Vagyonosodás – bárkit utolérhet az APEH


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A jelenlegi jogszabályok nem alkalmasak arra, hogy a vizsgálatok a tavalyihoz hasonló nagyüzemben történjenek.

A Napi Gazdaság cikke

Sem az adózás rendjéről szóló, sem a jövedelemadó-törvényt nem arra találták ki, hogy tömeges vagyongyarapodási vizsgálatokat végezzen az adóhatóság – mondta Csilléry Alexandra vagyonosodási ügyekre specializálódott ügyvéd egy, a Budapesti Ügyvédi Kamara által rendezett konferencián. Pár éve ezek a vizsgálatok még tipikusan az egyéni vállalkozókat érintették, ma viszont bárkit utolérhetnek. A jogszabály viszont túl képlékeny ehhez.

A kölcsön például nem tartozik a jövedelem kategóriájába (nem kell adót fizetni utána), hiszen likviditási kérdés és nem jövedelemszerzés. Vagyis semmiféle szerződést, emlékeztetőt nem kell írni a kölcsön adásáról. Annak ellenére, hogy semmilyen jogszabály nem rendelkezik a kölcsön nyilvántartásáról, az adóhatóság megköveteli azt a bizonyítás során.

Ennél is jellemzőbb gumiszabály az életszerűségre hivatkozás és a hitelt érdemlő bizonyítás. Azt például az ügyvédnő szerint nem fogadják el életszerűnek a revizorok, ha valaki otthon tartja a pénzét. Nem lehet tehát arra hivatkozni, hogy eladott lakás árát tartotta otthon az eljárás alá vont személy, majd egy év múlva abból vett új autót – az ilyen védekezést életszerűtlennek tartja az adóhatóság, mondván, azt a pénzt biztosan elköltötte másra.

Persze az életszerűségnek másik oldala is van. Különösen vidéken divat, hogy a tagi kölcsön, ingatlan adásvétele mellett az állami támogatások listáját is felhasználják a revizorok: honnan tudta előteremteni az adott kistermelő, egyéni vállalkozó az önrészt. Kiderülhet, hogy nem tudja előadni, honnan származik a szóban forgó összeg – ekkor a vagyonosodási vizsgálat megállapítással zárul, vagyis meg kell fizetni az adókülönbözetet. Életszerű azonban, hogy a magánszemélynek sosem volt annyi pénze, amennyi az önrészhez kell, hanem innen-onnan arra a pár napra összeszedte az összeget, amíg bizonyítani kellett az önrész meglétét. De ha a pályázó beismerte: csalárdan teremtette elő az önrészt, akkor az állami támogatást kell kamatostul visszafizetnie.

A rossz jogszabályi környezetben, erőltetett tempóban zajló vagyonosodási vizsgálatnak több hátrányos következménye is van. Az esetek többségében, ha kisebb visszaélést állapítanak meg, szinte általános, hogy az érintettek mintegy megegyeznek a revizorokkal egy vállalható adóhiányban, csak hogy vége legyen a vizsgálatnak. De az sem ritka, hogy az emberek félnek a vizsgálattól és vagy kimenekítik vagyonukat külföldre (ez a magas jövedelmek esetében működik) vagy nem merik beforgatni a pénzüket a gazdaságba.

Forrás: Napi Online


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.