Változott a vállalkozói szja 2017-ben


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A vállalkozói személyi jövedelemadó szabályait alkalmazó egyéni vállalkozók adózására vonatkozó rendelkezések változásairól adott ki tájékoztatót a NAV.


2017. január 1-jétől a vállalkozói személyi jövedelemadó a vállalkozói adóalap nagyságától függetlenül egykulcsos lett, mértéke pedig a jelenlegi 10 százalékról (500 millió forint feletti adóalapnál 19 százalékról) 9 százalékra csökkent – olvasható a NAV honlapján.

Ezzel párhuzamosan változott az adórendszeren belüli csekély összegű (de minimis) támogatások adóévi értékének kiszámítására vonatkozó szabály is, így a de minimis támogatások adóévi összege megegyezik az adóévben érvényesített összes kedvezmény 9 százalékával.

A vállalkozói személyi jövedelemadó mértékének csökkentése kihatással van az egyéni vállalkozó által negyedévente fizetendő adóelőleg kiszámítására is, az egyéni vállalkozónak a negyedévente fizetendő személyi jövedelemadó-előleget az adóelőleg-alap 9 százalékában kell meghatároznia.

Az egyes adótörvények és más kapcsolódó törvények módosításáról szóló 2016. évi CXXV. törvény (a továbbiakban: Módtv.) is jelentős változást vezetett be 2017. január 1-jétől a kisvállalkozói kedvezmény és a kisvállalkozások adókedvezménye tekintetében.

A 250 főnél kevesebb alkalmazottat foglalkoztató, a vállalkozói személyi jövedelemadózás szabályait alkalmazó egyéni vállalkozó által a vállalkozói bevételből érvényesíthető kisvállalkozói kedvezményesetében az évi 30 millió forintos felső korlát eltörlésre került. Ez pedig azt jelenti, hogy ezentúl a kisvállalkozói kedvezmény összegének meghatározása során kizárólag arra kell figyelemmel lenni, hogy az ilyen jogcímen igénybe vett kedvezmény nem lehet több, mint a vállalkozói bevételnek a vállalkozói költségeket meghaladó része.

 

A módosítás érintette továbbá a kizárólag üzemi célt szolgáló tárgyi eszközök beszerzéséhez, előállításához pénzügyi intézménytől felvett hitel kamata alapján igénybe vehető kisvállalkozások adókedvezményének mértékét is. A változás eredményeként:

– a 2013. december 31-ét követően, de 2017. január 1-jét megelőzően megkötött hitelszerződések esetében a kamat 60 százaléka, de legfeljebb adóévenként 6 millió forint,

– a 2016. december 31-ét követően megkötött hitelszerződések esetében a kamat teljes összege adókedvezményként vehető igénybe, tehát ezeknél a hitelszerződéseknél az adókedvezmény érvényesítése során nem kell figyelemmel lenni a 6 millió forintos felső korlátra.

Változtak az egyéni vállalkozók esetében vállalkozói bevételnek és vállalkozói költségnek minősülő tételek figyelembe vételére vonatkozó szabályok, így az egyéni vállalkozónak a tárgyi eszközök, nem anyagi javak értékesítésekor kapott előleget nem kell bevételként számításba vennie, a tárgyi eszközök, nem anyagi javak beszerzésekor adott előleget pedig nem számolhatja el költségként.

Az egyéni vállalkozó által a saját tulajdonú személygépkocsi hivatalos célú használata esetén elszámolható általános személygépkocsi normaköltség mértéke kilométerenként 9 forintról 15 forintra emelkedett.

A 11. számú melléklet rendelkezései alapján az egyéni vállalkozó jövedelmének megállapításakor nem vehető figyelembe költségként az egyéni vállalkozó személyi jövedelemadója, vállalkozói személyi jövedelemadója és a vállalkozói osztalékalap után fizetett személyi jövedelemadója. Ezen adófizetési kötelezettségek körét bővítette ki a Módtv., így a vállalkozói személyi jövedelemadó, illetve az átalányadózás szabályai szerinti adózásra történő áttérést megelőző időszakra tekintettel megfizetett egyszerűsített vállalkozói adó, a kisadózó vállalkozások tételes adója és a 40 százalékos mértékű adó költségként történő elszámolására sincs lehetősége az egyéni vállalkozónak


Kapcsolódó cikkek

2024. október 31.

Adók valorizációja: tiltakozik a Magyar Könyvelők Országos Egyesülete

A mindenszentek alkalmából bejelentett adóemelések mértékének megállapítása nem függhet a Központi Statisztikai Hivataltól – olvasható a közleményben. Korai még lustaságból automatizmusokat alkalmazni, mert az adóemelés az adóemelés, ahol hatástanulmánynak és társadalmi egyeztetésnek lenne helye. Az adóemelést nem generálhatja a KSH! Ezért az MKOE tiltakozik a Központi Statisztikai Hivatal adatai alapján megállapított adómértékek ellen! Mindeközben hiányzik […]

2024. október 31.

Adócsomag 2025: néhány újabb meglepetés

Az EY szakértői összeállították a legfontosabb újításokat az adócsomagból, olyan várható változásokat szemezgettünk belőle, amelyek eddig nem kaptak figyelmet.