A zárjegy új szabályai
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Január elsején lépett hatályba a zárjegy alkalmazásának, a zárjeggyel való elszámolásnak a részletes szabályairól szóló a 43/2009. (XII. 29.) PM rendelet. (Megjelent a Magyar Közlöny 2009/194. számában). Ezzel egyidejűleg a korábbi, 36/1997. (XI. 26.) PM rendelet, illetve az azt módosító 11/2008. (V. 9.) PM rendelet a hatályát vesztette.
A zárjegyek előállíttatását, rendelkezésre bocsátását, a zárjegyek előállítási költségének a megfizettetését eszerint a Pesti Jövedéki, Adójegy és Zárjegy Hivatal végzi. A zárjegy megrendelésére irányuló kérelmet az a személy nyújthat be, aki rendelkezik adóraktári zárjegyfelhasználó, kereskedői zárjegyfelhasználó, vagy importőr zárjegyfelhasználó engedéllyel. A zárjegyeket a rendelet 2. mellékletében meghatározott adattartalommal, elektronikus úton kell megrendelni úgy, hogy a megrendelés legkésőbb a megrendelésben kért átvételi időpontot megelőző 7. munkanapon beérkezzen a vámhatósághoz. Az egy alkalommal megrendelhető zárjegymennyisége az 1. melléklet szerinti kiszerelési egységre megadott darabszám vagy annak egész számú többszöröse lehet. Az adóraktári zárjegyfelhasználó havonta egy alkalommal nyújthat be zárjegymegrendelést, a negyedéves termeléséhez szükségesnél nagyobb zárjegykészletet nem tarthat. Amennyiben az alkoholtermék adóraktár engedélyese több időpontban kívánja a havonta megrendelt zárjegyeket átvenni, a megrendeléséhez – a kért időpontonként – külön-külön kell megrendelőlapokat kiállítania. A bejegyzett kereskedő havonta egy alkalommal, a nem bejegyzett kereskedő és a jövedéki engedélyes kereskedő beszerzésenként, az importőr zárjegyfelhasználó importügyletenként nyújthatja be a zárjegy megrendelését.
A Hivatal a zárjegyfelhasználó igényjogosultságának vizsgálatát követően a megrendelés visszaigazolásában a zárjegyek kiadását azzal a feltétellel engedélyezi, ha a zárjegyek előállítási költségének megfizetését a zárjegyfelhasználó legkésőbb a zárjegyek átvételének időpontjáig teljesíti. Ha a zárjegyek kiadásának a feltételei hiányoznak, vagy a zárjegyfelhasználónak a vámhatóság felé meg nem fizetett végrehajtható jövedéki adótartozása van – nem értve ide, ha arra részletfizetést vagy fizetési halasztást engedélyeztek -, a Hivatal a kiadás elutasításáról dönt.
A zárjegyeket személyesen, meghatalmazott képviselő (megbízott), illetve – jogi személyiségű és jogi személyiség nélküli szervezet esetén – törvényes képviselő útján lehet átvenni, amennyiben a zárjegy-előállítási költség összegének megfizetését igazoló bizonylat eredeti példányát bemutatja. Igazolásként a fizetésiszámla-kivonat másolata vagy a terhelés megtörténtéről szóló banki igazolás fogadható el. A közösségi kereskedelmi tevékenységet folytató jövedéki engedélyes kereskedőnek a beszerzett alkoholtermék adójának megfizetéséről a regionális ellenőrzési központ igazolását kell a zárjegy kiadásához bemutatnia. A zárjegyfelhasználó a bélyegzőlenyomatát legkésőbb az első zárjegymegrendelése benyújtásáig köteles megküldeni, vagy benyújtani. A bélyegzőlenyomat megváltoztatását, valamint az átvételre jogosult személyében bekövetkezett változást haladéktalanul be kell jelenteni a Hivatalhoz.
A zárjegyfelhasználó a zárjegy-előállítási költség megfizetését átutalással köteles teljesíteni. Ha a zárjegyfelhasználó a megrendelt zárjegyet – a megrendelés visszaigazolásában – az átadásra-átvételre megjelölt napot követő 10. munkanapig nem veszi át, a Hivatal a zárjegyek előállítási költségével a zárjegyfelhasználót megterheli.
A zárjegyet az alkoholtermék azon legkisebb csomagolási (kiszerelési) egységére kell felragasztani, amelyben az alkoholtermék közvetlenül a fogyasztóhoz kerül. A zárjegyet úgy kell felhelyezni, hogy a zárjegyen feltüntetett szöveg és sorszám olvasható, a vonalkód teljes terjedelmében látható legyen. A kiskereskedelmi boltok üzlethelyiségében és tárolóhelyén (raktárában), a vendéglátó-ipari üzletek és a kereskedelmi szálláshelyek tárolóhelyén (raktárában), továbbá a nagykereskedés tárolóhelyén (raktárában) csak bontatlan fogyasztói csomagolású, zárjeggyel ellátott alkoholtermék tartható. A forgalmazás során a zárjegy bármely módon történő eltakarása (kivéve a díszdoboz csomagolású alkoholterméket, illetve a Hivatal által engedélyezett egyéb csomagolást), felülragasztása, a zárjegyen felirat alkalmazása tilos. A gyűjtőcsomagolás felbontásakor talált zárjegy nélküli vagy a hamis zárjegyű alkoholterméket a forgalomból ki kell vonni, és egyidejűleg a hatáskörrel és illetékességgel felruházott vámszervet értesíteni kell.
A zárjegyfelhasználó a napi adatszolgáltatási kötelezettségének a rendelet 3. melléklete szerinti adattartalommal, elektronikusan, telephelyenként köteles eleget tenni. A napi adatszolgáltatás nem terjed ki a zárjegyfelhasználó által a zárjegy előállítója telephelyén átvett zárjegyekre. Amennyiben a zárjegyfelhasználó megállapítja, hogy a napi adatszolgáltatási kötelezettségét hibásan teljesítette, akkor azt a vámhatóság ellenőrzését megelőzően helyesbítheti, az adott napra vonatkozó napi adatszolgáltatási kötelezettségének amegismételt teljesítésével.