Adóverseny: hátul kullogunk


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Még mindig komoly versenyhátrányban lesznek a magyar cégek a kilátásba helyezett járulékcsökkentés és a személyi jövedelemadó sávhatárának megemelése ellenére is. Egyes tevékenységek vagy ágazatok más, alacsonyabb adókulcsú országokba telepítése eddig inkább a nagyvállalatokra volt jellemző, szakemberek szerint azonban ez a folyamat a válság hatására tovább erősödhet, és elérheti a középvállalkozások körét is. Ennek megakadályozására bátrabb lépésekre lenne szükség a tehercsökkentés terén.

A kilátásba helyezett járulékcsökkentés és a személyi jövedelemadó sávhatárának megemelése ellenére fennáll a veszélye annak, hogy a közeljövőben további magyar cégek települnek át a kisebb adóterheket kínáló környező országokba – vélik szakemberek. Hozzáteszik ugyanakkor, hogy a tervezett adómódosítások jó irányba mutatnak, ám hazánk versenyképességének megőrzése és fokozása érdekében ennél merészebb lépésekre van szükség.

A válság hatására a magyar cégek gazdálkodása is jóval nehezebbé vált, és a magas adóteher komoly hátrány a térségi versenytársakhoz képest. A jövedelemadó- és járulékteher ugyanis egy vállalkozás esetében költségként merül fel, a jelenlegi körülmények között pedig első számú feladat lett a költségek lefaragása – fogalmazott lapunk kérdésére Gerendy Zoltán, a BDO Forte tanácsadó cég ügyvezető partnere. Hozzátette: a tőke és a munkaerő szabad áramlásának hazánk eddig javarészt haszonélvezője volt, az utóbbi években azonban már ellenkező irányú folyamatok is megfigyelhetők, a közeljövőben pedig számítani lehet ez utóbbi jelenség felerősödésére.
A magyar cégek eddig elsősorban Szlovákiát részesítették előnyben, ám ma már egy közepes méretű vállalat is jelentős előnyöket érhet el a térség többi országában. E folyamatot segítheti elő, hogy számos magyar vállalkozás rendelkezik leányvállalatokkal a balkáni országokban, márpedig ilyen esetekben könnyen kivitelezhető a vezető munkavállalók bérezésének megosztása az országok között, vagy akár az egész vállalatvezetés áthelyezése egy kedvezőbb adózású államba. Szóba kerülhet még az egyszerűbb és könnyen mobilizálható résztevékenységek áthelyezése, valamint a mobilizálható bevételek átcsoportosítása alacsonyabb adóterhet kínáló országokba. Utóbbi esetben a nyereséget osztalékágon lehet hazahozni.

A tanácsadó cégek jelzése szerint a kitelepülési kedv a különadó 2006-os bevezetésével erősödött fel, és többen a válság hatására újabb hullámra számítanak. Vámosi-Nagy Szabolcs, az Ernst & Young adószakértője ugyanakkor leszögezte: ilyen irányú tömeges érdeklődés egyelőre nem tapasztalható a cégek részéről, ám az biztos, hogy az élőmunkateher mértéke még fontosabb tényező lett a vállalkozások életében.

A szakemberek abban egyetértenek, hogy a kilátásba helyezett járulékcsökkentés hozzájárulhat a vállalkozások túléléséhez, a munkahelyek megőrzéséhez, a gazdaság dinamizálásához azonban kevés. Bátortalannak tűnik a személyi jövedelemadózás átalakítása is. Miközben a kormány első lépésben 2,2 millió, majd 3 millió forintra tervezi emelni az szja sávhatárát, a lapunknak megszólaló szakértők kivétel nélkül jóval magasabb limitet javasolnak. Ismeretes: a Reformszövetség anyagában is 5 millió, 2011-től pedig 15 millió forintos sávhatár szerepel.

Az szja-teher radikálisabb csökkentése nemcsak a gazdaság fehéredéséhez és az adóbázis szélesedéséhez járulna hozzá, hanem a megmaradó jövedelmek a fogyasztás bővülésében is megmutatkoznának – fejtette ki Gerendy Zoltán. Jó esély van tehát arra, hogy az adóbevételek összességében alig vagy egyáltalán nem csökkennének. Ezzel szemben a kormányzati terv szerint az adóék csak az átlagos keresetek esetében csökkenne jelentősebb mértékben, a 38 százalékos felső kulcsnak hála a magasabb jövedelemmel rendelkezők keveset éreznének meg az átalakításból.

Forrás: Világgazdaság Online


Kapcsolódó cikkek

2024. szeptember 20.

A közvetett adózás rendszere Algériában (4. rész)

Az áfát 1992-ben vezették be, az elsősorban az ipar és a kereskedelem adóztatására fókuszál. Algériában az áfa a szolgáltatásnyújtás helyett az “egyéb műveletekre” vonatkozik, ide tartoznak például az átruházott jogok, a bérbe adott eszközök vagy az elvégzett tanulmányok. Jöjjenek az érdekes részletek!Az áfát 1992-ben vezették be, az elsősorban az ipar és a kereskedelem adóztatására fókuszál. Algériában az áfa a szolgáltatásnyújtás helyett az “egyéb műveletekre” vonatkozik, ide tartoznak például az átruházott jogok, a bérbe adott eszközök vagy az elvégzett tanulmányok. Jöjjenek az érdekes részletek!

2024. szeptember 19.

Kapcsolt vállalkozási viszony megítélése

„X” és „Y” társaság az ügyvezetés egyezőségére tekintettel kapcsolt vállalkozási viszonyban álló adózók. Az „Y” társaság a 100 százalékos tulajdonosa „Z” társaságnak, e két társaság tehát a többségi befolyás alapján minősül kapcsolt vállalkozásnak, az ügyvezetés egyezősége e tekintetben nem áll fenn. Az „X” és a „Z” társaság tulajdonosi háttere teljes mértékben különbözik egymástól, egyik adózó sem gyakorol többségi befolyást a másikban. Kérdésünk arra irányul, hogy „X” és „Z” társaságok között ebben az esetben fennáll-e a kapcsolt vállalkozási viszony.

2024. szeptember 19.

Adóelőnyök a megújult K+F rendszerben

A K+F tevékenységekhez kapcsolódóan már eddig is több adónemben – társasági adó, helyi iparűzési adó, innovációs járulék, szociális hozzájárulási adó, Kiva – lehetőség volt az adóalap csökkentésére vagy adókedvezmény igénybevételére. Az adózási kedvezmények mellett a kutatás-fejlesztési tevékenységek kapcsán a vállalkozások más, közvetlen állami támogatásokra is jogosulttá válhatnak. Ahhoz, hogy ezekkel a kedvezményekkel élni tudjon egy vállalkozás, fontos meggyőződni arról, hogy az adott tevékenység a hazai és nemzetközi szabályozás alapján valóban kutatás-fejlesztésnek minősül-e.