Valószerűtlen az önálló adóminisztérium


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Többször felröppent már a hír, hogy önálló adóminisztérium jöhet létre. Elemzőnk szerint ez kevéssé valószerű, mert nem célszerű az államháztartásért felelős minisztertől megvonni a NAV felügyeletét. Ezen túl a hatályos Art. is többször említi az adózásért felelős minisztert, az mégsem jelent önálló tárcát.


Augusztus 18-án jelent meg hír az Adó Online-on, amely önálló adóigazgatási tárca létrejöttét vizionálja.

A szakmai honlap a hirado.hu-ra hivatkozik, amely viszont a Figyelőt nevezi meg forrásaként.

Mindez a következő szövegezéssel látott napvilágot:

Önálló adótárca jön létre?

Új, az adóigazgatást felügyelő tárca jöhet létre a Figyelő szerint, ugyanis a hetilap szerint az NGM kérdéseikre adott válaszában úgy fogalmazott: „az adópolitikáért felelős miniszterre, illetve a NAV-ot irányító miniszterre a törvénynek az adóhatóságra vonatkozó rendelkezéseit megfelelően alkalmazni kell”.

Érdemes (lett volna) egy kicsit utána nézni a hatályos jogszabályokban, hogy mit mondanak azok jelenleg az adópolitikáról és az adóhivatalról!

Két fontos kapcsolódó jogszabály rendelkezik ezekről.

A Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 152/2014. (VI. 6.) Korm. rendelet (ún. statútum rendelet) 90., 90/B. és 91.§-ai a nemzetgazdasági miniszterre vonatkozóan a következőket tartalmazzák:

11. A nemzetgazdasági miniszter feladat- és hatásköre

90. § A nemzetgazdasági miniszter (ezen alcím alkalmazásában a továbbiakban: miniszter) a Kormány

1. adópolitikáért,

felelős tagja.

90/B. § A Kormány a Nemzeti Adó- és Vámhivatal vezetője feladat- és hatáskörének gyakorlójaként a miniszter által vezetett minisztérium parlamenti és adóügyekért felelős államtitkárát jelöli ki.

91. § (2) A miniszter az adópolitikáért való felelőssége keretében

  

b) koordinálja az adóigazgatás szervezeti rendszere egyes elemeinek együttműködését, meghatározza a Nemzeti Adó- és Vámhivatal feladatai teljesítésének éves követelményeit,

A Nemzeti Adó- és Vámhivatalról szóló 2010. évi CXXII. törvény (NAV tv.) 1.§ (1) bekezdése szerint:

1. § (1) A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (a továbbiakban: NAV) államigazgatási és fegyveres rendvédelmi feladatokat ellátó, a Kormány eredeti jogalkotói hatáskörében kiadott rendeletében kijelölt miniszter (a továbbiakban: kijelölt miniszter) által irányított, központi hivatalként működő központi költségvetési szerv.

A NAV tv. 6.§ (1) bekezdése szerint:

6. § (1) A NAV vezetőjének feladat- és hatáskörét a kijelölt miniszter irányítása alá tartozó, a Kormány eredeti jogalkotói hatáskörben kiadott rendeletében kijelölt államtitkár (a továbbiakban: állami adó- és vámhatóság vezetője) gyakorolja. Az állami adó- és vámhatóság vezetője képviseli a NAV-ot, közvetlenül vezeti a Központi Irányítást, továbbá ellátja mindazokat a feladatokat, amelyeket jogszabály a NAV vezetőjének feladat- és hatáskörébe utal.

A két jogszabály idézett részei alapján megállapítható, hogy a nemzetgazdasági miniszter felelős az adópolitikáért, és a nemzetgazdasági miniszter irányítja a Nemzeti Adó- és Vámhivatalt, mindezt nem közvetlenül, hanem egy kijelölt államtitkáron keresztül, akinek a nemzetgazdasági miniszter a felettese.

Mindez azt is jelenti, hogy az önálló tárca létrejöttét sugalmazó megállapításnak (persze csak kérdésnek, mert állítást egyik hír sem fogalmaz meg! sic!) ezen információk alapján semmi alapja nincs.

Néhány szó mindennek a realitásáról!

A hivatkozott statútumrendelet szerint

90. § A nemzetgazdasági miniszter (ezen alcím alkalmazásában a továbbiakban: miniszter) a Kormány

2. államháztartásért,

7. gazdaságpolitikáért,

8. gazdaságpolitika makrogazdasági szabályozásáért,

felelős tagja.

92. § (1) A miniszter az államháztartásért való felelősségi keretében előkészíti az államháztartásra, a központi költségvetésre és annak végrehajtására, a helyi önkormányzatok és a nemzetiségi önkormányzatok gazdálkodására, a részükre nyújtandó támogatásokra, az államháztartási belső ellenőrzési rendszerekre, a gazdasági stabilitás alapvető szabályaira, valamint a társadalmi szervezetek gazdálkodási rendjére vonatkozó jogszabályokat, és közreműködik valamennyi, a közpénzügyeket érintő szabályozás kialakításában.

(2) A miniszter az államháztartásért való felelősségi keretében

a) gondoskodik az állami pénzügyi intézkedéseknek és a költségvetési javaslatnak a monetáris politikával való összehangolásáról,

  

A 90. §-ban a sorszámok nem súlypontozást jelentenek, az egyes feladatokat abc-szerinti sorrendbe rendezte a jogalkotó.

Nehezen képzelhető el, hogy az államháztartás, a költségvetés, a gazdaságpolitika felét jelentő bevételi oldalt egy önálló minisztériumba szerveznék. E területek felelős ellátása feltételezi, hogy az államháztartási feladatok bevételi fedezetét képes legyen a miniszter biztosítani, ehhez pedig legcélszerűbb a bevételek túlnyomó részét előteremtő szervezet (NAV) feletti irányítási, felügyeleti jogkört is biztosítani. Mindezek hiánya olyan káoszhoz vezethetne a kormányzaton belül, amelynek következményei beláthatatlanok.

Érdemes még megjegyezni, hogy a jelenleg hatályos adózás rendjéről szóló (2003. évi XCII.) törvény is több helyen említ adópolitikáért felelős minisztert és NAV-ot irányító minisztert is, gyakran egymást követően ugyanabban a mondatban. A két miniszter egy és ugyanazon személy, a nemzetgazdasági miniszter. A kettős említés tehát ma sem eredményezi azt, hogy ez két különböző tárcát jelentene.

 

 


Kapcsolódó cikkek

2024. július 4.

eÁfa bevallás előnyei – új technológiák alkalmazása az Áfa rendszerében

2024-ben bevezetésre került az elektronikus áfa rendszer, amely a digitalizációban rejlő lehetőségek kihasználásával az áfa bevallások elkészítésében vállalt adóhatósági támogatás keretében csökkenti a vállalkozások számára az adminisztrációs terheket. Egyúttal kijelöli a fejlődés irányát is, amelyben a végső cél az új platformok használatának elterjedése. A HÍD Consulting segítségével áttekintjük a digitális szabályozás részleteit

2024. július 4.

Új korszak kezdete a pénzügyi ágazati szakmai képzésben

Az elmúlt években több jelentős változás történt a szakterületünkön, amelyek jelentősen átalakították a pénzügyi ágazat képzéseit is. A legjelentősebb átalakulás azonban még előttünk áll, hiszen 2024. július 1-jétől a mérlegképes könyvelői, adótanácsadói és okleveles adószakértői képzések már csak az új, hatósági képzési rendszerben indulhatnak. Cikkünkben áttekintjük az érintett képzések múltját és jelenét, és a legfontosabb tudnivalókat az új hatósági képzési és vizsgáztatási rendszerről.