Versenyelőny a juttatás


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Töretlen a béren kívüli juttatások népszerűsége, annak ellenére, hogy a hazai vállalatok nagy részét érzékenyen érinti az idevonatkozó adókörnyezet folyamatos változása.

A Mercer Magyarországnak a Világgazdaság számára átadott legfrissebb felméréséből kiderült: a cégek egyötöde a természetbeni támogatások adóvonzatának növekedése miatt kénytelen volt átalakítani a juttatások rendszerét. A minden dolgozó számára alanyi jogon járó, úgynevezett garantált juttatások többsége munkavégzéshez kötött. A Mercer felmérésében részt vevő 86 vállalat több mint hatvan százaléka biztosít például nyelvi, illetve szakmai képzést a munkavállalóinak. Hasonlóan sok cég ad a munkához mobiltelefont, amely magánbeszélgetésekhez is használható. A munkaadók több mint felénél a dolgozók a céges autót saját útjaiknál is élvezhetik.

A juttatások népszerűségét nem csak a meglévő munkavállalók ösztönzése indokolja, sokkal inkább az újak vonzása – mondta lapunknak Horváth István. A Mercer vezetési tanácsadója hozzátette: versenyhátrányba kerül az a cég, amely nem biztosít juttatásokat. Az állásinterjúkon ugyanis már korántsem csak a fix fizetés mértékéről, hanem a juttatások köréről is érdeklődnek a pályázók.

A munkavégzéshez nem köthető, a dolgozók számára valós értéket jelenthető garantált juttatások közül a legtöbb foglalkoztató étkezési jegyeket, esetleg természetben nyújtott étkeztetést (vállalati étterem) biztosít dolgozóinak. Nagy arányban fordul elő a csoportos életbiztosítás keretében nyújtott kockázati életbiztosítás mindenki számára elérhető juttatásként; kevesebb cég köt viszont baleset-biztosítást az alkalmazottaira. Egyre több vállalkozás ad utalványos formában iskolakezdési támogatást is, amely több gyermek esetén nagy segítséget jelenthet egy családnak. Elterjedt még a közlekedési támogatás – elsősorban a helyi bérlet, emellett azonban viszonylag sok cég nyújt úgynevezett benzinpénzt a naponta ingázó kollégáknak, ezzel is kihasználva a jelenlegi kilométerenkénti kilenc forint költségtérítés adómentességét. A felmérésben részt vevő vállalatok egynegyede kedvezményes árú saját termékkel próbálja motiválni dolgozóit.

Az önkéntes egészségpénztári hozzájárulás, az utalványok (ajándék- és kulturális, illetve üdülési csekk) és az otthoni internet-hozzáférés a legkedveltebb választható béren kívüli juttatás, vagyis a legnépszerűbb cafeteriaelem. Ezek azonban csak nagyon ritkán válnak elérhető garantált támogatássá a dolgozók számára. A rugalmas juttatási rendszernek, vagyis a cafeteriának az a lényege, hogy a dolgozók egy előre meghatározott keretösszeg terhére, egy adott listából szabadon választhatnak, igényeiknek megfelelően. Az idén 90 ezertől egészen 520 ezer forintig terjed a hazai cafeteriák keretösszege. A Mercer adatai alapján míg 2003-ban a cégek 7, 2004-ben a 40 százalékának volt választható béren kívüli juttatási programja, 2005-től mostanáig több mint a felük alakított ki ilyen rendszert.

Forrás: Világgazdaság


Kapcsolódó cikkek

2024. április 22.

Árfolyam az áfában (XI. rész)

Az alkalmazandó árfolyam szolgáltatásimportnál eltér attól függően, hogy az ügylet teljesítési helyére milyen jogszabályi rendelkezés vonatkozik, míg adómentes Közösségen belüli termékértékesítés esetén a Közösségen belüli termékbeszerzéshez hasonlóan alakul. Az Áfa tv. 58. §-ának hatálya alá tartozó ügyletekre speciális árfolyamszabály irányadó.