Kisokos a fiktív számlákról
Ismertetjük a törvényi definíciót, elmondjuk az adóellenőrzések legfontosabb tapasztalatait és szólunk a fiktív számlák korrekciós lehetőségeiről is.
Kapcsolódó termékek: Számviteli kiadványok, Adó Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
A 2013. évi LII. törvény módosította a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló 2007. évi CXXXVI. törvényt. A módosítások 2013. július 1-jétől léptek hatályba.
A pénzügyi információs egységként működő hatóság, a NAV Központi Hivatalának Pénzmosás Elleni Információs Irodája hatósági felügyeleti ellenőrzéseket végez a könyvviteli (könyvelői), adószakértői, okleveles adószakértői, adótanácsadói tevékenységet megbízási, illetve vállalkozási jogviszony alapján folytatóknál is a Pmt. által előírt kötelezettségek teljesítésének a vizsgálata céljából. A hatósági ellenőrzés egyik újszerű változatában a NAV Központi Hivatalának Pénzmosás Elleni Információs Irodája kérdőívet küld ki, amelynek kitöltésére 15 nap áll rendelkezésre.
Mintaszabályzatok, belső szabályzatok
A Pmt., illetve módosításának hatálybalépését követő 45 napon belül a felügyeletet ellátó szerv mintaszabályzatokat bocsátott rendelkezésre a belső szabályzat kidolgozásához, nem kötelező jellegű ajánlásként. A Pmt., illetve módosításának hatálybalépésekor működő szolgáltató a szabályzatát a hatálybalépést követő kilencven napon belül volt köteles átdolgozni. A Pmt., illetve módosításának hatálybalépését követően a tevékenységet megkezdő szolgáltató tevékenysége megkezdését követő kilencven napon belül köteles szabályzatot készíteni, és azt a felügyeletet ellátó szervnek jóváhagyás céljából benyújtani. Az új mintaszabályzatokat az alábbi www.nav.gov.hu/nav/penzmosas honlapon tették közzé augusztus 15-e után. A szolgáltatóknak a mintaszabályzatok alapján 2013. szeptember 28-áig kellett átdolgozniuk a szabályzatukat.
Bejelentés
A szolgáltató köteles a tevékenységének megkezdését követő öt munkanapon belül kijelölni – a szervezet sajátosságától függően – egy vagy több személyt, aki a szolgáltató vezetőjétől, alkalmazottjától és segítő családtagjától az érkezett bejelentést a pénzügyi információs egységként működő hatóságnak haladéktalanul továbbítja. Új kijelölt személy vagy megváltozott kijelölt személy bejelentésére a NAV honlapján formanyomtatvány található. Pénzmosásra vagy terrorizmus finanszírozására utaló adat, tény, körülmény felmerülése esetén a szolgáltató vezetője, alkalmazottja és segítő családtagja köteles haladéktalanul a megjelölt személynek bejelentést tenni. A szolgáltató nevében a kijelölt személy a bejelentést a pénzügyi információs egységként működő hatóságnak védelemmel ellátott elektronikus üzenet formájában továbbítja.
Megváltozott és új fogalmak
Megváltozott a pénzügyi információs egységként működő hatóság fogalma. Az új fogalom szerint a Nemzeti Adó- és Vámhivatal jogszabályban meghatározott szervezeti egysége a pénzügyi információs egységként működő hatóság. Jelenleg a pénzügyi információs egységként működő hatóság a NAV Központi Hivatalának Pénzmosás Elleni Információs Irodája. Megváltozott a tényleges tulajdonos fogalma, amelyet a kötelező azonosítások alkalmával 2013. július 1-jétől alkalmazni kell. Bővült az ügyfél fogalma, amely szerint ügyfél az ingatlanügylettel kapcsolatos tevékenységet végző szolgáltató vonatkozásában az is, aki az ingatlan eladása és vétele céljából ajánlatot kér.
Bérszámfejtés 2014-ben szakmai fórum |
---|
Ízelítő a témákból:
Időpont: 2014. 01. 14. 10.00 – 15.00 óráig Előadók:
Helyszín: További információk és jelentkezés itt |
A pénzmosásra vonatkozó jogszabályi változásokat Tomcsányi Erzsébet mutatja be a Számviteli Tanácsadó 2013/11. számában megjelent cikkében.
Ismertetjük a törvényi definíciót, elmondjuk az adóellenőrzések legfontosabb tapasztalatait és szólunk a fiktív számlák korrekciós lehetőségeiről is.
A fő pénzügyi kimutatások körén az IFRS 18 sem változtat, bontásban és besorolásban is alkalmaz azonban gyökeresen új megoldásokat, ami alapvető struktúrát érintő változást hoz.
Nagy téma a számlázás és kérdésköre, különös tekintettel, hogy a számla a költségelszámolás és így a könyvelés alapja, áfa tekintetében pedig az adólevonási jog gyakorlásának tárgyi feltétele is. Számlázás kapcsán azonban számos kérdéskör, probléma, érdekesség felmerülhet.
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!