Nem jön több felesleges ügyfélkapu-üzenet


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Július 1-jétől a közigazgatási perekben a jogi képviselővel eljáró fél és a belföldi székhelyű gazdálkodó szervezet számára kötelező az elektronikus kapcsolattartás. Ennek a fejlesztésnek azonban az a kellemetlen következménye lett, hogy a számvitellel foglalkozó szakemberek hirtelen több száz felesleges üzenetet kaptak az Ügyfélkapu rendszertől, mely egyik napról a másikra többszörösére növelte adminisztratív teendőiket. A probléma megoldására az érintettek, a Magyar Adótanácsadók Egyesületének részvételével egyeztetést kezdeményeztek a NISZ-szel, és sikerült megnyugtató megoldást találniuk a problémára.


Július 1-jétől a fentnevezett jogalanyok a fővárosi és megyei kormányhivatalok és a járási (fővárosi kerületi) hivatalok által hozott döntésekkel szemben csak elektronikusan nyújthatnak be keresetlevelet. Vagyis az érintettek a https://e-kormanyablak.kh.gov.hu/ honlapon keresztül elektronikus űrlap (iForm) használatával adhatják be keresetüket az elsőfokú közigazgatási határozatot hozó szervnél.

Ennek – az egyébként üdvözlendő – újításnak azonban volt egy számvitellel foglalkozó szakemberek munkáját megnehezítő, kellemetlen következménye is. A könyvelők meglepve tapasztalták, hogy július 1-jétől nagyságrendekkel növekedett meg az Ügyfélkaputól érkező, számukra haszontalan értesítések száma. Ezekre a Polgári Perrendtartás jogvesztő határidőinek betartása miatt valóban szükség van a közigazgatási peres ügyekben – érkeztetési, átvételi üzenetek küldése/megkapása/olvasása – de a könyvelők számára ezek teljesen feleslegesek.

Változásfigyeltetés

Ne maradjon le!

Használja Változásfigyeltetés szolgáltatásunkat az Önt érdeklő jogszabályok, jogterületek és tárgyszavak figyeltetésére!

Megrendelés >>

A helyzet orvoslása érdekében az Ügyfélkaput üzemeltető Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt.-hez fordult több civil szervezet – így a Magyar Adótanácsadók és Könyvviteli Szolgáltatók Egyesülete is. Az egyeztetéseken gyors megoldást jelentő, átmeneti és egy ügyfélbarát rendszer létrehozását célzó, hosszú távú fejlesztésekben is megállapodtak a felek. A fejlesztéseket az érintett szakmák képviselői tesztelni és véleményezni fogják.

Az átmeneti megoldás lényege, hogy a rendszerüzenetek megjelenését beállítható szűrőkkel személyre szabhatják a felhasználók. Hosszú távon pedig a minden szakma és ügyintézési típus igényeit figyelembe vevő komplex megoldásokat keresik. A hasonló esetek és az Ügyfélkapu minél inkább felhasználóbarát kialakítása érdekében a szervezetek képviselői megegyeztek abban is, hogy negyedévente egyeztetnek a rendszer működésével kapcsolatos tapasztalatokról és a fejlesztésekkel kapcsolatos észrevételekről.

 


Kapcsolódó cikkek

2024. december 5.

Adóváltozások 2025-ben: Mire érdemes figyelni az új évben a könyvvizsgálói szemmel

Új év, új adótörvények – ahogy az ünnepi szezon közeledtével már megszokhattuk, ez az időszak korai „karácsonyi ajándékként” friss adószabályokat is hoz. Cikkünkben áttekintjük a 2025-ös adócsomag legfontosabb változásait, hogy Ön is időben kicsomagolhassa ezeket a „meglepetéseket”. Segítünk felkészülni, hogy az új évben magabiztosan és jól tájékozottan vághasson bele a teendőkbe!

2024. november 26.

2025-től csak elektronikus számlák készülhetnek a földgáz- és a villamosenergia-fogyasztásról: új kihívások előtt a nem lakossági fogyasztók

A 2007. évi CXXVII. törvény az általános forgalmi adóról 175. § (3) b) bekezdése kimondja, hogy az elektronikus számla alkalmazásának feltétele a számlabefogadó beleegyezése, kivéve, ha jogszabály ettől eltérően rendelkezik. Hamarosan bevezetésre kerülnek az első ilyen jogszabályok, így 2025. január 1-jével jelentős változást hoz a nem lakossági fogyasztók számára, hogy a földgáz- és villamosenergia-fogyasztásról már csak elektronikus számlákat állíthatnak ki számukra a szolgáltatók. Az új rendszer az elektronikus archiválás kötelezettségét is maga után vonja, amire az érintetteknek fel kell készülniük.