Alkotmányossá tehető az elvárt adó?
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Ha alkotmányossá tehető az elvárt adó konkrét szabályozási módja, „megmenthető” ez az adónem – a lapunk által megkérdezett szakértők mellett ebben egyetértenek a koalíció politikusai is. Az Alkotmánybíróság ugyanis nem abban foglalt állást, hogy a vállalkozási tevékenységből származó bevétel adóztatása alkotmányos-e, vagy sem, hanem a konkrét szabályozási mód alkotmányellenességét állapította meg.
Jövő kedden, a gazdasági kabinet ülésén derülhet ki, hogy a pénzügyi és az igazságügyi tárca milyen megoldást javasol. Egyelőre megoszlanak a vélemények a koalícióban a teendőkről: az egyik oldal szerint az elvárt adóval megcélzott kört az igazságosság jegyében meg kell adóztatni, a másik oldal viszont elutasítja az újabb sarcot. Szerintük az APEH szigorúbb ellenőrzése, az alultervezett adóbevételek, illetve a költségvetési tartalékok (összesen 225 milliárd forint) pótolnák az idei kiesést.
A jogalkotóra bízta a döntést az AB: beszedi-e az elmúlt két hónapra az elvárt adót, vagy sem. Ez nem lenne kérdés, ha a testület visszamenőlegesen hozta volna meg a rendelkezést. Ám a főszabály szerint az AB a kihirdetés napjával semmisíti a kifogásolt passzusokat; az ügyek kilencven százalékában így jár el, ahogy az elvárt adó esetében is. Ha a kormány a beszedés mellett dönt, törvényben kell szabályoznia ennek részleteit.
A Gyurcsány-csomag megtámadott rendelkezései közül az AB eddig 11 ügyben hozott határozatot: hatot talált alkotmányosnak, egyet (a házipénztáradót) teljesen megsemmisített, négyszer egy-egy szabályt semmisített meg. Lapunknak az igazságügyi tárca azt mondta: azon passzusok véreztek el, amelyekkel a kormány az adómegkerülést kívánta visszaszorítani, akár azon az áron is, hogy vállalja, a megoldás „nem bombabiztos” alkotmányossági szempontból.
Forrás: Világgazdaság