Versenyelőny a juttatás


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Töretlen a béren kívüli juttatások népszerűsége, annak ellenére, hogy a hazai vállalatok nagy részét érzékenyen érinti az idevonatkozó adókörnyezet folyamatos változása.

A Mercer Magyarországnak a Világgazdaság számára átadott legfrissebb felméréséből kiderült: a cégek egyötöde a természetbeni támogatások adóvonzatának növekedése miatt kénytelen volt átalakítani a juttatások rendszerét. A minden dolgozó számára alanyi jogon járó, úgynevezett garantált juttatások többsége munkavégzéshez kötött. A Mercer felmérésében részt vevő 86 vállalat több mint hatvan százaléka biztosít például nyelvi, illetve szakmai képzést a munkavállalóinak. Hasonlóan sok cég ad a munkához mobiltelefont, amely magánbeszélgetésekhez is használható. A munkaadók több mint felénél a dolgozók a céges autót saját útjaiknál is élvezhetik.

A juttatások népszerűségét nem csak a meglévő munkavállalók ösztönzése indokolja, sokkal inkább az újak vonzása – mondta lapunknak Horváth István. A Mercer vezetési tanácsadója hozzátette: versenyhátrányba kerül az a cég, amely nem biztosít juttatásokat. Az állásinterjúkon ugyanis már korántsem csak a fix fizetés mértékéről, hanem a juttatások köréről is érdeklődnek a pályázók.

A munkavégzéshez nem köthető, a dolgozók számára valós értéket jelenthető garantált juttatások közül a legtöbb foglalkoztató étkezési jegyeket, esetleg természetben nyújtott étkeztetést (vállalati étterem) biztosít dolgozóinak. Nagy arányban fordul elő a csoportos életbiztosítás keretében nyújtott kockázati életbiztosítás mindenki számára elérhető juttatásként; kevesebb cég köt viszont baleset-biztosítást az alkalmazottaira. Egyre több vállalkozás ad utalványos formában iskolakezdési támogatást is, amely több gyermek esetén nagy segítséget jelenthet egy családnak. Elterjedt még a közlekedési támogatás – elsősorban a helyi bérlet, emellett azonban viszonylag sok cég nyújt úgynevezett benzinpénzt a naponta ingázó kollégáknak, ezzel is kihasználva a jelenlegi kilométerenkénti kilenc forint költségtérítés adómentességét. A felmérésben részt vevő vállalatok egynegyede kedvezményes árú saját termékkel próbálja motiválni dolgozóit.

Az önkéntes egészségpénztári hozzájárulás, az utalványok (ajándék- és kulturális, illetve üdülési csekk) és az otthoni internet-hozzáférés a legkedveltebb választható béren kívüli juttatás, vagyis a legnépszerűbb cafeteriaelem. Ezek azonban csak nagyon ritkán válnak elérhető garantált támogatássá a dolgozók számára. A rugalmas juttatási rendszernek, vagyis a cafeteriának az a lényege, hogy a dolgozók egy előre meghatározott keretösszeg terhére, egy adott listából szabadon választhatnak, igényeiknek megfelelően. Az idén 90 ezertől egészen 520 ezer forintig terjed a hazai cafeteriák keretösszege. A Mercer adatai alapján míg 2003-ban a cégek 7, 2004-ben a 40 százalékának volt választható béren kívüli juttatási programja, 2005-től mostanáig több mint a felük alakított ki ilyen rendszert.

Forrás: Világgazdaság



Kapcsolódó cikkek

2022. június 27.

A magyar áfa-bevallás sajátosságai (3. rész)

A magyar áfabevallás progresszívnek tekinthető abból a szempontból, hogy az adóalanyoknak lehetőségük van kezdeményezni a bevallásuk alapján képződött követelésük faktorálását.