Jön a Komplex Jogviszony-Nyilvántartás
Egyszerűsítheti a jogviszonyok mindennapi ügyintézését az adóhatóság vezetésével működő konzorcium uniós támogatással létrejövő fejlesztése, a Komplex Jogviszony-Nyilvántartás (KJNY) – közölte a NAV.
Kapcsolódó termékek: Adózási kiadványok, Adó Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Az adómentes értékesítés feltételei az EU-n belül egységessé válnak, megkönnyítve ezzel mind a társaságok, mind az adóhatóságok számára az ügyletek egységes megítélését. Az értékesített termékek más EU tagállamba kifuvarozásának bizonyításához is egységes okmányelvárások kapcsolódnak 2020-tól.
Némileg leegyszerűsítve, a más tagállamba irányuló értékesítés akkor lehet adómentes Közösségen belüli termékértékesítés, ha az alábbi feltételek együttesen fennállnak:
Mindez azt is jelenti, hogy nem alkalmazható az adómentesség, ha nincs az értékesítő birtokában a vevő érvényes adószáma, vagy ha hibás vagy hiányos az összesítő nyilatkozata, kivéve, ha igazolja, hogy a hiba jóhiszemű eljárás mellett következett be.
Hogyan kellett igazolni, hogy a termék kilépett más EU-tagállamba?
2020 előtt nem volt egységes – EU-szerte harmonizált – mód a más tagállamba való kiszállítás igazolására. Ez azt jelentette, hogy minden tagállam maga döntötte el, hogy milyen igazolásokat követel meg az adómentesség feltételeként. Így egy olyan multinacionális vállalkozás, amely több tagállamban is tevékenykedett, attól függően, hogy mely tagállamból indult az értékesítés, akár 28 különböző szabályrendszerrel szembesült.
Magyarországon az Áfatörvény közelebbről nem határozza meg a hitelt érdemlő igazolás módjait, a gazdasági élet diverzifikálása miatt a hiteles dokumentumokat taxatíve felsorolni a törvényben nem is lehetséges. A hitelt érdemlő igazolás módja a helyzettől függően változhat. Ezen kérdés eldöntéséhez az adóhatóság közzétett egy tájékoztatót 2007-ben.
Egy ügylethez kapcsolódó igazolás származhat a felektől és/vagy a felektől különböző harmadik személyektől. Az mindenképpen leszögezhető, hogy egy igazolás bizonyító ereje annál nagyobb, minél inkább a felektől független, harmadik személytől származik. Ez persze nem jelenti azt, hogy automatikusan kizárható az olyan igazolási mód, amely a felektől származik, hiszen amennyiben az eset összes körülményeinek vizsgálata során látható, hogy a termék igazoltan átkerült más tagállamba, akkor az adóhatóság az értékesítést – amennyiben annak Áfatörvény szerinti összes feltétele fennáll – elfogadja adómentesként. Általánosságban azonban elmondható, hogy az esetek legnagyobb hányadában a hitelt érdemlő igazoláshoz szükség van valamely harmadik személy(ek)től származó, a kiszállítás megtörténtét igazoló hiteles dokumentumra.
Alapvetően a kivitel hitelt érdemlő igazolásaként elsősorban a CMR-fuvarokmány szolgálhat, ha a mögöttes jogszabály (például a „Nemzetközi Közúti Árufuvarozási Szerződésről” szóló, 1956-os Genfi Egyezmény kihirdetéséről szóló törvényerejű rendelet) a fuvarokmány kiállítását kötelezővé vagy lehetővé teszi.
Természetesen amennyiben a közösségi értékesítést teljesítő fél CMR nélkül is egyéb módon, hitelt érdemlően igazolni tudja, hogy a termék az értékesítést követően más tagállamba átkerült, akkor az is elfogadható.
Más tagállamba történő kivitel, fuvarozás igazolása 2020-tól
2020-tól a más tagállamba való kiszállítás igazolása egységesen meghatározásra került. így egyértelművé vált, hogy milyen igazolások felmutatása esetén áll be a kiszállítási vélelem. A szabályok EU-szerte azonosak lesznek, így egy olyan multinacionális vállalkozásnak, amely több tagállamban is tevékenykedik, nem feltétlenül szükséges akár 28 különböző szabályrendszerrel szembesülnie. Ehelyett egységes szempontrendszer szerint tervezheti az alátámasztó dokumentációt. Ezek a szabályok az EU Végrehajtási Rendeletben szerepelnek, tehát nem a magyar Áfatörvényben és nem is az adózási kérdésekben. Az EU Végrehajtási Rendelet közvetlenül alkalmazható.
Amennyiben az adott vállalkozás összegyűjti a szükséges igazolásokat, akkor beáll az ún. kiszállítási vélelem. Abban az esetben, ha az adóhatóság szeretné ezt a vélelmet megdönteni, akkor neki kell bizonyítania ennek ellenkezőjét.
Nézzük, mit lehet elfogadni a feladás vagy a fuvarozás bizonyítékaként. Az EU Végrehajtási Rendelete két nagy kategóriába osztja fel a kiszállítási igazolásokat. Bár a két kategóriának az EU Végrehajtási Rendelete szerint nincs hivatalos megnevezése, az egyszerűség kedvéért nevezzük őket alapigazolásoknak és kiegészítő igazolásoknak.
A kifuvarozást bizonyító alapigazolások a termékek feladására vagy fuvarozására vonatkozó dokumentumok, mint például:
A kifuvarozást bizonyító kiegészítő igazolások az alábbi egyéb dokumentumok:
Fontos, hogy az igazolások egymásnak nem ellentmondó bizonyítékok legyenek. Kibocsátójuk
Más fuvarozási dokumentumok kellenek vevő és eladói státusban
Attól függően, hogy a fuvarozást az eladó vagy a vevő intézi, úgy más-más igazolásokat kell összegyűjtenie az értékesítőnek.
1.Ha az eladó szervezi a fuvart, két opció közül választhat:
2. Ha vevő szervezi a fuvart, akkor a fentiek két opció valamelyikén kívül az eladónak be kell szereznie a vevő nyilatkozatát is, amelyben a vevő kijelenti,
A vevői nyilatkozatnak tartalmazni kell az alábbiakat:
Ezt a nyilatkozatot a vevőnek az értékesítést követő hónap 10. napjáig kell az eladó rendelkezésére kell bocsátania.
A bejegyzés szerzője Sztankó Dániel, az RSM Hungary igazgatója. Az RSM Blog az Adó Online szakmai partnere.
Egyszerűsítheti a jogviszonyok mindennapi ügyintézését az adóhatóság vezetésével működő konzorcium uniós támogatással létrejövő fejlesztése, a Komplex Jogviszony-Nyilvántartás (KJNY) – közölte a NAV.
Az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvény (a továbbiakban: Air.) lehetővé teszi az adózó számára, hogy ő maga kérje az ellenőrzés megismétlését, ha álláspontja szerint az általa feltárt új tények, körülmények a korábbi ellenőrzés eredményét megváltoztatnák.
Cikkünk második részében példák segítségével tekintjük át a Katv. 20. § (3) bekezdés c) pontjában, illetve 20. § (4) bekezdés c) pontjában szereplő adóalap-korrekciós tétel alkalmazását.
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!