Utcán is kapható Adóellenőrzés


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A vagyonosodási vizsgálatokat évek óta az ellenőrzések kiemelt feladataként határozza meg az aktuális, adott évre szóló ellenőrzési irányelv. Az APEH 2006-ban 600, 2007-ben 11 095, 2008-ben 6061 vagyonosodási vizsgálatot indított. A 2009-es ellenőrzési irányelv növekedést mutat: az APEH kapacitásának 13,3 százalékát szánja erre az ellenőrzéstípusra.

Az APEH által nagyobb számban 2007-ben elindított vagyonosodási vizsgálatok sokakban keltenek félelmet. Tovább növelik ezt azok a tények, miszerint az ellenőrzések jelentős része feltár valamilyen szabálytalanságot vagy visszaélést, és a hivatal az idén 25 százalékkal növeli az ilyen vizsgálatokra fordított kapacitásait. Minden érintettnek − tehát gyakorlatilag mindenkinek − érdemes ezért tisztában lennie a vagyonosodási vizsgálatokhoz kapcsolódó tudnivalókkal a kiválasztások szempontrendszerétől az eljárás tényleges menetén át egészen a jogorvoslati esélyekig.

Erre ad lehetőséget a CompLex Kiadó Adóellenőrzés c. szaklapjának 2009 évi 3.-4. száma, mely a szokásoktól eltérően − tekintettel az érintettek széles körére − most nem csak előfizetők számára készül, hanem utcai árusoknál is kapható lesz. A már-már könyvméretű lap a szabályok és lehetőségek ismertetését nyújtja, és bemutatja az APEH eljárásával szembeni jogszabály adta lehetőségeket is. Összefoglalja a vagyongyarapodási vizsgálatok módszertanát, ezen belül részletesen beszámol a jogszabályi háttérről, a vizsgálat menetéről és magáról az ellenőrzés folyamatáról. Húsznál is több jogeset mellett számos bírósági döntés elemzése, valamint a 2008. évi APEH-ellenőrzési adatok és a 2009. évi legfőbb feladatok is megtalálhatók a tematikus kiadványban.

Az adóellenőrzések 2008. évi eredményei

A 2008. évi ellenőrzési tevékenységet alapvetően az ellenőrzési irányelvben meghatározott célok és feladatok határozták meg. A fenti célok elérése érdekében a korábbiaknál sokkal nagyobb szerepet kaptak az adóelkerülő magatartás megelőzését célzó preventív ellenőrzések és az ellenőrzéseket segítő kockázatelemzések. Kiemelt figyelmet fordított az ellenőrzési szakterület a jogszerűtlen adózói magatartásra történő gyors reagálásra, a hatékonyság növelésének érdekében az ellenőrzési módszerek
folyamatos értékelésére, elemzésére és a vizsgálati módszerek egységesítésére.

Az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal 2008-ban összesen
317 390 darab ellenőrzést végzett, mely 29 százalékkal több az előző évinél. Az elvégzett ellenőrzésekből 72 682 darab (23%) volt utólagos adóellenőrzés, és 205 986 (65%) az adatgyűjtés és az egyes adókötelezettségek ellenőrzése.
Az ellenőrzési megállapítás összege évek óta növekvő dinamikát mutat, 2008-ban 31 százalékkal haladta meg az előző évet, ami 468,4 milliárd forint nettó adókülönbözet feltárást jelent.

A feltárt nettó adókülönbözetből legnagyobb arányt, 84,8
százalékot (397 milliárd forint) az általános forgalmi adó képvisel. A személyi jövedelemadó 7,6% (35,7 milliárd forint), a társasági adó 3,7% (17,4 milliárd forint), a járulékok 3% (13,8 milliárd forint) az összes megállapításból, egyéb adónemekben mindössze 0,9% (4,2 milliárd forint) került feltárásra. A megállapított adókülönbözetből 2008-ban 282,5 milliárd forint emelkedett jogerőre, ez 78 százaléka a feltárt összes nettó adókülönbözet összegének. Az előző évhez viszonyítva a
jogerős nettó adókülönbözet összege 40 százalékkal nőtt.

Az ellenőrzési szakterület által 2008-ban kiszabott szankciók
összértéke 218 milliárd forint volt. Ennek 63 százaléka, 137
milliárd forint volt adóbírság, mintegy 34 százaléka késedelmi
pótlék, a fennmaradó 3 százaléka mulasztási bírság.

A tárgyidőszakban alkalmazott szankciók összértéke 56 százalékkal
magasabb a 2007. évinél. Valamennyi szankció jelentős
mértékben növekedett az előző évhez képest. Az átlagos bírságszint
a tavalyi 42,9 százalékról 44,8 százalékra emelkedett.

2008-ban számos jogszabályváltozás érintette az ellenőrzési
szakterület munkáját, és ezzel összefüggésben új feladatok
jelentettek új kihívásokat.

Ilyen feladat volt az újonnan alakuló gazdasági társaságok
ellenőrzése, melynek célja, hogy a csalási szándékkal alakult
adózókat már a megalakulásukat követően kiszűrje, és megakadályozza
az e vállalkozások felhasználásával elkövetett visszaéléseket.
Az újonnan alakult 42 981 gazdasági társaság közül, a
kockázatelemzést követően 8 287 adózónál került sor a preventív
ellenőrzés lefolytatására.

Az általános forgalmi adó ellenőrzések terén kiemelt feladat
volt az adóelkerülő tendenciák feltárása és visszaszorítása érdekében
az áfa minimalizáló adózók ellenőrzése, az országhatáron
belül és az országhatáron túl nyúló körbeszámlázásos
ügyletek, értékesítési láncolatok vizsgálata, illetőleg az EU
tagországok közötti együttműködési lehetőség fokozott alkalmazása.
Ezen a területen jól hasznosíthatóak voltak az EU
tagországokból érkező kontrolladatok, és sor került EU-n belül
több országra kiterjedő közös ellenőrzésekre is.

Új feladatként jelentkezett az év folyamán a jövedelem (nyereség)
minimum alatt valló adózók ellenőrzése is. A szabályozás
azon egyéni és társas vállalkozásokat érinti, akiknek
adózás előtti eredménye vagy adóalapja közül a nagyobb összeg
nem éri el a jövedelem- (nyereség) minimumot.

Forrás: Adóellenőrzés 2009/3-4. szám


Kapcsolódó cikkek

2024. április 25.

Kisokos a közvetített szolgáltatásokról

Közvetített szolgáltatás fogalmával több adónemet illetően is találkozunk. A fogalmak különbözőek, így számos kérdés felvetődhet az értelmezésükkel, használatukkal kapcsolatosan. Ha a köznyelvi meghatározásból indulunk ki, akkor közvetítés szó alatt a kapcsolat megteremtését kell érteni, a két fél összekapcsolása értendő alatta. Ismertetjük a részleteket és egy érdekes jogesetet.