Hogyan készítsünk bónuszszabályzatot?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A multinacionális cégek ösztönzési politikájának jellemzője, hogy munkavállalóikat az alapbéren felül egyéb javadalmazásban is részesíteni kívánják azért, hogy érdekeltté tegyék őket a cég eredményes működésében. A köznyelvben gyakran használjuk a bónuszszabályzat elnevezést, amely ismeretlen fogalom a Munka Törvénykönyvében. Mit jelent akkor a bónusz? Van-e kapcsolat bónusz, prémium, jutalom és jutalék kifejezések között? Ezekre a kérdésekre keressük a választ a hatályos jogszabályok és a bírói gyakorlat tükrében.


Bónusz

Bónusz alatt a köznyelvben általában az alapbéren felüli juttatást értjük, amely lehet akár prémium, akár jutalom vagy jutalék, valamint akár a felsorolt juttatások ötvözete is. A bónusz szó jelentése nem egyértelmű a köznyelvben, de a bírói gyakorlat a jutalom szó szinonimájaként használja ezt a kifejezést (LB. Mfv. II. 10.570/1999/4.). Mindenesetre mind a köznyelv, mind a bírói gyakorlat alapján egyértelmű, hogy a bónusz szón az alapbéren felüli juttatásokat értjük.

A Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény (a továbbiakban: 1992. évi Mt.) Harmadik Részének VII. fejezete (A munka díjazása) alatt találhattunk néhány rendelkezést a teljesítmény-követelményre és a teljesítmény-értékelésre (1992. évi Mt. 143–144. §). Egyes álláspontok szerint elméletileg ezen rendelkezéseket a bónuszra is alkalmazni kellett, míg mások szerint az 1992. évi Mt. egyértelműen hallgatott az alapbéren felüli bérelemekről.

Leszögezhető, hogy az alapbéren felüli javadalmazások típusait és jelenlegi elveit döntően a bírói gyakorlat alakította ki, amelyeknél az általános munkajogi alapelveket, mint például az egyenlő bánásmód követelményét, a jóhiszeműség és tisztességes elvét, valamint a rendeltetésszerű joggyakorlást meg kell tartani. Szintén fontos kiemelni, hogy bármilyen juttatásról is legyen szó, a bírói gyakorlat azt nem az elnevezése alapján, hanem annak tényleges tartalma alapján minősíti (BH2001. 396).

Prémium

A prémiumon az alapmunkabéren felüli olyan juttatási formát értjük, amely a munkáltató által előre meghatározott többletfeladat teljesítése esetén jár a munkavállalónak a munkaviszony keretében vagy arra tekintettel (BH1997. 50). A prémium kitűzése a munkáltató joga. Ha annak fizetésére munkaszerződésben vállal kötelezettséget, ez önmagában megalapozza a munkavállaló igényét a prémiumra (BH1997. 257). Ezért a prémium kiírásakor meg kell határozni a konkrét minőségi és mennyiségi prémiumfeladatot, illetve a prémium kifizetésének feltételeit. Ilyen feltétel kapcsolódhat az adott munkavállaló által teljesítendő feladathoz, de ugyanúgy feltétel lehet egy adott szervezeti egység teljesítménye vagy a cég gazdasági eredményei. Szintén lehetséges a prémiumot csökkentő vagy kizáró feltétel meghatározása. Ilyen korlátozó vagy kizáró feltétel lehet például, ha az adott időszakban nincs a cégnek árbevétele, vagy ha a munkavállalót az adott időszakban egyéb hátrányos jogkövetkezményben („fegyelmi büntetésben”) részesítették.

Fontos azonban megjegyezni, hogy a bírói gyakorlat alapján akkor is jár prémiumkifizetés a munkavállalónak, ha a munkáltató kötelezettséget vállalt a prémiumfeladat kitűzésére, de azzal késlekedett, illetve azt elmulasztotta (EBH1999. 44). Általános szabály szerint a prémiumkitűzés esetén a prémium alanyi jogon jár a munkavállalónak. Részteljesítés esetén csak akkor jogosult a munkavállaló prémiumra, ha a prémiumkitűzéskor a munkáltató erről kifejezetten így rendelkezett (BH2000. 125).

A prémiumszabályzat elkészítésekor arra is érdemes odafigyelni, hogy a munkáltató a prémiumkitűzésnél is fenntarthatja magának a mérlegelési jogot. Ha a munkáltató kifejezetten fenntartotta magának az összes körülmény utólagos értékelés alapján adható, de kötelezően nem járó juttatás elbírálásának a jogát, a prémiumkifizetés elmaradása nem tekinthető jogszabálysértőnek (BH1999. 427). Ez a mérlegelési jogkör ugyanakkor nem vonatkozik a visszavonás jogára. A bírói gyakorlat alapján a munkáltató önkéntesen, saját hatáskörében ugyan meghatározhatja az ösztönző bért, azonban annak visszavonása már nem tartozik a korlátozástól mentes mérlegelési jogkörébe. A visszavonás feltételeinek olyannak kell lenniük, amelyek okszerűen összefüggnek a munkavállaló munkaviszonyából származó kötelezettségeivel és kellően konkrétak (BH1997. 371).

dr. Németh Janka cikke Lex HR-Munkajog szaklapban is olvasható.

A havilap októbertől megújul: 48 színes oldalon, bővebbebb tartalommal, szakértői válaszokkal – változatlanul magas szakmai színvonalon jelenik meg.

A színes kiadvány bemutató számába itt belelapozhat.

Jutalom

Jutalomra általában a munkavállaló nem szerez alanyi jogosultságot, mert ez a bérelem a munkáltató szabad mérlegelése alapján adható juttatás. Gyakori, hogy a multinacionális cégek a naptári vagy az üzleti év végén jutalomban részesítik a munkavállalóikat. Ha egy 13. havi fizetéshez nem kapcsolódik előre meghatározott feladat teljesítése, hanem az csupán a munkáltató egyoldalú döntése alapján járhat, akkor ez a fajta juttatás jutalomnak minősül.

Célszerű a jutalomszabályzat elkészítésekor feltételes módban fogalmazni, hogy egyértelmű legyen a munkáltató mérlegelési jogkörének fenntartása. (A munkavállaló részesülhet, a munkáltató adhat, nem pedig a munkavállaló részesül, vagy a munkáltató ad.) Jogfenntartás hiányában, illetve ha azt a munkáltató kifejezetten megígérte, a munkavállalónak akár alanyi joga is keletkezhet a jutalom kifizetésére. Nem kizárt, hogy a munkáltató a jutalomkeret meghatározásakor eltérő díjazást állapítson meg különböző munkakörű vagy beosztású munkavállalóknak. A munkáltató azonban köteles a diszkrimináció tilalmát a döntés kialakítása során betartani.

Jutalék

A jutalék a teljesítménybér egyik típusa, amelyet a munkaviszonyban álló munkavállaló a munkáltató által előre meghatározott feladat teljesítése esetén, azaz a munkavégzésre tekintettel, általában rendszeres időközönként kap.

Tipikusan jutalékos rendszerben dolgoznak az ügynökök, akik százalékos arányban részesülnek az általuk megkötött ügyletből, vagy a kapcsolatrendszerük által közvetített ügyfelekből. A feladat kiírását a jutaléknál is célszerű írásba foglalni, azaz azt vagy munkaszerződésben, vagy belső szabályzatban rögzíteni, mert a bíróság a többletfeladat után járó jutalékot megítélheti, ha bizonyítást nyer, hogy a munkáltató gyakorlata alapján rendszeres jutalékkal díjazta munkavállalóit (BH2000. 464).

Nem szükségszerű elem az ügyletkötés vagy ügyfélszerzés, a munkáltató úgy is dönthet, hogy munkavállalóinak saját árbevétele alapján ad pluszjavadalmazást (BH2007. 312). A jutalékfizetés feltételeit ebben az esetben is részletesen meg kell határozni a szabályzatban.

Többet szeretne tudni az új Munka Törvénykönyvéről, a vállalati képzésekről ?

Az összes Rodin-konferenciát itt találja.

Munkajogi e-kommentár – Online kommentár az új Munka Törvénykönyvéhez – aki most rendeli meg a Munkajogi E-kommentárt, 50 százalékos kedvezménnyel jelentkezhet a Rodin vidéki képzseire.

A CompLex Kiadó munkajogi kiadványai:

A bírói gyakorlat legújabb határozata – EBH2011. 2342

A korábban fiókvezetői munkakört betöltő felperes munkavállaló munkaviszonyát 2007. december 30-án közös megegyezéssel megszüntették, mellyel kapcsolatban munkaügyi bírósághoz fordult. Keresetlevelében a felperes 1 430 000 forint elmaradt prémium és annak késedelmi kamatai megfizetését kérte a munkaügyi bíróságtól. A munkaviszony megszüntetése során a felek egymással az utolsó munkában töltött munkanapon elszámoltak, de a felperes álláspontja szerint 2007. évi prémiumának kifizetésére nem került sor. A közös megegyezés tartalmazta a joglemondó klauzulát, mely szerint a munkavállaló a munkaviszonyból származó minden igényéről lemond.

Az elsőfokú bíróság helyt adott a felperes kereseti követelésének és kötelezte az alperes munkáltatót a prémium és annak kamatainak megfizetésére, azon csak összegszerűségében változtatott a kereseti kérelemhez képest. A bíróság azzal érvelt, hogy a prémium munkabér jellegű juttatás, amelynek célja a kitűzött gazdasági eredmény elérésére való ösztönzés, ezért a prémiumszabályzat kizáró feltételei csak akkor jogszerűek, ha a munkavállaló munkaviszonyból származó kötelezettségeinek teljesítésével függnek össze és kellően konkrétak. Az alperes szabályzata meghatározta a prémium fogalmát és annak feltételeit. Ezek alapján a prémium olyan jutalom jellegű juttatás, amely a szabályzatban előírt feltételek teljesülése esetén az elbírált tervfeladatok teljesülésének jutalmazására a munkáltatói jogkör gyakorlója által adható. A prémium együttes feltételei között az is szerepelt, hogy a prémiumról való döntéshozatal időpontjában a munkavállalónak munkaviszonyban kell állnia a prémiumra való jogosultság megszerzéséhez. Az elsőfokú bíróság azonban ezt a kikötést azért nem vette figyelembe, mert a felperes még nem ismerhette a bankfiók eredményeit munkaviszonya megszűnésekor, így a munkabéréről álláspontja szerint előre nem is mondhatott le.

A fellebbezés során eljárt másodfokú megyei bíróság helybenhagyta az elsőfokú ítéletet, azzal, hogy a munkaviszony megszüntetésekor a terv teljesítésére vonatkozó adatok még nem álltak rendelkezésre, ezért a felperes előre nem is mondhatott le prémiumigényéről.

Az alperes felülvizsgálati kérelmet terjesztett elő, melyben továbbra is fenntartotta azon álláspontját, hogy a jutalom jellegű ösztönző juttatási rendszer feltételeit egyoldalúan megállapíthatta, és az az előírt feltételek teljesülése esetén csupán adható volt, így a munkáltató szabadon mérlegelhette, hogy a kifizetést csak a vele még munkaviszonyban álló munkavállalónak teljesíti.

A Legfelsőbb Bíróság a felülvizsgálati kérelmet alaposnak találta.

A Legfelsőbb Bíróság rámutatott, hogy az eljárt bíróságok feltárták ugyan a tényállást, de nem vették kellően figyelembe azt, hogy az alperes 2007 utolsó negyedévében a felperessel szemben vizsgálatot folytatott le a munkavállaló felelősségével kapcsolatban, majd ezt követően ettől függetlenül kezdeményezte az alperes korengedményes nyugdíjba vonulása érdekében a munkaviszony közös megegyezéssel való megszüntetését. Mivel a felperes bankfiók vezető volt, ezáltal tisztában volt év végén az alperes által elért eredménnyel is, ezért alaptalanul hivatkozott arra, hogy azt nem ismerte.

A Legfelsőbb Bíróság kifejtette, hogy a hosszabb ideje egységes és következetes bírói gyakorlat szerint a juttatásmeghatározásánál nem egyedül annak elnevezése, hanem a juttatás tartalma és az eset összes körülményei irányadóak. Ez vonatkozik a prémiumnak megnevezett juttatásra is, amelynek tartalmát, valamint jellegét minden esetben vizsgálni kell. A perbeli esetben a felperes az igényét az alperesi ösztönző juttatásra vonatkozó belső szabályzatára alapozta.

A Legfelsőbb Bíróság hangsúlyozta továbbá, hogy az 1992. évi Mt. nem határozza meg a prémium fogalmát, a juttatás fizetésének feltételeit, ezért döntő jelentőséggel bír az erre vonatkozó munkáltatói szabályozás és gyakorlat, valamint a felek megállapodása. Egymagában nem kizárt, hogy a munkáltató olyan ösztönzési rendszert alkalmazzon, amelyben meghatározott teljesítmény eléréséhez mint minimumfeltételhez kötött részben jutalom jellegű juttatást fizet, amennyiben a kitűzött üzleti eredmények elérése esetén a munkáltató mérlegeli a juttatásra való egyéni jogosultságot, a juttatások mértékét. Ennek során természetesen figyelemmel kell lenni a rendeltetésszerűség, a jóhiszeműség és tisztesség követelményére, és biztosítani kell az egyenlő bánásmód követelményének érvényesülését.

A javadalmazási politika véleményeztetése és közlése

Az 1992. évi Mt. előírta, hogy a munkáltató köteles volt a döntése előtt az üzemi tanáccsal véleményeztetni az új munkaszervezési módszerek és a teljesítménykövetelmények bevezetését, valamint a munkavállalók érdekeit érintő belső szabályzatainak tervezetét [1992. évi Mt. 65. § (3) bekezdés f) és g) pont]. Az üzemi tanács a belső szabályzattal kapcsolatos álláspontját 15 napon belül köteles volt közölni a munkáltatóval, ha ezt elmulasztotta, úgy kellett tekinteni, mint ha a belső szabályzattal egyetértett volna.

Ha a munkáltatónál van üzemi tanács, és a munkáltató a belső szabályzatot nem véleményezteti, az üzemi tanács érvénytelenségre hivatkozva bírósághoz fordulhat.

Az 1992. évi Mt. nem tartalmaz speciális tájékoztatási vagy közlési kötelezettséget a belső szabályzatokkal kapcsolatban. A bírói gyakorlat számos esetben rámutatott arra, hogy a jutalékfeltételek közlésének elmaradása is megalapozza a munkavállaló jutalékra való jogosultságát, illetve nemcsak az írásbeli közléssel lehet prémium-, jutalom-, illetve jutalékfeltételt kiírni. Amint arra korábban utaltunk, a Legfelsőbb Bíróság BH2000. 464. számú eseti döntésében leszögezte, hogy a többletfeladat után járó jutalék nemcsak írásba foglalt megállapodással vagy ilyen egyoldalú munkáltatói nyilatkozattal állapítható meg, azt a munkáltatói gyakorlat, „szokásjog” is megalapozhatja.

Dr. Németh Janka cikke a Lex HR-Munkajog 2012/7-8. számában jelent meg. A szaklap októbertől megújul: bővebb tartalommal, 48 színes oldalon, változatlanul magas szakmai színvonalon jelenik meg. Az első, bemutató számba itt belelapozhat.


Kapcsolódó cikkek

2024. július 3.

Profession.hu: beindult az alkalmi munkák szezonja

Beindult az alkalmi munkák szezonja, május második felétől látványosan nőttek az ilyen típusú megbízásokra toborzó álláshirdetések, amelyekben leggyakrabban egyebek mellett felszolgálót, pincért, sofőrt és futárt keresnek – közölte a Profession.hu kedden.

2024. július 3.

Képzési lehetőségekkel lehet megtartani a kifáradt munkavállalókat

A munkavállalók majdnem fele (45%) úgy érzi, hogy az elmúlt évben jelentősen megnőtt a munkaterhelése, kétharmaduk (62%) pedig bizonytalannak érzi helyzetét a munkahelyi változások felgyorsulása miatt. Mindez a készségeik hosszú távú fejlesztésére ösztönzi őket, és 28% akár váltana is munkahelyet egy éven belül – derül ki a PwC Global Workforce Hopes & Fears felméréséből.