A kifizetők, munkáltatók személyijövedelemadó-bevallással kapcsolatos feladatai


Az Adó szaklap írása a munkáltatók, kifizetők által teljesítendő, elsősorban a magánszemélyek személyijövedelemadó-bevallásával kapcsolatos feladatait, teendőit ismerteti.

1.1. Bevezető

Az évzáráshoz kapcsolódó kifizetői, munkáltatói adókötelezettségek részletes ismertetése előtt tekintsük át, hogy ezeket a feladatokat az adójogszabályok alapján kiknek kell elvégezniük, illetve ismerkedjünk meg a kifizető és a munkáltató adójogi fogalmával.

1.1.1. A kifizető fogalma

A személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény (a továbbiakban: Szja tv.) 3. § 81. pontja szerint kifizető az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvényben (a továbbiakban: Art.) meghatározott személy, azzal az eltéréssel, hogy kifizetőnek minősül a külföldi személy által belföldi szolgáltatói tevékenysége tekintetében megbízott belföldi illetőségű hitelintézet is, ha az ilyen megbízás alapján belföldön adóköteles jövedelmet fizet ki (ír jóvá).

Az Art. 7. § 31. pontja fogalommeghatározása alapján kifizetőnek minősül

– az a belföldi illetőségű jogi személy, egyéb szervezet, egyéni vállalkozó, amely (aki) adókötelezettség alá eső jövedelmet juttat, függetlenül attól, hogy a juttatást közvetlenül vagy megbízottja (posta, hitelintézet) útján teljesíti;

– kamat esetében az, aki az szja-törvény szerint természetes személynek kamatjövedelmet fizet ki, a kölcsönt igénybe vette, a kötvényt kibocsátotta, osztalék esetében az az adózó, amelynek a vagyona terhére az osztalékot juttatják;

– tőzsdei kereskedelmi tevékenység folytatására jogosult személy közreműködésével kötött ügyletből származó jövedelem esetében a megbízott (bizományos);

– külföldről származó, belföldön adóköteles bevétel esetében a belföldi illetőségű megbízott (jogi személy, egyéb szervezet vagy egyéni vállalkozó), kivéve a megbízott hitelintézet olyan megbízását, amely kizárólag az átutalás (kifizetés) teljesítésére terjed ki;

– külföldi vállalkozás fióktelepe, illetve kereskedelmi képviselete útján teljesített adóköteles kifizetés esetén a fióktelep, illetve a kereskedelmi képviselet;

– minden olyan belföldön gazdasági tevékenységet végző szervezet, amelynek tevékenysége cégbejegyzéshez nem kötött, vagy törvény rendelkezésétől eltérően végez cégbejegyzéshez kötött gazdasági tevékenységet;

– az adóköteles társadalombiztosítási ellátás tekintetében, aki az ellátást a jogosultnak ténylegesen kifizette;

– az adóköteles nyeremény szempontjából a szerencsejáték szervezője, függetlenül attól, hogy az adóköteles nyereményt közvetlenül vagy közvetítő útján juttatja a természetes személynek;

a társadalombiztosítás ellátásaira jogosultakról, valamint ezen ellátások fedezetéről szóló 2019. évi CXXII. törvény (a továbbiakban: Tbj.) 4. § 4. pontja szerinti foglalkoztató, kivéve a Tbj. 87. §-a szerinti külföldi vállalkozást;

– letétből történő kifizetés esetén nem lehet a hatóság, nyomozó hatóság, ügyészség, bíróság, ügyvéd, közjegyző és a bírósági végrehajtó.

1.1.2. A munkáltató fogalma

A munkáltató fogalmát – hasonlóan a kifizető fogalmához – mind az Art., mind az szja-törvény meghatározza. Az Art.-ban található definícióhoz képest az szja-törvény fogalommeghatározása speciálisnak mondható.

Az Art. 7. § 39. pontja szerint munkáltatónak kell tekinteni a belföldön székhellyel, telephellyel, képviselettel rendelkező jogi személyt, bejegyzett céget, személyi egyesülést és egyéb szervezetet, egyéni és társas vállalkozót, a belföldön lakóhellyel rendelkező természetes személyt is, valamint – a Tbj. 87. §-a szerinti külföldi vállalkozás kivételével – a Tbj. 4. § 4. pontja szerinti foglalkoztatót az általa munkaviszony alapján foglalkoztatottak tekintetében.

Az Szja tv. 3. § 14. pontja értelmében munkáltató az a személy, akivel (amellyel) a magánszemély munkaviszonyban áll. Ezen általános meghatározás mellett egyes speciális foglalkoztatási formákra vonatkozóan is definiálja a munkáltató fogalmát az szja-törvény.

– Munkaerő-kölcsönzés esetén a kölcsönzött munkavállaló részére közvetlenül juttatott bevétel tekintetében munkáltatónak a munkavállaló kölcsönvevője minősül, a munkavállaló kölcsönbeadójával kötött megállapodás alapján.

– Az iskolaszövetkezet nappali tagozatos tanuló, hallgató tagja az iskolaszövetkezetben történő személyes közreműködését az iskolaszövetkezet által harmadik személy részére nyújtott szolgáltatás (ún. külső szolgáltatás) keretében is teljesítheti. Ha a szolgáltatás fogadója az ő érdekében tevékenységet végző iskolaszövetkezeti tag részére közvetlenül juttat bevételt, akkor e bevétel tekintetében a szolgáltatás fogadója minősül munkáltatónak.

– Több munkáltató által létesített jogviszony esetén a munkaviszony létesítésekor a munkáltatóknak ki kell jelölniük írásban azt a munkáltatót, aki az adókötelezettségeket teljesíti, ebben az esetben a kijelölt munkáltató tekintendő a magánszemély munkáltatójának. A kijelölt munkáltató személyéről a munkavállalót tájékoztatni kell.

1.4. Egyéb igazolások a magánszemélyek szja-bevallásának elkészítéséhez

1.4.1. Igazolás az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulás szabályai szerint adózott bevételről és a levont adóról

Az Ekho tv. 13. § (6) bekezdése alapján a kifizető a kifizetéssel egyidejűleg igazolást köteles kiállítani a magánszemély részére az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulás (a továbbiakban: ekho) alapjaként figyelembe vett kifizetésről, a levont, megfizetett ekhóról.

Mivel a 22M30 nyomtatvány az Ekho tv. szerint adózott bevételeket nem tartalmazza, ugyanakkor az ekho alkalmazását választó magánszemélynek a személyijövedelemadó-bevallásában kell elszámolnia az ekho szabályai szerint adózott bevételeivel, a kifizetőnek az adóévre vonatkozóan az ekho szerint adózott bevételről és a levont adóról igazolást kell kiadnia a magánszemély részére.

Az igazoláson szerepeltetni kell

– a kiállító és a magánszemély adatait;

– az ekho választására jogosító foglalkozás FEOR-számát;

– az ekho alkalmazására jogosító bevételi értékhatárt;

– a megszerzett bevételt és az abból levont ekhót az egyes jogviszonyok szerinti bontásban; továbbá

– azt a tényt, ha a magánszemély az ekho megállapítását, bevallását és megfizetését a kifizetőtől átvállalta.

Az igazolás az adott kifizetés körülményeitől függően tartalmazhatja a magánszemély által fizetendő 15 százalékos ekhót, a nyugdíjas magánszemély által fizetendő 9,5 százalékos ekhót, valamint a más EGT-államban biztosított magánszemély által fizetendő 9,5 százalékos ekhót.

Ha a magánszemély a kifizetőnek adott nyilatkozata szerint átvállalta a kifizetőt terhelő ekhót, akkor a kifizetőnek 2023. január 31-éig a 22K91 jelű nyomtatványon adatot kell szolgáltatnia az adóhatósághoz a magánszemély részére az adóévben juttatott, ekho-alapot képező bevételek összegéről.

Fontos tudni, hogy az egyes egyszerűsített közteherviselést lehetővé tévő rendelkezések alkalmazásáról szóló 297/2022. (VIII. 9.) Korm. rendelet 1. § (2) bekezdése alapján 2022. szeptember 1-jétől a kifizetőnek nem kell 13 százalék ekhót fizetnie az ekho-alap után, így ennek átvállalása fogalmilag kizárt.

1.4.2. Egyszerűsített foglalkoztatásból származó bevételről kiállítandó igazolás

Az egyszerűsített foglalkoztatásról szóló 2010. évi LXXV. törvény (a továbbiakban: Efo tv.) alapján egyszerűsített módon létesíthető munkaviszony a mezőgazdasági és turisztikai idénymunkára, valamint az alkalmi munkára.

Az egyszerűsített foglalkoztatásból származó bevételből a magánszemélynek nem kell jövedelmet megállapítania és személyijövedelemadó-bevallást benyújtania, ha az egyszerűsített foglalkoztatásból származó bevétele nem haladja meg az ún. mentesített keretösszeget.1 A mentesített keretösszeget meghaladó bevételrészt a magánszemélynek a személyijövedelemadó-bevallásában szerepeltetnie kell. A magánszemély bevallási kötelezettsége teljesítésének érdekében a munkáltató az egyszerűsített foglalkoztatás keretében foglalkoztatott számára olyan bizonylatot köteles kiállítani és a kifizetéskor átadni, amelyből kitűnik a magánszemély bevételének teljes összege és jogcíme. A munkáltatónak összesített igazolást nem kell kiállítania az Efo tv. 14. §-a alapján.

Az igazolás kiállításához segítséget nyújt a NAV honlapjáról letölthető „Igazolás az egyszerűsített foglalkoztatásból származó bevételről” elnevezésű igazolásminta, ez nem része a 22M30-as nyomtatványcsomagnak.

1.5. Egyéb tudnivalók

A magánszemélyek adóbevallási tervezetének elkészítése során a NAV a kifizetők, munkáltatók által benyújtott bevallások, adatszolgáltatások adatait használja fel, ezért kulcsfontosságú, hogy a bevallási és adatszolgáltatási kötelezettséget a kifizetők helyes adatokkal teljesítsék. Érdemes ezért az adóév végén a 2022. adóévben benyújtott havi adó- és járulékbevallások, adatszolgáltatások adattartalmát felülvizsgálni, és szükség esetén módosítani, helyesbíteni azokat, így segítve az adóhatóságot a helyes adatokat tartalmazó adóbevallási tervezetek elkészítésében.

2. A 2023. év eleji munkáltatói/kifizetői feladatok

A kifizetők, munkáltatók egyik legfontosabb év eleji feladata a magánszemélyek által tett adóelőleg-nyilatkozatok feldolgozása, hiszen e nyilatkozatok alapján kerül majd sor az adóelőleg-alap megállapítása során a magánszemélyek által érvényesíteni kívánt adóalapot csökkentő kedvezmények figyelembevételére.

2.1. Adóelőleg-nyilatkozatok

Az Szja tv. 48. § (1) bekezdése alapján az adóelőleg-megállapításra kötelezett kifizető a bevételt terhelő adóelőleget a magánszemély által írásban adott vagy az e célra létrehozott elektronikus felületen – a NAV honlapján elérhető Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazásban – az adóhatóság részére benyújtott és a NAV által a kifizető részére továbbított adóelőleg-nyilatkozat figyelembevételével állapítja meg, ha a magánszemély a nyilatkozatot felszólítására vagy önként a kifizetést megelőzően rendelkezésére bocsátja.

A nyilatkozat megtehető esetenként, a kifizetést megelőzően, de a magánszemély nyilatkozhat az adóéven belül úgy is, hogy a nyilatkozata visszavonásig (újabb nyilatkozattételig) érvényes. Ha a nyilatkozatban foglalt adatok, körülmények megváltoznak, a magánszemély köteles haladéktalanul új nyilatkozatot tenni.

Adóelőleg-nyilatkozatot a magánszemély az adóelőleg meghatározása során figyelembe vehető költségekről és érvényesíthető kedvezményekről tehet.

A kedvezmények évközi érvényesítése érdekében a magánszemély nyilatkozhat a négy- vagy több gyermeket nevelő anyák kedvezményének, a személyi kedvezménynek, az első házasok kedvezményének és a családi kedvezménynek az igénybevételéről.

A 25 év alatti fiatalok kedvezménye a többi adóalap-kedvezményhez képest a kedvezmény érvényesítésének módja szempontjából speciálisnak mondható, ugyanis ezt a kedvezményt a munkáltató, kifizető automatikusan köteles figyelembe venni az adóelőleg megállapítása során.

2022. július 28-ától a kedvezmény automatikus érvényesítésének kötelezettsége már nemcsak a munkáltatót és rendszeres bevételt juttató kifizetőt terheli, hanem minden kifizetőt, így egyszeri kifizetés esetében is figyelembe kell venni ezt a kedvezményt az arra jogosult magánszemély adóelőlegének megállapítása során.

A kedvezményre jogosult fiatalnak így nem kell az évközi igénybevételről nyilatkoznia, kizárólag arra vonatkozóan kell nyilatkozatot tennie, ha nem kéri az őt megillető kedvezmény teljes összegének vagy annak egy részének érvényesítését.

A 25 év alattiak kedvezménye a négy- vagy több gyermeket nevelő anyák kedvezményét követően, a személyi kedvezményt és a családi kedvezményt megelőző sorrendben érvényesíthető.

2.2. „Adatlap 2023”

Az Adóig. vhr. 23. § (5) bekezdése alapján abban az esetben, ha a magánszemély munkaviszonya év közben megszűnik, a munkáltatójának a munkaviszony megszűnése időpontjától – felmondás esetén az utolsó munkában töltött naptól – számított 5 munkanapon belül bizonylatot (igazolást, adatlapot) kell kiadnia a magánszemély részére az adóévben általa kifizetett jövedelmekről és a levont adóelőlegekről. A bizonylaton szerepeltetni kell az adóéven belüli előző munkáltató(k) által közölt adatokat is.

Ugyanez a kötelezettség terheli a munkáltatót a magánszemély nyugdíjba vonulása, illetve halála esetén is. Az igazolást a munkavállaló halála esetén a vele közös háztartásban élt hozzátartozója, ennek hiányában az örököse részére kell kiadni. A fenti kötelezettséget a munkáltató a NAV honlapján közzétett „Adatlap 2023” elnevezésű nyomtatványon teljesítheti.

Az előző évi nyomtatványképhez képest változást jelent, hogy a 2023. évre vonatkozó adatlap – hasonlóan a 22M30-as nyomtatványhoz – már nem tartalmazza a négy vagy több gyermeket nevelő anyák kedvezményének alapját képező jövedelem oszlopot, és a 25 év alatti fiatalok kedvezménye esetében sem került kialakításra a kedvezményalapot képező jövedelmek feltüntetésére szolgáló oszlop. Ezen kedvezmények figyelembe vett összegét csak összesítve, a nyomtatvány C blokkjának első két sorában (608. és 609. sorok) kell szerepeltetni.

Hivatkozott jogszabályhelyek:

– Szja tv. 3. §

– Szja tv. 29/E. §

– Adóig vhr. 23. §

Dr. Asztalos Zsuzsa cikkéből, amely az Adó szaklap 2023/3-as számában jelent meg, mindent megtudhat a kifizetők év végi feladatairól is.

1 Mentesített keretösszeg: az egyszerűsített foglalkoztatás naptári napjainak száma és az adóév első napján hatályos minimálbér/garantált bérminimum napibérként meghatározott összege 130 százalékának szorzata.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 15.

Akkor is tud róla a NAV, ha külföldről származik a bevétel

Sokan azt hiszik, hogy a tőkepiaci ügyletekből és kriptovalutákból származó jövedelem, különösen, ha külföldről származik, könnyen elrejthető az adóhatóság elől. Érdemes azonban tudni, hogy a külföldi bankoknál és befektetési szolgáltatóknál vezetett értékpapírszámláról és pénzforgalmi számláról több mint 100 országból kap a NAV tájékoztatást információcsere keretében. Szintén érdemes mérlegelni, hogy az ellenőrzött tőkepiaci ügyletekből, és kriptovalutából jövedelmet szerzők a NAV ellenőrzések célkeresztjében vannak a NAV 2024-es ellenőrzési terve szerint – foglalja össze a Niveus Consulting Group.

2024. május 15.

Speciális szakkérdések adóeljárásnál

Az adóigazgatási eljárásról szóló törvény szerint szakvéleményt kell kérni, ha az ügyben jelentős tény vagy egyéb körülmény megállapításához különleges szakértelem szükséges. Ismertetjük a szabályozást és bemutatunk egy érdekes példát a transzferárazás világából.