Beszámoló-közzététel elektronikusan
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
A számviteli beszámolót 2009. május 1-jétől kizárólag elektronikus úton lehet letétbe helyezni és közzétenni. A közzétételnél gyakran abba a hibába esnek a gyakorlati szakemberek, hogy a korábban beküldött beszámolót ugyanarról az üzleti évről szóló, javított beszámolóval igyekeznek kicserélni.
Sokan azt gondolják, hogy a beszámoló a közzétételi határidőig (egy újabb példány megküldésével) még módosítható, illetve egyesek a közzétételi határidőt követően is hasonlóképpen járnak el.
A számviteli beszámoló jogilag érvényes dokumentummá a vállalkozó legfőbb szervének elfogadásával válik. Amennyiben azt a tulajdonosok elfogadták, akkor annak tartalmát megváltoztatni nem lehet. A megváltoztatásra gyakran mégis igény mutatkozik, amelynek okai a következő főbb csoportokba sorolhatók:
1. A közzétett beszámoló megegyezik a tulajdonosok által elfogadottal, azonban az elfogadást követően a beszámolóban számviteli, könyvviteli hibát fedeztek fel, illetve a beszámolóban gépelési hibát vétettek.
Szakmai fórum és képzés: 2014. március 25.
- Könyvvizsgálóknak: 2 kreditpont
- Adótanácsadóknak, adószakértőknek, okleveles adószakértőknek: 4 kreditpont
|
A már közzétett beszámoló nem javítható, nem cserélhető, a beszámolóban szereplő, lezárt üzleti év(ek)et érintő adatok javítására csak a hibafeltárás üzleti évének beszámolójában kerülhet sor, a számviteli ellenőrzés szabályai szerint. A beszámoló ismételt, eltérő tartalommal történő közzétételére tehát ebben az esetben nincs mód.
2. A közzétett beszámoló nem egyezik meg a tulajdonosok által elfogadottal, mert a beszámoló közzététele során az ezzel megbízott személy a beszámoló benyújtásához kitöltendő űrlapon lévő adatokban hibát vétett, és így a beszámoló űrlapja és a többi része között ellentmondás van.
A beküldést követően, a már közzétett beszámolóval kapcsolatosan, amennyiben a céginformációs szolgálat azt észleli, hogy a közzétett beszámolóval együtt megküldött elektronikus űrlapon megadott cégadatok, a beszámolóban feltüntetett adatok nem egyeznek a cég cégjegyzékének adataival, a beszámolót haladéktalanul eltávolítja a honlapjáról.
Az eltávolítás tényéről a céginformációs szolgálat elektronikus értesítést küld. Ebben az esetben a beszámolót be nem nyújtottnak kell tekinteni.
3. A közzétett beszámoló nem egyezik meg a tulajdonosok által elfogadottal, mert a beszámoló közzététele során az ezzel megbízott személy egyes beszámolórészeket nem küldött be, összekevert, illetve nem megfelelő dokumentumokat küldött be mellékletként. Ebben az esetben a céginformációs szolgálat „észlelését” kell kiváltanunk, amely így a beszámoló eltávolítását vonja maga után. Ekkor a beszámolót be nem nyújtottnak kell tekinteni.
A beszámoló elektronikus közzétételének egyes kérdéseiről Tóth Mihály ír a Számviteli Tanácsadó 2014/02. számában megjelent cikkében.