Adókedvezményt várnak a fuvarozók


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A gépjárműadó, vagy az iparűzési adó, vagy akár a vagyonszerzési illeték mérséklését, eltörlését szeretnék elérni a fuvarozók képviselői a megtett úttal arányos elektronikus útdíj bevezetése után. A hazai cégek versenyképessége csak így biztosítható – állítják.


A kormány legkésőbb 2013. július 1-jével tervezi bevezetni az elektronikus útdíjfizetési rendszert (E-útdíj), amelynek bevétele 150 milliárd forint lenne a módosított konvergenciaprogram szerint. A rendszer indulásakor a gyorsforgalmi utakon és az országos közúthálózat külterületi főúti szakaszain kellene a megtett úttal arányos rendszerben díjat fizetni a 3,5 tonna össztömeget meghaladó járműveknek, az autóbuszok kivételével.

Gyors a bevezetés

A fuvarozók számára nem okozott meglepetést a döntés, hiszen régóta folynak tárgyalások az e-útdíjról. A rendszer bevezetését indokolja egyrészt a jelentős tranzit forgalom – évi 1 millióra becsülik az országon áthaladó külföldi kamionok számát -, továbbá az, hogy a régiós országok döntő többségében már működik hasonló rendszer, például Szlovákiában, Csehországban, Ausztriában, Lengyelországban – mondta Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) elnöke.

A hétfői bejelentésig csak az volt bizonytalan, hogy az egyes úthálózatokra milyen ütemezésben vezetik be a használattal arányos díjrendszert. A fuvarozók jobban örültek volna a fokozatos bevezetésnek, a kormány azonban úgy döntött, hogy első körben bevonják mind a gyorsforgalmi, mind a főúthálózatot a díjbeszedésbe. Ez nagyjából 8 ezer kilométernyi utat jelent – tette hozzá.

Közölte: számításaik szerint az útdíjbevétel 55 százalékát a külföldi, 45 százalékát a belföldi fuvarozók fogják megfizetni. A tervezett évi 150 milliárd forintos útdíjbevétel nagyjából 40 forintos kilométerdíjat fog jelenteni a klasszikus kamion kategóriában. Ezzel szemben a jelenlegi időarányos díjszedési rendszerben egy külföldi kamion a 3175 forintba kerülő egynapos matricával, 400 kilométer megtételével át tud haladni az országon.

Kompenzációt kérnek

Karmos Gábor elmondta: az MKFE számára a legfontosabb kérdés, hogy a rendszer bevezetésével párhuzamosan történnek-e olyan intézkedések, amelyek a magyar fuvarozók relatív versenyelőnyét biztosítják. Az érdekképviseletek azt javasolják, hogy a kabinet csökkentse vagy törölje el azokat az adókat és illetékeket, amelyeket kizárólag a magyar fuvarozók fizetnek meg.

Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) ügyvezető főtitkára szerint ez minden országban így működik, ahol már bevezették a használatarányos útdíjat. Lehetséges kompenzációként említette a gépjárműadó vagy az iparűzési adó, vagy akár a vagyonszerzési illeték korrekcióját, eltörlését.

(Forrás: MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.