Így vegyünk ki fizetés nélküli szabadságot


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Cikkünkben a munkavállalókat jogszabály alapján megillető fizetés nélküli szabadságok szabályainak összefoglalása mellett kitérünk a felek megállapodása alapján igénybe vett fizetés nélküli szabadságokra is. Ismertetve mind a munkáltatókra, mind a munkavállalókra vonatkozó legfontosabb rendelkezéseket.


Jogszabályban nevesített fizetés nélküli szabadságok

A munkavállalók az alábbi esetekben jogosultak fizetés nélküli szabadságra:

  • gyermek gondozása céljából a gyermek három éves koráig;

  • a gyermek hároméves kora után a gyermek személyes gondozása érdekében, tizedik életéve betöltéséig a gyermekgondozási segély, gyermekgondozást segítő ellátás folyósításának tartama alatt;

  • a tényleges önkéntes tartalékos katonai szolgálatteljesítés tartamára.

A gyermek gondozása érdekében igénybe vett szabadságokat mindenképpen meg kell különböztetnünk az anyát megillető huszonnégy hét egybefüggő szülési szabadságtól. A kétféle szabadságra mind munkajogi, mint társadalombiztosítási szabályok tekintetében eltérő rendelkezések vonatkoznak. Az alábbiakban mi kizárólag a fizetés nélküli szabadságokra vonatkozó szabályokkal foglalkozunk.

A fizetés nélküli szabadság igénybevételét a munkavállalónak írásban, legalább tizenöt nappal előre be kell jelentenie a munkáltató felé. A munkáltató természetesen ettől eltérően elfogadhat rövidebb előzetes bejelentést is, és így eltérhet a munkavállaló javára a vonatkozó szabálytól, de a munkavállaló döntését nem vitathatja. Azaz, amennyiben az igénybevétel jogszabályi feltételei fennállnak, a munkavállalótól a fizetés nélküli szabadság nem tagadható meg.

Ugyanez vonatkozik a munkavállaló újbóli munkában állására is. Főszabály szerint a munkavállaló fizetés nélküli szabadsága az által választott időpontban, de legkorábban a szabadság megszüntetésére irányuló jognyilatkozat közlésétől számított harmincadik napon szűnik meg.

A fentiektől eltérően az önkéntes tartalékos katonai szolgálatteljesítés tartamára igénybe vett fizetés nélküli szabadságra a fenti bejelentési szabályokat nem kell alkalmazni, ilyen esetben annak tartama minden esetben a szolgálatteljesítéshez igazodik.

Természetesen a munkavállaló nyilatkozatának hiányában, a törvény erejénél fogva is megszűnhet a fizetés nélküli szabadság, ha az igénybevétel feltételei már nem álnak fenn. Így például, ha a munkavállaló gyermeke harmadik életévét betöltötte, a gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságra a továbbiakban már nem jogosult és újra teljesítenie kell rendelkezésre állási és munkavégzési kötelezettségét.

A gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadság tartama alatt a munkavállaló felmondási védelem alatt áll, azaz munkaviszonyát felmondással jogszerűen nem lehet megszüntetni. Ugyan a fizetés nélküli szabadság igénybevételére mindkét szülő, akár egyidejűleg is jogosult, de ekkor a felmondási védelem csak az anyát illeti meg.

Azaz, amennyiben az egyik szülő van fizetés nélküli szabadságon őt minden esetben megilleti a felmondási védelem, de egyidejű igénybevétel esetén az az apának már nem jár.

Fizetés nélküli szabadság a felek megállapodása alapján

A fentebb ismertetett eseteken túl a felek megállapodása alapján is kerülhet sor fizetés nélküli szabadság igénybe vételére. Az ilyen fizetés nélküli szabadságokat ugyan nem szabályozza a jogalkotó, de azokra továbbra is érvényesek az Mt. alapelvi szintű rendelkezései. Így például a rendeltetésellenesség tilalma, amelyből egyértelműen – bírósági gyakorlattal alátámaszthatóan – következik, hogy a fizetés nélküli szabadsággal a munkáltató például nem kerülheti meg az állásidő fizetési kötelezettségét. A visszaélések gyanújának elkerülése érdekében célszerű a megállapodásban röviden összefoglalni, hogy a fizetés nélküli szabadságra milyen okból kerül sor.

A feleknek célszerű megállapodni a munkába történő visszatérés feltételeiben is, hiszen a munkáltató foglalkoztatási kötelezettsége a fizetés nélküli szabadság megszűnését követően nyomban beáll. Éppen ezért célszerű annak tartamát elsősorban naptárilag meghatározni. Amennyiben erre nem kerülhet sor – például a munkavállaló saját házának építésére kap fizetés nélküli szabadságot és az építkezés befejezésének ideje kétséges – úgy célszerű eljárásrendet kialakítani, amelyben a felek meghatározzák, hogy a munkavállalónak hány nappal előre kell jeleznie munkába állási szándékát, és azt milyen formában kell megtennie. Ugyancsak érdemes lehet a fizetés nélküli szabadság leghosszabb tartamának rögzítése annak elkerülése érdekében, hogy a felek valamelyike „megfeledkezzen” a jogviszonyról.


Kapcsolódó cikkek

2024. július 1.

Vasutas Szakszervezet: El a kezekkel a home office-tól!

Végtelenül barátságtalan lépésnek tartja a Vasutasok Szakszervezete Lázár János legújabb népszerűtlen döntését, a home office betiltását. A VSZ a vasutasok tömeges elvándorlásának megakadályozása érdekében is felszólítja a minisztert, vonja vissza ez a családellenesnek is számító intézkedést.

2024. július 1.

Szomszédainknál erősít a piacvezető magyar HR-szolgáltató: felveszi a Prohuman nevet a szerb leánycég

Prohuman néven folytatja tevékenységét Szerbiában a CityScope HR-szolgáltató, amely tavaly került az immár 7 országban működő magyar tulajdonú cégcsoport irányítása alá. Tovább erősödik a Prohuman Szlovéniában is, ahol a két évtizedes szakmai tapasztalattal bíró Slavica Jerebet nevezték ki az ügyvezető igazgatói posztra. A 20 éves, több mint ezer ügyfelet kiszolgáló és mintegy 25 ezer embernek munkát adó Prohuman Group nem titkolt célja, hogy a hazai piacvezető és meghatározó régiós szerep után egész Kelet-Közép-Európa első számú HR-szolgáltatójává váljon.

2024. június 28.

4,3 százalékos a munkanélküliség

Májusban a 15-74 éves foglalkoztatottak átlagos létszáma az előző év azonos időszakához képest 36 ezerrel, 4 millió 749 ezer főre nőtt. A munkanélküliek száma 212 ezer fő, a munkanélküliségi ráta 4,3 százalék volt – jelentette pénteken a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).