Adózás, cégalapítás: Szlovákia feltárul


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Milyen társasági formák léteznek Szlovákiában, és melyiknek mi a jellegzetessége? Mennyit adóznak a cégek, milyen az áfa rendszere, miként működik a szlovák adóhatóság, hogyan és mennyire büntet? Szlovákia adórendszerét ismerteti az Adó szaklap új, „Nemzetközi adózás” rovata. A rovat a Magyar Adótanácsadók és Könyvviteli Szolgáltatók Országos Egyesülete Nemzetközi Adó Tagozatának támogatásával készül.


Nemzetközi adózás: új rovat az Adó szaklapban

Az Adó szaklap 2013 szeptemberétől új rovattal gazdagodik a Magyar Adótanácsadók és Könyvviteli Szolgáltatók Országos Egyesülete Nemzetközi Adó Tagozatának támogatásával. A rovatban megjelenő írások között nemcsak  a nemzetközi adózási kérdésekkel foglalkozunk, helyet kapnak a legfrissebb nemzetközi tendenciákat bemutató írások, az Európai Bíróság ítéletei, valamint az egyes országok  adózását bemutató,  az adónemek országonként eltérő szabályait összefoglaló összehasonlító elemzések is.

Az alábbiakban az Adótanácsadók Egyesülete Nemzetközi Adó Tagozatának Országtanulmányok előadásai ihletésével, írásos tanulmány formájában tesszük közzé az Országtanulmányok sorozatban meglátogatott országok gazdasági, jogi és adóbeli berendezkedésének főbb rendszerét, első ízben Szlovákiáét.

Hogyan alapítsunk céget Szlovákiában?

Cégformák

A szlovák cégformák között találhatóak olyanok, melyek jogi szempontból hasonlóak, mint a Magyarországon megszokott cégformák, de adózásuk jelentős különbségeket mutat. Külföldi vállalkozók alapvetően bármely belföldiek számára elérhető cégforma keretében kifejthetik gazdasági tevékenységüket.

Szlovákiában a személyi társaságok ugyan nem transzparensek, de a társaság adózása mégis személyi szinten jelenik meg, tehát tagjaikat adójogi szempontból gyakorlatilag magánszemélyként kezelik, így adóztatásuk nem a társaság szintjén jelenik meg.

Társasági adót kizárólag a tőkeegyesítő társaságok fizetnek. A tőkeegyesítő társaságok által fizetett osztalék adómentes, bár 2011. január elsejétől a Szlovákiában biztosított személyek osztaléka után egészségügyi hozzájárulást kell fizetni, melynek mértéke 2013. január elsejével 10 százalékról 14 százalékra emelkedett.

Egyéni vállalkozó

Szlovákiában az egyéni vállalkozót nem terheli bejegyzési kötelezettség. Felelőssége teljes vagyonára kiterjed, és adózására a magánszemélyek önálló tevékenységére vonatkozó szabályok alkalmazandóak, jövedelme megállapításához az egyszeres könyvvitel alapelveit kell alkalmaznia. Amennyiben nem áfa-alany az egyéni vállalkozó bizonyos körülmények között költségeit 40 százalékos átalányban is megállapíthatja. Noha az egyéni vállalkozó csak egyszeres könyvvitel vezetésére kötelezett, szabadon választhatja a kettős könyvvitelt is. Ez esetben azonban a számviteli eredményéből köteles levezetni az adó alapját. Az egyéni vállalkozó jövedelme 19 százalékos adókulccsal adózik. 2013. január 1-jétől azonban bevezettek a magasabb jövedelmek (kb. 35 ezer euró fölött) után egy újabb 25 százalékos adókulcsot.

Verejnáobchodnáspoločnosť (v.o.s.). / Nyilvános betéti társaság

A v.o.s. olyan személyegyesítő cégforma, mely a magyar kkt. szlovák megfelelője, kisebb méretű társaságok számára előnyös cégforma. A v.o.s. tagjai korlátlan felelősséggel tartoznak, ami adójogi szempontból azt jelenti, hogy a magánszemélyek szintjén jelenik meg az adókötelezettség. Bejegyzésre kötelezett és legalább két alapító tag szükséges hozzá. 2013. január 1-jétől 23 százalékos adókulccsal adózik.

Komanditnáspoločnosť (k.s.) / Betéti társaság

A k.s. egy olyan bejegyzésre kötelezett társasági forma, melyet legalább két tag köteles alapítani, a korlátlan felelősséggel bíró beltag és a betétje erejéig felelős kültag, akinek betétje az előírások szerint legalább 250 euró. A korlátlan felelősségű beltag esetében az adókötelezettség a beltagnál keletkezik. A korlátolt felelősségű kültagot a szlovák adóhatóság úgy kezeli, mintha egy kft. korlátolt felelősségű tagja lenne, tehát a transzparens megközelítés nem érvényesül. 2013. január 1-jétől 23 százalékos adókulccsal adózik.

Tőketársaságok

Spoločnosť s ručenímobmedzeným (s.r.o.)/ Korlátolt felelősségű társaság

Szlovákiában a leginkább elterjedt gazdasági forma az s.r.o., melyet egy vagy több, de legfeljebb 50 tag alapíthat. Népszerűségét annak köszönheti, hogy a felelősség korlátozott, rugalmas és egyszerűen alapítható nem transzparens társasági forma. A társaságot egy vagy két ügyvezető irányítja, de felügyelő bizottság választása nem kötelező. Az s.r.o. alapítása esetén szükséges törzstőke mértéke 5 ezer euró, míg az egyes részesedések legkisebb mértéke 750 euró lehet. Ezt a társasági formát cégbírósági bejegyzési kötelezettség terheli.

Mérlegképes Kreditkártya

Szerezze meg Ön is kötelező kreditpontjait Kiadónk minőségi képzésein! További részletekért kattintson ide!

Rodin mérlegképes kreditpontos rendezvények – további részletek itt.

A Complex Kiadó kreditpontot érő kiadványai

Akciováspoločnosť (a.s.) / Részvénytársaság

Szintén említésre méltó a nem transzparens a.s., ami a magyar részvénytársaság szlovák megfelelője. A törvényileg előírt törzstőke összege 25 ezer euró. Az s.r.o. cégformával ellentétben az a.s. esetében törvényi előírás a felügyelő bizottság kinevezése az ügyvezetés mellett. Szlovákiában az a.s. esetében a külföldi tőke részvétele 100 százalékban megengedett. Tulajdonosi részvények kibocsátására is van lehetőség.

Družstvo /Szövetkezet

Szlovákiában szintén elterjedt nem transzparens társasági forma a szövetkezet, melyet két jogi személy vagy öt magánszemély alapíthat. Bejegyzése kötelező, és alaptőkéjének összege legalább 1250 euró.

Cégalapítás

A cég működéséhez iparengedély szükséges, melyet a lakóhely szerinti vállalkozói hivatal, a körzeti hivatal ad ki. A körzeti hivatal egyablakos rendszerként működik. Szlovákiában az egyéni vállalkozót leszámítva valamennyi gazdasági társaságot bejegyzési kötelezettség terhel. A cégjegyzéket a kerületi bíróság székhelyén illetékes járásbíróság vezeti. A cég működéséhez szintén elengedhetetlen a bejelentkezés az egészség- és szociális biztosítóhoz és végül pedig az illetékes adóhatósághoz. Adóhatóság Szlovákiában az adóhivatal mellett az önkormányzat, illetve a vámhivatal is lehet.

Cégek adózása

Az adórendszerről általában

Az adórendszerre 1993 előtt alapvetően a közvetlen adók voltak jellemzőek (jövedelemadó, mezőgazdasági adó, béradó, földadó illetve az ajándékozás, örökösödés valamint az ingatlan átruházása esetén fizetendő közjegyzői illetékek). Egyetlen kivételt a forgalmi adó képezett. 1993 és 2004 között a hagyományos jövedéki termékekkel gyarapodott a közvetett adózás alkalmazási köre (szeszes italok, ásványolajok és dohánytermékek). A közvetlen adózás körében megjelent a természetes személyek és a jogi személyek adóztatásának megkülönböztetése. A mezőgazdasági, illetve földadó kategóriák helyett megjelent az ingatlanadó, és új kategóriaként a környezetvédelmi adó. 2004-től napjainkig a közösségi jogalkotás elemeinek messzemenőkig történő átvétele jellemzi Szlovákiát. A hagyományos adókategóriák elterjedése vált jellemzővé: jövedelemadók (természetes vagy jogi személyek), és helyi adók a közvetlen adózás keretén belül, valamint a hozzáadottérték-adó és a jövedéki adók a közvetett adózás keretén belül. Az öröklési és ajándékozási illetékeket 2004 januárjában eltörölték.

Adóhatósági ellenőrzések

Az adóhatóság az ellenőrzés megkezdése előtt általában írásban értesíti az adózót. Az adózónak jogában áll az ellenőrzés megkezdésének halasztását kérni. Az előzetes írásbeli értesítés érvénye alól csak az az eset kivétel, amikor az adóhatóság a büntető szervek kérésének eleget téve kezdi meg az ellenőrzést. Ilyenkor a könyvelési bizonylatok hitelességének megőrzése érdekében váratlanul kezdi meg az ellenőrzést a hatóság. Általános esetben az írásbeli értesítést követően legfeljebb 40 napon belül meg kell kezdeni az ellenőrzést, amely az adóalap hiteles megállapítását, illetve az adó helyes kiszámítását hivatott vizsgálni. Adóellenőrzések körébe tartozik az adó-visszaigénylés megalapozottsága is. Áfa nagyobb összegű visszaigénylése esetén szinte minden esetben sor kerül a kiutalás előtti ellenőrzésre.

Szankciók

Az egyes adókötelezettségek megszegéséért 30 eurótól akár 32 ezer euróig is terjedő mulasztási bírság szabható ki. Adóhiány esetén az adóbírság mértéke a hiányzó összeg után minden naptári napra a felszámítás időpontjában érvényes jegybanki alapkamat háromszorosának (de legalább 10 százaléknak) 365-öd része. Jogosulatlan visszaigénylés esetén az adóbírság mértéke a jogosulatlanul visszaigényelt összeg után minden naptári napra a felszámítás időpontjában érvényes jegybanki alapkamat másfélszeresének (de legalább 5 százaléknak) 365-öd része.

A legfeljebb négy évre felszámítható késedelmi kamat összege az adóhátralék összege után a felszámítás időpontjában érvényes jegybanki alapkamat négyszeresének (de legalább 15 százaléknak) 365-öd része a késedelmes napokra vetítve.

Az adóellenőrzések folyamán megállapított szankciók ellen az adózó 15 napon belül élhet fellebbezési jogával.

Társasági adó

A társasági adóval kapcsolatos szabályokat a jövedelemadóról szóló 595/2003 számú törvény foglalja össze. A társasági adó alanya minden olyan belföldi, illetve külföldi illetőségű jogi személy, melynek székhelye, illetve állandó telephelye Szlovákiában van, és Szlovákia területén vállalkozik. Külföldi illetőségű adózó az a külföldi személy, aki belföldi telephelyen végez vállalkozási tevékenységet. Az adókötelezettség a társaságok (s.r.o.,a.s., k.s. és a szövetkezet) cégjegyzékbe történő bejegyzésének napjával keletkezik, és a cégjegyzékből való törlés napján szűnik meg. A nem vállalkozás céljából alapított jogi személyek csak abban az esetben válnak a társasági adó alanyává, ha adóköteles bevételre tesznek szert. Szlovákiában a csoportos adózás a társasági adón belül nem ismert. Anya- és leányvállalatok külön adóznak, adójogilag érvénytelennek minősül mindenféle csoportosságra irányuló megállapodás.

A társasági adó mértéke Szlovákiában hosszú éveken át a pozitív adóalap 19 százaléka volt, ami 2013. január 1-jétől 23 százalékra változott. Az adóbevallásokat az adóalanyok elsősorban papír alapon a tárgyévet követő harmadik hónap végéig kötelesek elkészíteni, és az adóhatóságnak benyújtani. Kérelemre lehetőség van a határidő 3 vagy akár 6 hónappal történő meghosszabbítására. 2013. január 1-jétől a meghosszabbítás lehetőségét erősen korlátozták. Az adóbevallás leadásának határideje egyben az adó megfizetésének is a határideje. Az adóbevallások kitöltésére az adóhatóság honlapján már elektronikusan is van ugyan lehetőség, de ezzel még csak a cégek kisebb része él, hiszen az elektronikus benyújtást követően, öt munkanapon belül, a bevallás első oldalát papír alapon is be kell nyújtani, ha a cég képviselőjének nincs elektronikus aláírása.

Adóelőlegek fizetésére az előző évi adókötelezettség arányában havi, vagy negyedéves bontásban kerül sor. A végleges éves adó és a befizetett adóelőlegek közötti esetleges különbözetet a társasági adóbevallással egyidejűleg (tehát az adóévet követő 3. hónap végéig) kell befizetni, határidő halasztása esetén június 30-ig. Az adófeltöltés, illetve a minimumadó a szlovák adórendszerben nem ismert.

Míg az adó megállapításához való jog elévülése öt év, adótartozás esetén az elévülési idő hat év az esedékesség naptári évének az utolsó napjától számítva, mely határidő további hat évvel meghosszabbítható, amennyiben az adóhatóság végrehajtási cselekményt foganatosít. Az adótartozás elévülési határideje meghosszabbításokkal együtt is legfeljebb húsz év lehet.

Az adóalap megállapításához Szlovákiában is a számviteli előírások alapján kimutatott gazdasági eredmény szolgál alapul. A különböző korrekciós tételek segítségével juthatunk el a társasági adó alapjához. A vállalkozás folytatásának elve az adózás területén nem érvényesül. Jellemzően az adóalap-növelő tételek közé tartoznak az olyan költségek, ráfordítások, melyeket adózás szempontjából nem lehet figyelembe venni, mint például az ajándék, a reprezentációs költségek, a fizetett bírság, a kötbér, a késedelmi kamat, a fogyasztási és jövedéki adók, a jövedelemadó, a követelések leírása vagy a magáncélú használat. A 2 400 eurót meghaladó immateriális javak, illetve a 1 700 eurót meghaladó tárgyi eszközök szintén adóalap-növelő tételt képeznek. Ezeket az összegeket ugyanis a különböző amortizációs időtartamok függvényében lehet leírni, melyek irodai gépek, gépjárművek esetén négy év, üzemi gépek, berendezések és tehergépjárművek esetén hat év, beépített berendezések esetén tizenkét év, illetve építmények esetén húsz év alatt amortizálódnak. A társasági adóalapot csökkentő tételek, többek között, a tőketársaságok által az adózás után fizetett osztalék, az új részvények kibocsátásából származó jövedelem, ideértve a részvénycserét is, valamint a banki kamatok, melyek a forrásadó tárgyát képezik.

Szintén a társaság adóalapját csökkenti az előző adóbevallásban kimutatott veszteség is. Míg a korábbi szabályozás értelében a 2006–2009. években keletkezett elhatárolt veszteséget legfeljebb öt évig, a közvetlenül egymást követő adózási időszakokban lehet érvényesíteni, a 2010-ben illetve azt követően keletkezett elhatárolt veszteséget már hét, közvetlenül egymást követő adózási időszakban lehet elszámolni.

A beruházások és fejlesztések után megfelelő feltételek mellett Szlovákiában is érvényesíthetőek adókedvezmények a társasági adóból. Ezeket az adókedvezményeket kizárólag azok az adóalanyok vehetik igénybe, akik beruházási, illetve fejlesztési támogatásra jogosultak. A turizmust, valamint a kis- és középvállalkozásokat Szlovákiában is kiemelten támogatja a kormány. A beruházások fellendítése érdekében a törvényalkotó több módosítást is végrehajtott 2011-ben, melynek következtében többek között a beruházási minimum összegét csökkentette, a beruházás átminősítését lehetővé tette, vagy a nagyobb volumenű beruházások megvalósításának időtartamát három évről öt évre bővítette. Az állami támogatással kapcsolatos előírásokat 2013. május 1-jétől a szlovák parlament azonban szigorította: nagyobb hangsúlyt fektetnek a munkahelyteremtésre, valamint a hátrányos körzetek fellendítésére.

A külföldi ellenőrzött társaság fogalmát Szlovákiában alapvetően nem határozza meg az adótörvény. Ettől eltekintve az olyan általános alapelveken keresztül, mint a tartalom elsődlegessége a formával szemben, a gazdasági jelenlét vagy a szokásos piaci ár, lehetőség van arra, hogy a szlovák adóhatóság megkérdőjelezzen adózás szempontjából problémás vállalkozásokat.

A szlovák adórendelkezések összhangban vannak az OECD transzferár irányelv útmutatásával. Az OECD transzferár magatartási kódex dokumentációs szabályozásai Szlovákiában kizárólag az olyan vállalkozások között zajló tranzakciókra terjed ki, melyek kötelesek az IFRS szerinti könyvvitelre. A többi adózónak csak egyszerűsített dokumentációkészítési kötelezettsége áll fenn. Amennyiben a kapcsolt vállalkozások között alkalmazott ár eltér a szokásos piaci ártól, a társasági adóalap korrekciójára van szükség. A transzferár képzésének minden aspektusát dokumentálni kell. A szokásos piaci ár meghatározására Szlovákiában az összehasonlító árak módszere, valamint a nyereség-összehasonlítás módszere használatos. A nemzetközi trendeknek megfelelően az adóellenőrzéseknek Szlovákiában is egyre fontosabb eleme a transzferár-nyilvántartások ellenőrzése, melyet kifejezetten célirányosan képzett ellenőrök végeznek. 2012-ben az ilyen irányú ellenőrzésekre kiszabott ellenőrzési határidőt is meghosszabbították. Az erre irányuló felszólítást követően a transzferár dokumentációját 60 napon belül kell az adóellenőrök rendelkezésére bocsátani.

Helyi adók

A 2004-ben bevezetett 582. számú törvény határozza meg a helyi adókkal kapcsolatos előírásokat, melyek alapján a helyi önkormányzatok ingatlanadót, ebadót, közterület használati adót, szállásadót, árusító automaták utáni adót, történelmi városrészbe történő behajtás utáni adót, atomerőmű utáni adót, gépjárműadót, valamint a háztartási és apró hulladék utáni illetéket vethetnek ki.

A gépjárműadót csak a vállalkozás céljára használt gépjárművek után vetik ki a személygépjármű űrtartalma, illetve a haszongépjármű súlya alapján. Az adókulcsot az önkormányzatok egyedileg szabják ki, noha az adót az adóhivatal kezeli és utalja át az önkormányzat költségvetésébe. Az adóbevallást az adóévet követő év január 31-ig kell benyújtani, amely egyben az adó megfizetésének időpontja is.

Általános forgalmi adó

Szlovákiában az általános forgalmi adóval kapcsolatos előírásokat a 2004. évi 222. számú törvény tartalmazza, mely messzemenőkig összhangban van az Európai Unió Hozzáadott Értékadó direktívájával. 2012. október 10-ei és 2013. január 1-jei dátummal számos áfa vonatkozású előírás változott, melyek részben az adócsalások visszaszorítását, részben további uniós szabályozások honosítását célozták meg.

A törvény hatálya a gazdasági tevékenységet folytató személyek által történő belföldi termékértékesítésre, szolgáltatásnyújtásra, közösségen belüli termékbeszerzésre valamint termék importjára terjed ki. Szlovákiában nemzeti sajátosság, hogy az áfaalanyiság és a közösségi adószám azonos, az ehhez kapcsolódó regisztrációs eljárás is ugyanaz.

Az áfaregisztráció kötelező, amennyiben az adóalany árbevétele 12 naptári hónap alatt elérte a 49 790 eurót. Távolsági értékesítés esetén szintén kötelező a regisztráció, ha az éves belföldi forgalom eléri a 35 ezer eurót. Közösségi ügyletek esetén a nem adóalanyi státuszú személyeknek is kötelező regisztráltatniuk magukat, ha közösségi termékbeszerzésük a naptári évben eléri a 13 941 eurót, vagy a közösség más tagállamába szolgáltatást nyújtanak. Ezzel a regisztrációval azonban nem válnak adóalannyá a többi tevékenységükre tekintettel. 2012. október 1. óta építmény vagy építményrészleg értékesítése esetén is kötelező a regisztráció. Az a külföldi személy, aki belföldön adóköteles tevékenységet végez (néhány kivétellel, mint például összeszereléssel járó termékértékesítés), köteles regisztráltatni magát a Pozsonyi Adóhivatalnál. A regisztrációval kapcsolatos új rendelkezés, hogy azon adóalanyok, akik korábbi vagy más cégük esetében adótartozást halmoztak fel, vagy akiknek adószámát hivatalból törölték, már csak egy ezer és 500 ezer euró közötti biztosíték letétbe helyezése mellett kérhetnek adószámot.

Az értékhatárok elérése nélkül is kérelmezhető az adóalanyiság, de a kérelemmel együtt bizonyítani kell a gazdasági aktivitást is, amit az adóhivatal 30 nap alatt köteles elbírálni. Tehát az önkéntes regisztráció esetén az áfaregisztráció leghamarabb 30 nap alatt bonyolítható le, de a gyakorlatban ezt az adóhivatal legtöbbször elutasítja. Amennyiben sikeres a regisztrációs eljárás, az adózó adóalanyi státuszáról (kötelező regisztráció esetén hét napon belül) egy adókártyát kap, melyen a szlovák áfaszám és az áfaalanyiság kezdő időpontja is fel van tüntetve.

Az áfa szerinti csoportos adóalanyiság 2010. január 1-je óta lehetséges, melyet az adóhatósághoz kell bejelenteni. A szlovák áfatörvény szerint képviselő választása a bejelentéssel egyidejűleg kötelező. A csoport minden tagja egyetemlegesen felelős, és a csoporton belüli ügyletek a tagok között áfamentesek.

Az áfa általános mértéke Szlovákiában 20 százalék (a korábbi 19 százalék helyett), a kedvezményes adókulcs (pl. gyógyászati segédeszközök, gyógyszerek és könyvek esetén) 10 százalék. Az adómentesség és az adólevonási jog szabályai alapvetően megegyeznek a magyar szabályozással, noha a személygépjármű és a benzin előzetesen felszámított adója levonható. 2012. október 1-je óta új szabály, hogy azon külföldi áfaregisztráltak, akik kizárólag olyan terméket és szolgáltatást értékesítenek, melyekre a fordított adózás alkalmazandó, már nem igényelhetnek vissza az adóbevallás keretén belül előzetesen levont áfát, ezt külön visszatérítési eljárás során kell kérniük. Más tagállambeli adóalanyok jogosultak belföldi beszerzéseiket terhelő legalább 50 euró összegű áfa visszatérítésére. Ez irányú kérelmüket elektronikusan kell benyújtaniuk a székhelyük szerinti adóhivatalhoz a tárgyévet követő év szeptember 30-áig, ha az adóalap eléri az 1 ezer eurót (üzemanyag esetén a 250 eurót) akkor a számla csatolásával együtt, melyről a Pozsonyi Adóhivatal 4 hónapon belül dönt.

A számlával kapcsolatban a magyarhoz képest kevésbé szigorú a szabályozás. A számla nem tartozik a szigorú elszámolás alá vont dokumentumok közé. Számlának minősül és adólevonásra jogosít a készpénzes vásárlás esetén kapott, 1 659,70 eurót meg nem haladó elektronikus pénztárgépből származó nyugta is, függetlenül attól, hogy ezen sem a vevő neve sem egyéb adatai nem szerepnek. A számla kötelező elemeit a törvény a direktíva előírásaival összhangban fogalmazza meg.

Az áfabevallásokat főszabályként havonta, illetve 12 hónapos periódust tekintve 100 ezer euró alatti forgalom alatt negyedévente a következő hónap 25. napjáig alapvetően elektronikusan kell benyújtani. Az értékhatár alatt is kérvényezhető a havi bevallás. Szlovákiában létezik az ún. söralátét áfabevallás, mely csak két oldalas, és igen egyszerűen kitölthető. A visszaigénylésnél nincs minimális összeghatár, a túlfizetést az adózó kérelmére 30 napon belül visszafizeti az adóhivatal. Nagyobb összegeknél gyakori a kiutalás előtti adóellenőrzés. Míg a szlovák adóalanyok adómentes értékesítéseikről, illetve a fordított adózás alá tartozó más tagállam adóalanyának nyújtott szolgáltatásairól kötelesek a bevallási időszakot követő hónap 20-ig elektronikusan összesítő jelentést benyújtani, a közösségi beszerzéseikről és a fordított adózás alá tartozó közösségi szolgáltatás igénybevételéről nem kell jelentést benyújtaniuk.

Jövedéki adók

Szlovákiában jövedéki adót a hagyományosan jövedéki termékek után kell fizetni. Az alkoholtermékek – égetett szesz, sör, bor – jövedéki adója 1 080 euró/hl, de számos kivétel létezik. A külföldről behozott italok esetén mentesség érvényesül. A dohánytermékek – dohány, cigaretta, szivar, szivarka – jövedelemadója termékenként változó. Érdekesség, hogy a cigaretta után mind a darabszám, mind pedig az ár alapján kell jövedéki adót fizetni, melynek mértéke legalább 90 euró 1 ezer darabonként. A jövedéki adó tárgyát, mind a saját előállítású, mind pedig az uniós és importált ásványolaj képezi, és számítása literenként történik. A villamos energia, a szén és a földgáz is jövedéki adó alá eső termékek…

A cikk szerzője Kaffka Margit adótanácsadó,  2011. óta a LeitnerLeitner Tax Adótanácsadó Kft. csapatának tagja.

Az Adó szaklap 2013/12-13. számában megjelent cikkből a fentieken túl megtudhatja még, hogy miként adóznak a magánszemélyek és a munkáltatók északi szomszédunknál. Az Adó szaklap új, „Nemzetközi adózás” rovata a Magyar Adótanácsadók és Könyvviteli Szolgáltatók Országos Egyesülete Nemzetközi Adó Tagozatának támogatásával készül. Az Adó szaklap 2013/12-13. száma megrendelhető a CompLex Kiadó webáruházában is.


Kapcsolódó cikkek

2024. november 22.

Érdemes béremelés helyett lakhatási támogatást kérni

Január elsejével lép hatályba a költségvetésben is rögzített célkitűzésekkel összhangban a lakhatás helyzetének javítása érdekében egy legfeljebb 150 ezer forintos kedvezményes adózású lakhatási támogatási rendszer. A money.hu szakértője szerint jövőre érdemes lehet béremelés helyett ezt a juttatást választani, amennyiben az adott munkáltató lehetővé teszi.

2024. november 22.

Íme a minimálbér-emelés számokban

A 2025-ös minimálbér-emelés nyomán az ennyit keresők nettó fizetése havi 15 960 forinttal, míg a garantált bérminimumot kapóké 15 162 forinttal nő. A minimálbérre rakódó teljes közteher havi 11 160 forinttal nő; míg a garantált bérminimumra rakódó közterhek havi 10 602 forinttal forinttal emelkednek – olvasható a Niveus lapunknak küldött elemzésében.

2024. november 22.

Az utalványok uniós áfaszabályozása (1. rész)

Az Európai Unió Bizottsága a közelmúltban jelentést készített az Európai Parlamentnek és a Tanácsnak az Irányelv 410b cikke alapján az utalványok fogalommeghatározása, forgalmazási láncai és a be nem váltott utalványok áfaszabályozásáról. E jelentés alapján megvizsgáljuk az utalványok témakörét az áfa rendszerében.