Áfa- és járulékcsökkentés jön Romániában


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Öt százalékpontos áfa- és járulékcsökkentéssel élénkítené a gazdaságot az új román kormány. A kieső bevételeket a gazdaság fehérítéséből pótolnák – írja a a Gandul című román napilap.


Az új román kormány hatékonyabb adóbehajtással teremtheti elő a forrásokat a tervezett adócsökkentéshez, ugyanis az országban az adócsalás mértéke az uniós átlag másfélszerese – írja csütörtöki számában a napilap. Románia a második helyen áll (Bulgária után) az Európai Unióban az árnyékgazdaság aránya tekintetében: a román államnak a GDP 29,6 százaléka után nincs semmilyen bevétele, míg az árnyékgazdaság uniós átlaga 19,2 százalék. A legfegyelmezettebb adófizetők az osztrákok (az adókerülés a GDP 7,9 százalékát teszi csak ki), Magyarországon az adókerülés csaknem három százalékkal magasabb az uniós átlagnál: a GDP 22,8 százalékára rúg – derült ki a Gandul által közölt összehasonlító táblázatból.

A lap emlékeztet arra, hogy az új román kormány a gazdaság élénkítése érdekében ismét 19 százalékra csökkentené a 2010-ben 24 százalékra emelt áfát: a kieső költségvetési bevételt pedig az adócsalás visszaszorításával pótolhatná.

A lap számításai szerint Románia évente kétezer kilométernyi autópályát építhetne ha az adócsalás nem lenne magasabb az uniós átlagnál. Így évi hétmilliárd eurós többletbevételre tehetne szert a román költségvetés, amely az oktatásra fordított pénz kétszerese – tette hozzá a lap.

Az új bukaresti kormány a tb-járulékok csökkentésével szeretné a foglalkoztatottságot növelni: öt százalékkal csökkentené a munkáltató által fizetendő tb-járulékok (jelenleg 28 százalékos körüli) szintjét. Ezt a bevételkiesést a feketemunka kifehérítésével pótolhatná – mutatott rá a Gandul.

A lap szerint minden harmadik munkavállaló feketén dolgozik Romániában: míg a statisztikai hivatal 6,2 millió alkalmazottról tud, közülük alig 4,32 millió fizeti a tb-járulékot.

(Forrás: MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. május 27.

NAV-Figyelő 21. hét: Változott a jegybanki alapkamat, adó-amnesztia, üzemanyagárak

A NAV útmutatót adott ki az utólagos részesedésbejelentéssel kapcsolatban, amelyben a leggyakrabban felmerülő kérdésekre kívánt válaszolni az adóamnesztia kapcsán. Továbbá változott a jegybanki alapkamat és az adóhatóság meghatározta a júniusi üzemanyagárakat is – derül ki a NAV-Figyelő eheti számából.

2024. május 27.

Év végi záráshoz, év eleji nyitáshoz kapcsolódó teendők a társasági adóban

A számviteli beszámoló és az annak adatain alapuló társaságiadó-bevallás elkészítése az egyik legfontosabb olyan feladat, amely egy üzleti év zárásához kapcsolódik. A társaságiadó-kötelezettség szempontjából az üzleti év utolsó napjának több szempontból is relevanciája van: gondoljunk csak azokra az adóalap-korrekciókra, amelyek olyan számviteli tételekhez kapcsolódnak, amelyeket év végén számol el egy gazdálkodó. Emellett az év vége egyben lehetőségeket is nyújt az adózás tervezéséhez, egy esetleges adózási-módváltás megfontolásához. Nem utolsósorban az év vége sok szempontból olyan határidőt is jelent, amelyre indokolt kiemelt figyelmet fordítani. A zárás mellett természetesen a nyitás során, a következő év kezdeti időszakában is számos feladat jelentkezhet, különösen a mérlegkészítés, illetve a társaságiadó-bevallás benyújtása határidejéig bezárólag. Ezek a feladatok adózótól függően rendkívül változatosak, így kimerítő listát lehetetlen adni. Az Adó szaklap írása azokat a jellemzően előforduló, megfontolásra érdemes szabályokat, teendőket emeli ki, amelyek az adózók széles rétegét érinthetik.

2024. május 24.

Az Európai Tanács új szabályokról állapodott meg a forrásadó-eljárásokra vonatkozóan

A Tanács megállapodásra jutott a kettős adóztatás alóli mentességre irányuló gyorsabb és biztonságosabb eljárásokról, amelyek hozzá fognak járulni a határokon átnyúló befektetések fellendítéséhez és az adóvisszaélések elleni küzdelemhez. Az úgynevezett FASTER-kezdeményezés célja, hogy a forrásadó-eljárásokat biztonságosabbá és hatékonyabbá tegye az EU-ban a határokon átnyúlóan működő befektetők, a nemzeti adóhatóságok és a pénzügyi közvetítők, például a […]