézést, ott gördülékenyen megy ez a szolgáltatás is. Lapunk munkatársainak tapasztalatai szerint azonban tud hatékony is lenni az elektronikus időpontfoglalás, például a gépjárművekkel kapcsolatos ügyintézés esetén: jogosítvány hosszabbítására az e-időpontfoglalás hosszas várakozást tud kiváltani.
Az ügyfélkapu fejlesztése-megújítása már folyik, és hamarosan új szolgáltatásokat is bejelentenek. Ezek közül a legfontosabb a pénzügyi műveletek bevezetése lesz. Ez azt jelenti, hogy az ügyfélkapun keresztül lehet majd adókat és illetékeket fizetni – hitelkártyával vagy bankszámláról egyaránt. Az erre irányuló tervek már elkészültek, és ha kiválasztják a fejlesztő céget, akkor már 2009 elején beindulhat ez a szolgáltatás is. A jelenlegi rendszer korszerűsítésének egy másik eleme a most működő jelszavas azonosító rendszer megváltoztatása lesz, ez ugyanis elavultnak számít.
Bár a rendszer eddig túlterheltség miatt nem lassult le észrevehetően, szükségesnek látszik egy új ügyfélkapu bevezetése is. Erre nem csupán a szolgáltatások bővítése miatt van szükség, hanem azért is, mert a már működő ügyfélkapunak nincs tartalékrendszere. Egy komolyabb átalakítást tehát csak a jelenlegi leállításával lehetne végrehajtani.

A másik kapu fejlesztése már elindult és fokozatosan integrálódik a rendszerbe, így pedig fokozatosan bővül a szolgáltatások palettája is. Korábban már többször felvetődött, hogy minden magyar állampolgárnak legyen saját e-mail-címe. A név@magyarország.hu cím bevezetése azonban számos adatvédelmi problémát vet fel – mondta el kérdésünkre a főosztályvezető -, így automatikusan továbbra sem kap majd ilyet senki.

Tovább bővül ugyanakkor a dokumentumok lejártára figyelmeztető szolgáltatás. A közelmúltban bemutatott újdonság a regisztrált felhasználóknak küld üzenetet jogosítványuk, személyi igazolványuk és útlevelük megújításának esedékességéről. Az első adatok szerint ilyen üzenetet naponta pár száz állampolgár kap, vagyis nem növeli érzékelhetően a szolgáltatás terheltségét.
Az új ügyfélkapu fejlesztésére a Koping Datorg kapott megbízást. A kétéves munkára 4 milliárd forintos keretösszeget hagytak jóvá. A már működő rendszer működtetése és a szolgáltatások fejlesztése ezen felül további egymilliárd forintba kerül.

Már tavaly novemberben elindult az e-fizetés elnevezésű uniós társfinanszírozású projekt előkészítő szakasza. A várhatóan 2009 közepéig tartó fejlesztések célja a központi költségvetést illető bevételek elektronikus befizetésének lehetővé tétele oly módon, hogy az egy ügyhöz tartozó, de különböző jogosultaknak történő befizetések egy fizetési tranzakcióval történhessenek. Hasonlóan nagy jelentőségű az egyablakos vámügyintézés megteremtését szolgáló fejlesztés, melynek eredményeként 2009 végére valamennyi, a vámáruk ellenőrzésére felhatalmazott hatóság a vámhatóságon keresztül lép majd kapcsolatba az ügyféllel: a vámkezelés kezdeményezése egyetlen elektronikus üzenettel történhet.

Forrás: Napi Gazdaság


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.