Július 1-től könyebb lesz kizuhanni az ingyenes egészségügyi ellátásból
Kapcsolódó termékek: TB-nyugdíj témájú kiadványok, Adó Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Július 1-jétől kiemelten fontos foglalkozni az egészségügyi ellátásra vonatkozó jogviszony rendezésével, és a munkaviszonyban állók jogviszonyának NAV-nál rögzített adataival
2020. július 1-jével a társadalombiztosítás ellátásaira jogosultakról, valamint ezen ellátások fedezetéről szóló 2019. évi CXXII. törvény (továbbiakban új Tbj) lép életbe. Ennek apropóján szeretnénk felhívni a figyelmet arra, hogy az egészségügyi ellátásra való jogviszony rendezésére mind munkavállalóként, mind munkáltatóként érdemes fokozott figyelmet fordítani.
Érdemes tudni, hogy a NEAK (Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő) ötféle lámpaszínnel jelzi a különböző állapotokat, a NAV-tól érkező jelzés alapján, a taj-szám pedig lehet érvényes vagy érvénytelen.
A lámpaszínek a következők lehetnek:
- zöld esetén a jogviszony rendezett, a taj szám érvényes
- piros esetén a jogviszony rendezetlen, a taj szám érvényes
- kék esetén az érintett személy az EGT területén biztosított, az orvosilag szükséges ellátást a külföldi biztosító által kiállított Európai Egészségbiztosítási Kártyával veheti igénybe, a taj szám érvénytelen
- barna esetén a jogosultság rendezetlen, a taj szám érvénytelen, az érintett személy az egészségügyi szolgáltatásokat csak térítés ellenében veheti igénybe
- sárga korlátozott jogosultságot jelent, a tajszám érvényes, önkéntes megállapodás alapján, teljes körű ellátásra jogosult személy, ide nem értve, a transzplantációs ellátásokat, a külföldi gyógykezelést, illetve a térítésmentesen igénybe vehető fogászati ellátások közül kizárólag a sürgősségi fogászati ellátásra jogosult
Mindez miért is fontos? Az eddigi gyakorlat az volt, hogy a rendszerben zöld és piros – érvényes taj szám – lámpánál megkaptuk az ellátást térítésmentesen, pirosnál e mellé járt egy értesítő a jogviszony rendezetlenségéről. Barna és kék taj-számnál pedig fizetni kellett az ellátásokért.
Ugyanakkor 2020. július 1-jétől életbe lép egy fontos változás, mégpedig a NAV ellenőrzi a kötelező egészségügyi szolgáltatási járulékra bejelentkezőket, s három egymást követő hónap (ha a jövő évi költségvetést megalapozó törvényjavaslatot elfogadják, 6 hónap, amint az a javaslat 128. §-ban olvasható – a szerk.) elmaradt járulékfizetése után figyelmeztet, ha a jogosultság továbbra is rendezetlen, jelzést küld a NEAK-nak – ahol ez alapján barnítják a lámpaszínt, azaz érvénytelenítik a taj-számot, így az adott személyek nem lesznek jogosultak a térítésmentes egészségügyi ellátásra. Ez azt jelenti, hogy 2020. július 1-jétől már nem lesz lehetőség az elmaradt egészségbiztosítási szolgáltatási járulék befizetésével a jogviszony utólagos rendezésére (korábban ez működőképes megoldás volt), vagyis a betegnek, ha ellátták, ki kell fizetnie a szolgáltatást, és ezt az összeget az utólagos járulékfizetést követően sem kapja vissza. A sürgősségi ellátást mindemellett továbbra sem lehet megtagadni.
A rendezetlen jogviszonnyal egészségügyi ellátást igénybe vevő személyek adatait a NEAK átadja a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnak (NAV). Az adatok alapján a bejelentési és járulékfizetési kötelezettség teljesítését az adóhatóság ellenőrzi. Amennyiben járulékfizetésre vonatkozó adatokat nem találnak, a NAV megkeresi az ügyfelet annak érdekében, hogy igazolja az egészségügyi szolgáltatásra való jogosultságát. Az egészségügyi szolgáltatásra jogosító alap jogviszony hiányában egészségügyi szolgáltatási járulékot kell fizetni. A megkeresés eredménytelensége esetén az egészségügyi szolgáltatási járulékot az adóhatóság hivatalból előírja.
Emellett tapasztalataink alapján a NAV bár már eddig is kiemelt figyelmet fordított a munkaviszonyban állók jogviszonyára is, július 1. után fokozottan ellenőrzi, hogy a havi 08-as bevallások során beérkező munkavállalók adatai megfelelő módon lettek-e be-/kijelentve a T1041-es nyomtatványon. Eltérés esetén felkeresik a munkáltatót és egyeztetési eljárást kezdeményeznek. Még megfelelő bejelentés esetén is előfordulhat, hogy a hatóságnál tévesen kerül rögzítésre az adott munkaviszonyra vonatkozó kezdő dátum, vagy FEOR szám, esetlegesen egy kilépő dolgozó kijelentése nem kerül rögzítésre. Ezért érdemes időről időre ellenőrizni, hogy a NAV rendszerében megjelenő adatok megegyeznek-e az adott munkáltató által vezetett belső adatbázis adataival. Eltérés esetén első lépésként fel kell venni kapcsolatot a területileg illetékes Kormányhivatal Egészségbiztosítási Osztályával, és egyeztetni a további teendőket.
Végül szeretnénk arra is felhívni a figyelmet, hogy olyan munkavállalók esetében, akik külföldön is dolgoztak vagy tanultak, és emiatt kiregisztráltak a magyar társadalombiztosítás hatálya alól, különösen érdemes figyelni arra, hogy a hazaköltözést követően kezdeményezzék a taj számuk újra érvényesítését. Ennek érdekében a külföldi biztosítási jogviszony megszűnését, és a Magyarországra történő hazatelepülést a magyarországi lakóhely szerint illetékes egészségbiztosítási pénztári feladatot ellátó járási hivatalnál kell bejelenteni az erre rendszeresített formanyomtatványon, és egyidejűleg kezdeményezni kell a taj szám újra érvényesítését. Ennek hiányában a munkáltató hiába jelenti be az adott munkavállalót, és fizeti utána a járulékokat a NAV felé, a taj szám érvényesítésére nem került sor automatikusan. Természetesen, amennyiben ez a bejelentés nem történt meg időben, munkáltatói igazolással, és a bejelentést igazoló nyomtatvánnyal visszamenőlegesen is lehet érvényesíteni a taj számot.
A cikk szerzője Szentes Eszter, a VGD Hungary adótanácsadója. A VGD Hungary Kft. az Adó Online szakmai partnere.