Versenyképessé váló bioüzemanyagok


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Versenyképessé teszi a bioüzemanyagok forgalmazását, hogy a motorbenzinnél 2007 júniusától, a gázolajnál pedig 2008 januárjától literenként nyolc forinttal több jövedéki adót kell fizetni azoknak a forgalmazóknak, amelyek üzemanyagában a biorészarány nem éri el a 4,4 százalékot.

Emellett a 85 százalékban bioetanolból, 15 százalékban hagyományos benzinből álló E85-ös üzemanyag vásárlása esetén csak az utóbbi rész után kell a jövedéki adót megfizetni. Azonban a gépjárműgyártók és a végfelhasználók szempontjából az árelőny mellett legalább ilyen fontos, hogy a bioüzemanyag alkalmazása esetén változik-e az autó menetteljesítménye, illetve károsanyag-kibocsátása.
Az eddigi teszteredmények szerint bioetanol esetén 5-20 százalékos keverési aránynál nincs észrevehető változás a gépjárművek futásteljesítményében. Ezzel szemben magasabb keverési arány esetén – például az E85-ös üzemanyag felhasználásakor – negyedével magasabb fogyasztással kell számolni. Igaz, az egyre jobb motorok kifejlesztésével párhuzamosan a többletfogyasztás aránya folyamatosan csökken – derül ki az EBP European Bio Power LLC lapunkhoz eljuttatott felméréséből. Wágner Rudolf, a cég műszaki igazgatója kérdésünkre elmondta: az etanol energiatartalma alacsonyabb, mint a benziné, ám nyomástűrése lényegesen jobb. Éppen ezért a kifejezetten bioetanolos üzemeltetésre kifejlesztett motorok hatékonysága jobb lehet a hagyományos benzinmotorokénál, s ezzel az alacsonyabb energiatartalomból adódó többletfogyasztás kompenzálható. A szakértő szerint tévhit az is, hogy a bioetanol előállításához összességében több energiára van szükség, mint amennyi a bioüzemanyag elégetésével visszanyerhető. Ugyanis a negatív energiamérleget kimutató tanulmányokban rendre figyelmen kívül hagyják a gyártás során keletkező melléktermékek energiatartalmát, noha biomasszaként az is felhasználható energiatermelésre.

Forrás: Világgazdaság


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Fontos transzferár-kötelezettségek és határidők | A pénz beszél

Május 31-ig kell elkészíteniük a társasági adóbevallásukat a naptári éves adózóknak. Azon cégek esetében, amelyek kapcsolt ügyleteket is bonyolítottak az adóévben, transzferár-nyilvántartás készítési, valamint transzferár-adatszolgáltatási kötelezettség is felmerülhet. Összefoglaljuk a legfontosabb teendőket.

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.