A hét kérdése: bérelt autó költségeinek elszámolása


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A vállalkozás által bérelt autó bérleti díja, üzemanyag-költsége, és a használattal kapcsolatos egyéb kiadások (karbantartás, javítás) milyen mértékben számolhatóak el a társasági adóalap megállapításánál? Magáncélú használat esetén kapcsolódik-e hozzá adóalap-korrekció? A Tao. tv. szerint a vállalkozás érdekében felmerült költségnek minősül a cégautó használata; a tartós bérlettel bérbe vett személygépjárműre is vonatkozik mindez?


Amennyiben a személygépkocsit a társaság bérli – tartós bérlet -, ez többek között azzal az előnnyel jár, hogy a gépjármű nem kerül a vállalat tulajdonába, és a havi bérleti díjat költségként számolhatja el.

A tartós bérleti konstrukció (operatív lízing) alapja, hogy az ügyfelek egyetlen havi számlán – menetlevéllel igazolt, csakis céges használat esetén a jelenlegi szabályzás szerint áfamentesen – fizetik az összes költséget, s a flottakezelőtől kapják az összes, az autóhasználathoz kötődő szolgáltatást: gumicserét, kötelező karbantartást, s az esetleges egyéb javításokat is. Amennyiben a személygépkocsi bérleti szerződés tartalma arról is szól, hogy a bérléssel összefüggésben a gépkocsinál felmerülő üzemeltetési költség is a bérlőt terheli, akkor a kérdésében említett költségek elszámolhatók.

Amennyiben a magáncélú használat megvalósul, vagyis bármilyen körülmény vagy dokumentum arra utal, hogy a cégautót személyes célra is használják, függetlenül attól, hogy az a társaság tulajdona vagy bérli, akkor az cégautóadó-köteles. Amennyiben a cég belső szabályzatában nem rögzítik, hogy az autókat nem lehet magáncélra használni, akkor – függetlenül a valós helyzettől – már a használat lehetősége is adóztatható.

Rodin adózási konferenciák

Az összes Rodin-konferenciáról itt tájékozódhat.

Személyes használatnak minősül a munkahelyre, a székhelyre vagy a telephelyre a lakóhelyről történő bejárás is. (Kivéve, ha az adott útvonalon kirendelés, külföldi kiküldetés, külszolgálat keretében használják) Ebből az következik, hogy érdemes a belső szabályzatban egyértelműsíteni, hogy az autó magáncélra nem használható.

Amint azt kérdésében is írta, a Tao tv. 3/B. sz. melléklete lehetőséget ad a felmerült költségek elszámolására, amennyiben a cégautóadót a társaság megfizeti, függetlenül attól, hogy bérli a gépkocsit vagy sem, mivel a költségelszámolás a gépjárműadóról szóló 1991. évi LXXXII törvény 17/A bekezdése szerint cégautó fizetési kötelezettséggel jár együtt, amely a magáncélú használatot is kiváltja.

A vállalkozásnak az üzleti és magáncélú használatot igazolni kell, mind az Áfa tv. (adóköteles tevékenység végzésének igazolása), mind az Szja tv. 70. § előírásai miatt (egyes juttatások adózása).

A kérdést Stefán Zoltán szakértőnk válaszolta meg. További kérdéseket és válaszokat itt talál.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.