A marketingakciók sikerének egyik titka az adózási részletek ismerete


Marketing-kampány tervezésekor számos törvény előírását szükséges ismerni, úgymint a személyi jövedelemadóról, a szociális hozzájárulási adóról, a társasági adóról, az általános forgalmi adóról, sőt még a szerencsejáték szervezéséről szóló törvény egyes rendelkezéseit is. Elmondjuk a részleteket.

A gyártók és a kereskedők különféle üzletpolitikai célokat szolgáló akciókkal igyekeznek növelni a forgalmat. Az 1995. évi CXVII. törvény a személyi jövedelemadóról (továbbiakban Szja törvény) nem határozza meg az üzletpolitikai, reklámcél fogalmát. Ide tartozhat minden olyan akció, mely közvetlenül, vagy közvetve a vásárlók vásárlási kedvét fokozza. A marketing eseménynek helyt adhat egy kereskedelmi egység, de vásárlással egybekötött engedményekkel találkozhatunk termékbemutatón, vásárokon. A kedvezmény megtestesülhet azonnali engedményben, árengedményre jogosító kuponokban, vagy áruminta vagy reklámcélú ajándék formájában. Sőt a nyeremény kifizetése történhet pénzben, vagy bankkártyán történő jóváírással. A juttatások lehetnek adómentesek vagy adókötelesek. Ez utóbbi esetben az adót általában a promóciót finanszírozó cégnek, vagy a játékot szervező cégnek kell megfizetnie. Azonban előfordulhat olyan nem kívánt fordulat, hogy az adót a juttatásban részesülő személynek kell megfizetnie, mely befolyásolhatja az akció sikerét.

A marketingkampány tervezésekor számos törvény előírását szükséges ismerni, úgymint a személyi jövedelemadóról, a szociális hozzájárulási adóról, a társasági adóról, az általános forgalmi adóról, sőt még a szerencsejáték szervezéséről szóló törvény egyes rendelkezéseit is.

Az utóbbi években jelentős változásként értékelhető, hogy az Szja törvényben hatályon kívül került az ajándéksorsolás speciális adózása, amikor az ajándéksorsolás értékének 1,18-szorosa után a kifizetőnek kellett 15% Szja-t fizetnie, miközben a szociális hozzájárulási adóról szóló 2018. évi LII. törvény (a továbbiakban Szocho törvény) szerint ezen juttatást nem terhelte ez utóbbi kötelezettség. Ez a változás annak volt köszönhető, hogy 2023. január 1-től a szerencsejáték-felügyeleti hatóság megszüntette az ajándéksorsoláshoz kapcsolódó sorsolási eseményre vonatkozó eljárásokat [Szjtv. 40/E. § (6) bekezdése]. Ez a változás nem jelenti azt, hogy a társaságok a továbbiakban ne választhatnák ki a nyertes személyét sorsolással, azonban fontos, hogy az adókötelezettséget különböző törvényi összefüggések alapján kell megállapítani.

Nincs külön fejezet az Szja-törvényben a marketing célú juttatások adózására vonatkozóan, ezért a promóciót szervező cégnek, vagy külföldről érkező ajándékoknál a jövedelmet szerző magánszemélynek kell az adót megfizetni. Például az adóköteles ajándéksorsolásból származó jövedelem – a felek közötti munkavégzésre irányuló jogviszony hiányában – adómentes jövedelemnek, egyes meghatározott juttatásnak, vagy egyéb összevonás alá eső jövedelemnek minősülhet. Az egyes jövedelemkategóriák különböző adókötelezettségekkel járnak, ezért fontos, hogy a kifizetők maradéktalanul ismerjék az ide vonatkozó rendelkezéseket a későbbi adóhiány és más szankciók elkerülése érdekében.

Marketing célú esemény megvalósulhat az adott kereskedelmi hálózatban, vásárlással egybekötve, de a potenciális vásárlók részesülhetnek juttatásokban különböző rendezvényeken, mint például termékbemutatón, vagy a marketing eseményt szervező társaság által szervezett, a terméket, vagy magát a társaságot népszerűsítő rendezvényen.

Az esemény helyszíne – amennyiben nem zártkörű a rendezvény – nem befolyásolja az adókötelezettséget, azonban a rendezvényen résztvevők személye már igen. Ennek megfelelően a juttatás lehet adómentes, üzletpolitikai célból adott engedmény és más kedvezmény, reprezentáció, egyes meghatározott juttatás, vetélkedő, vagy egyéb összevonás alá eső jövedelem, nem beszélve az influenszerek tevékenységének ellenértékét képező juttatásokról.

A juttatás formáját tekintve lehet az adott termékben, vagy szolgáltatásban megjelenő engedmény, árengedményre jogosító kupon, áruminta vagy különböző reklámajándék, utalvány, bankkártya, de az is előfordulhat, hogy a juttatást pénzben fizetik ki a magánszemély részére.

A cikk folytatásában a leggyakrabban előforduló üzletpolitikai célú marketing célokat szolgáló juttatások adózásáról lesz szó az Szja törvény vonatkozó rendelkezései alapján.

A cikk szerzője Horváthné Szabó Beáta adószakértő, a Magyar Könyvvizsgálói Kamara Oktatási Központjának oktatója.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 15.

Akkor is tud róla a NAV, ha külföldről származik a bevétel

Sokan azt hiszik, hogy a tőkepiaci ügyletekből és kriptovalutákból származó jövedelem, különösen, ha külföldről származik, könnyen elrejthető az adóhatóság elől. Érdemes azonban tudni, hogy a külföldi bankoknál és befektetési szolgáltatóknál vezetett értékpapírszámláról és pénzforgalmi számláról több mint 100 országból kap a NAV tájékoztatást információcsere keretében. Szintén érdemes mérlegelni, hogy az ellenőrzött tőkepiaci ügyletekből, és kriptovalutából jövedelmet szerzők a NAV ellenőrzések célkeresztjében vannak a NAV 2024-es ellenőrzési terve szerint – foglalja össze a Niveus Consulting Group.

2024. május 15.

Speciális szakkérdések adóeljárásnál

Az adóigazgatási eljárásról szóló törvény szerint szakvéleményt kell kérni, ha az ügyben jelentős tény vagy egyéb körülmény megállapításához különleges szakértelem szükséges. Ismertetjük a szabályozást és bemutatunk egy érdekes példát a transzferárazás világából.