APEH irányelv a 2007-es ellenőrzésekről


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az APEH vezetője február 20-ig köteles közzétenni az ún. ellenőrzési irányelvét, azaz, hogy a kötelező ellenőrzéseken túl milyen tevékenységekre, területekre koncentrál az adóhatóság az ellenőrzési tevékenysége kapcsán az adott évben. Az ellenőrzésre történő kiválasztásnál azokat az adózói köröket jelölik ki elsősorban, ahol az adókikerülés kockázata a legmagasabb.

Az APEH elnökének utasítása szerint ellenőrzést kell végezni a magánszemélynél, ha a rendelkezésre álló adatok, információk alapján a vagyongyarapodásával és az életvitelére fordított kiadásokkal nincs arányban az adómentes, a bevallott és a bevallási kötelezettség alá nem eső, de megszerzett jövedelemének együttes összege.

Az ellenőrzésre történő kiválasztás főbb szempontjai a fenti esetekben:

  • az adóhatóság rendelkezésére álló bevallási adatok, adatszolgáltatások, társhatósági megkeresések, bejelentések,
  • jelentős értékű ingó és ingatlan tulajdonnal rendelkezők,
  • nagy összegű tagi kölcsönt nyújtók,
  • tartósan veszteséges vállalkozás/vállalkozások tulajdonosi köre,
  • több éven keresztül minimálbérnek megfelelő jövedelmet bevalló egyéni és társas vállalkozók,

Széles körű ellenőrzéseket terveznek a járulékfizetések teljesítésével, a minimum járulék alapra vonatkozó adókötelezettséggel kapcsolatban. Kiemelt figyelmet fordítanak a revizorok a személyi jövedelemadó ellenőrzések során feltárt szabálytalanságok járulék vonzatának megállapítására. Így többek között a nem belföldi illetőségű alkalmazottakra, ügyvezetőkre, a betéti társaságok bel- és kültagjaira, természetbeni juttatásokra vonatkozó megállapítások tekintetében. Fokozottan ellenőrzik a járulékbevallási-kötelezettségüket rendszeresen (több alkalommal) elmulasztókat, valamint április 1-jét követően a nagykorú eltartott járulék bevallását és járulékfizetését is. A figyelem középpontjába kerülnek azok a foglalkoztatók, egyéni vállalkozók, társas vállalkozók, amelyek bejelentették, hogy a tényleges járulék alap alacsonyabb az időszakban meghatározott minimum járulék alapnál. Folytatódik a fekete foglalkoztatás visszaszorítása különösen a kockázatos tevékenységet végzőknél. A helyszíni ellenőrzések kapcsán pedig vizsgálni fogják az adóköteles tevékenységhez használt szoftverek jogtisztaságát is.

Ellenőrzés alá vonják a munkaerő kölcsönzéssel foglalkozó vállalkozásokat és figyelemmel kísérik:

  • az újonnan alakuló vállalkozásokat,
  • a gyakori székhelyváltoztatókat,
  • az azonos székhellyel rendelkező adóalanyokat,
  • a többszöri tulajdonos váltással érintett adózókat,
  • a bevallás benyújtását rendszeresen elmulasztókat,
  • a több bevallási időszakra vonatkozóan nullás bevallást adókra,
  • a tartósan veszteséges adózókat és a veszteség finanszírozási forrásait,
  • azokat az adózókat, akik Áfa kötelezettségük minimalizálása érdekében bevallásaikban nagy összegű értékesítést terhelő általános forgalmi adó kötelezettséggel szemben ugyancsak nagy összegű beszerzés előzetesen felszámított adóját szerepeltették.

Az ellenőrzéssel érintett tevékenységek kapcsán idén a következő adózók számíthatnak revízióra:

  • számítástechnikai eszközök, mobil telefonok, alkatrészek, kellékanyagok forgalmazásával foglalkozók,
  • hulladék-kereskedelemi tevékenységet folytatók,
  • fakitermelés, feldolgozás és kereskedelem területén tevékenykedők,
  • bútorgyártást végzők,
  • ingatlanügynöki és ingatlanközvetítői tevékenységet folytatók,
  • fodrászati, szépségápolási tevékenységi körbe tartozó vállalkozók.

A 2008-as év adóellenőrzéseit előkészítő adatgyűjtések főbb irányai:

  • kereskedelmi és vendéglátó tevékenységet végző,
  • utazásszervező,
  • ügynöki tevékenységet végző,
  • húsfeldolgozó,
  • baromfifeldolgozó,
  • e-kereskedelemben részt vevő vállalkozások.

Kapcsolódó cikkek

2024. május 27.

NAV-Figyelő 21. hét: Változott a jegybanki alapkamat, adó-amnesztia, üzemanyagárak

A NAV útmutatót adott ki az utólagos részesedésbejelentéssel kapcsolatban, amelyben a leggyakrabban felmerülő kérdésekre kívánt válaszolni az adóamnesztia kapcsán. Továbbá változott a jegybanki alapkamat és az adóhatóság meghatározta a júniusi üzemanyagárakat is – derül ki a NAV-Figyelő eheti számából.

2024. május 27.

Év végi záráshoz, év eleji nyitáshoz kapcsolódó teendők a társasági adóban

A számviteli beszámoló és az annak adatain alapuló társaságiadó-bevallás elkészítése az egyik legfontosabb olyan feladat, amely egy üzleti év zárásához kapcsolódik. A társaságiadó-kötelezettség szempontjából az üzleti év utolsó napjának több szempontból is relevanciája van: gondoljunk csak azokra az adóalap-korrekciókra, amelyek olyan számviteli tételekhez kapcsolódnak, amelyeket év végén számol el egy gazdálkodó. Emellett az év vége egyben lehetőségeket is nyújt az adózás tervezéséhez, egy esetleges adózási-módváltás megfontolásához. Nem utolsósorban az év vége sok szempontból olyan határidőt is jelent, amelyre indokolt kiemelt figyelmet fordítani. A zárás mellett természetesen a nyitás során, a következő év kezdeti időszakában is számos feladat jelentkezhet, különösen a mérlegkészítés, illetve a társaságiadó-bevallás benyújtása határidejéig bezárólag. Ezek a feladatok adózótól függően rendkívül változatosak, így kimerítő listát lehetetlen adni. Az Adó szaklap írása azokat a jellemzően előforduló, megfontolásra érdemes szabályokat, teendőket emeli ki, amelyek az adózók széles rétegét érinthetik.

2024. május 24.

Az Európai Tanács új szabályokról állapodott meg a forrásadó-eljárásokra vonatkozóan

A Tanács megállapodásra jutott a kettős adóztatás alóli mentességre irányuló gyorsabb és biztonságosabb eljárásokról, amelyek hozzá fognak járulni a határokon átnyúló befektetések fellendítéséhez és az adóvisszaélések elleni küzdelemhez. Az úgynevezett FASTER-kezdeményezés célja, hogy a forrásadó-eljárásokat biztonságosabbá és hatékonyabbá tegye az EU-ban a határokon átnyúlóan működő befektetők, a nemzeti adóhatóságok és a pénzügyi közvetítők, például a […]