Visszajár a regisztrációs adó fele az Euro-2 motoros járművekre


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A regisztrációs adóról szóló 2003. évi CX. törvényt legutóbb 2006. decemberében módosította az Országgyűlés. A módosítás eredményeként azonban az 1996-2000 között gyártott Euro-2-es motorral felszerelt benzines járművek regisztrációs adótételei 50 százalékkal magasabbak lettek a hasonló, de dízeles járművekénél. Mivel nem ez volt a jogalkotói szándék, a hibát most korrigálták.

A törvényalkotó szándékának megfelelő végrehajtás érdekében első lépésként a törvény mögöttes jogszabályaként használatos 6/1990. (IV .12 .) KöHÉM rendelet módosítása már megtörtént . A 2007. február 5-én kihirdetett GKM rendelet értelmében az
1996-2000 közötti gyártásra jellemző (Euro-2-es) gépkocsik teljes körét a 4.
környezetvédelmi osztályba sorolják .

A mostani törvénymódosítás eredményeként a regisztrációs adó fizetési kötelezettség megállapításakor a rendelet 2007 . február 5-én hatályos állapota szerinti környezetvédelmi besorolást kell figyelembe venni, s ezáltal az Euro-2-es személygépkocsik teljes körére a törvény mellékletének 1. részében található adótétel-táblázat harmadik oszlopát kell alkalmazni. A törvénymódosítás 2007. március 9-én lépett hatályba, de a február 5-étől indult és jogerősen el nem bírált ügyekben is már az új környezetvédelmi besorolás alapján lehet megállapítani az adót.

A 2007. február 5-étől indult és már jogerősen elbírált ügyekben pedig rendkívüli, illeték- és költségmentes jogorvoslattal élhetnek azok, akiknek az új környezetvédelmi besorolással kevesebb adót kellene fizetniük. A jogorvoslati kérelmet az elsőfokon eljárt vámhatósághoz kell benyújtani 2007. április 9-ig, a határidő jogvesztő. A kérelemben nyilatkozni kell, hogy nem hárították át másra az adófizetést. A kérelemhez csatolni kell:

  • a korábbi vámhatósági határozatot, valamint
  • azt a műszaki adatlapot, amely igazolja, hogy a gépkocsit a közlekedési hatóság a 4 . környezetvédelmi osztályba sorolta,
  • ha pedig már befizették az adót, akkor az arról szóló igazolást is.

A vámhatóság a korábbi határozatát visszavonja, és új határozatot hoz, amennyiben az adózó javára adókülönbözet mutatkozik.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Fontos transzferár-kötelezettségek és határidők | A pénz beszél

Május 31-ig kell elkészíteniük a társasági adóbevallásukat a naptári éves adózóknak. Azon cégek esetében, amelyek kapcsolt ügyleteket is bonyolítottak az adóévben, transzferár-nyilvántartás készítési, valamint transzferár-adatszolgáltatási kötelezettség is felmerülhet. Összefoglaljuk a legfontosabb teendőket.

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.