Év végi bérszámfejtési teendők

Szerző: Pentz Edina
Dátum: 2018. december 6.
Címkék: , , , ,
Rovat:

Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az éves zárásokhoz közeledve a TB-kifizetőhelyeknek és minden kisebb társaságnak is fel kell készülnie az az éves cafeteriaelszámolásra, a szabadságok kiadására, illetve a decemberi munkanap-átrendezésekre.

Cafeteria – kifizetés és elszámolás

A törvényi változások, illetve a NAV esetleges célirányos vizsgálatai miatt javasolt a decemberi cafeteriaelemek hó közben történő kifizetése. Ez azt jelenti, hogy ésszerű minden cafeteriaelemet 2018. december 28-ig kifizetni a munkavállalóknak, illetve ugyanezen napig feltölteni a SZÉP-kártyákat, kiosztani az utalványokat és átutalni az önkéntes pénztári összegeket. Ez az extra feladat azokat a munkáltatókat érinti, ahol a decemberi bér – és ezzel együtt a cafeteria is – nem december hónapban kerülne kifizetésre.

Legkésőbb az év végéig gondoskodni kell bizonyos cafeteriaelemekhez kapcsolódóan – pl. önkéntes pénztárai befizetések – a szükséges munkavállalói nyilatkozatok beszerzéséről is.

Szabadságok kiadásának szabályai

Bár az előző évhez képest nincs változás, főszabály szerint az esedékesség évében kell kiadni a szabadságokat, de a szabadnapok státusát érdemes ellenőrizni, és ahol szükséges lépni, egyeztetni a munkavállalókkal a fennmaradó szabadnapokkal kapcsolatban. Kivételt képez a főszabály alól, ha a dolgozó munkaviszonya október első napján vagy ezt követően kezdődött, ebben az esetben 2019. március 31-ig kell a munkáltatónak kiadnia a szabadságot.

Március 31-ig átvihető a szabadság, ha erről kollektív szerződés rendelkezik. Az esedékesség évében kiadottnak tekintjük a szabadságot, ha annak igénybevétele még idén megkezdődik és a következő évben öt munkanapot nem haladja meg a kiadott napok száma, például ha a munkavállaló december 28-tól szabadságon van 2019. január 7-ig.

További kivétel, hogy a munkáltató és a munkavállaló megállapodhat az életkor szerint járó pótszabadságok következő évre történő átviteléről. Amennyiben a munkavállaló oldalán felmerült ok – betegség, gyermek gondozása miatti fizetés nélküli szabadság stb. – miatt nem kerül sor a szabadságok kiadására, akkor az ok megszűnésétől számított 60 napon belül kell kiadni a szabadnapokat.

Ezen szabályok betartása egy esetleges munkaügyi ellenőrzésnek mindig tárgya, ezért a munkáltatónak is különösen fontos érdeke, hogy a felhalmozódott, még ki nem vett szabadságok helyzetét rendezze a dolgozókkal.

Decemberi munkanap-átcsoportosítások

Az elmúlt években nem volt erre precedens, idén extrém módon érinti a decemberi munkanapokat a munkaszüneti és pihenőnapok alakulása. Két szombati nap is munkanap lett ebben a hónapban:

  • 2018. december 24. pihenőnap, melyet december 1-jén, szombaton kellett ledolgozni,
  • 2018. december 25-26. munkaszüneti nap,
  • 2018. december 31. pihenőnap, melyet december 15-én, szombaton kell ledolgozni.

A bejegyzés szerzője Pentz Edina, az RSM Hungary bérszámfejtési vezetője. Az RSM Blog az Adó Online szakmai partnere.


Kapcsolódó cikkek:


Komoly megtakarítást hozhat az online számlázás
2020. november 30.

Az a vállalkozás, amely a papírszámláról elektronikus számlázásra tér át, számlánként akár hétszáz forintot is spórolhat - közölte Izer Norbert, a Pénzügyminisztérium adóügyekért felelős államtitkára.

Nehezített pályán az adatvédelem a home office-ban
2020. november 25.

A cégek még alig ocsúdtak fel a GDPR okozta „traumából”, máris azzal kellett szembenézniük, hogy a járvány miatt elterjedt távmunka miatt bizalmas céges iratok kerültek a munkavállalók háztartásába.

Gyűjtőszámla: tévedések és tudnivalók (II. rész)
2020. november 18.

A gyűjtőszámlát a mai napig vannak, akik összetévesztik az időszakos elszámolású ügyletekről kibocsátott számlával. A két kategória azonban eltérő alkalmazási körhöz kapcsolódik. A helyes bizonylatoláshoz célszerű tisztázni, mi is az a gyűjtőszámla, mikor használjuk, és milyen szabályok vonatkoznak rá.

NAV számla import: mit nyerhetünk a kötelező adatszolgáltatásból? (x)
2020. november 16.

NAV számla import: mit nyerhetünk a kötelező adatszolgáltatásból? (x)

A NAV 2.0 július 1-jei bevezetése lehetővé tette a hazai vállalkozások számára a NAV adatbázisából a belföldi szállítói számlák letöltését. Megfelelő ellenőrzéseket és automatizmusokat alkalmazó szoftver segítségével minőségi ugrást érhetünk el a könyvelési és adminisztrációs feladatokban.