eÁFA: kivárni vagy áttérni?
Az eÁFA alapú bevalláskészítés jelenleg önkéntes alapú. A vállalkozások jellemzően abban az esetben használnak ki egy ilyen önkéntes lehetőséget, amennyiben az valóban megkönnyíti mindennapi munkájukat, és nem jár számukra jelentős ráfordítással. A rendszer indulásakor jellemzően a kisebb adózók kezdték használni az eÁFA rendszer webalapú megoldását, ám ők is sok esetben csak ellenőrzési céllal a saját áfa analitikájukkal való összehasonlításra alkalmazták. A nagyobb vállalkozások esetén értelemszerűen csak a gép-gép kapcsolaton alapuló eÁFA rendszer jöhet szóba, aminek akár jelentős költségvonzata is lehet. Az átállás költség- és időigénye, hatékonysága a vállalkozás méretétől, könyvviteli rendszerének sajátosságaitól és adózási módjától függően eltérően alakulhat. A multinacionális cégcsoportokra például jellemző, hogy a csoporttagok a külföldi anyacég által elvárt könyvviteli rendszerben vezetik áfa analitikájukat, és minden fejlesztést központilag kezelnek. Mivel az egyedi fejlesztési igények jelentős, az eredeti büdzsében nem tervezett költségráfordítással járhatnak a vállalatcsoport számára, és akár a központilag kialakított standardizált folyamatokat is felboríthatják, az anyacég tipikusan akkor hajlandó beruházni egy ilyen fejlesztésbe, ha az a jogszabályi kötelezettségnek való megfelelés miatt indokolt. A belföldi csoporttagoknak tehát az előre nem tervezett plusz költségeken és extra munkaidő-ráfordításon túl nehézkes anyavállalati…