Az elektronikus árverés használata


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az APEH néhány nappal ezelőtt Adó és Ellenőrzési Értesítő 2008/1. (I. 21.) számában két tájékoztatót is közzétett az Elektronikus Árverési Felület (EÁF) használatával kapcsolatos gyakorlati kérdésekről.

Az árverésen való részvételhez az Ügyfélkapun történő regisztráció mellett az EÁF-re történő bejelentkezés is szükséges. A bejelentkezés során bizonyos személyes adatok megadása kötelező (pl. születési idő, anyja neve, lakcíme, szervezet nevében történő bejelentkezés esetén pedig a törvényes képviselő neve, azonosító adatai, a társaság adószáma.) Mindezekre tekintettel szükség van tehát az adatvédelmi előírások rögzítésére. A honlap üzemeltetéséhez az APEH a saját informatikai rendszerétől teljesen független külső szolgáltató szerver gépeit veszi igénybe. Ettől függetlenül az adóhatóságot a megadott adatok tekintetében titoktartási kötelezettség terheli, így azokat nem is adhatja tovább – olvasható az adatvédelmi tájékoztatóban.

A másik tájékoztató az ingóságok elektronikus árverésének Üzemeltetési Szabályzatát, azaz az árverésben való részvétel feltételeit tartalmazza. Az árverezéssel összefüggésben külön ki kell emelni, hogy az adós az árverésen sem közvetlenül, sem közvetve tulajdont nem szerezhet, de nem vehetnek részt az árverésen az adóhatóság regionális igazgatóságainak és a Kiemelt Adózók Igazgatóságának alkalmazottai az igazgatóság illetékességi körébe tartozó árveréseken. Az olyan természetes személy, akinek jognyilatkozata megtételéhez törvényes képviselője vagy hatósági hozzájárulás szükséges, csak abban az esetben vehet részt az árverésen, amennyiben az ingóság megszerzéséhez jogszabály által meghatározott szükséges nyilatkozatokat az adóhatóság részére bemutatja. 18. életévet be nem töltött kiskorú személy esetén további feltétel, hogy a törvényes képviselő – az adóhatóság részére előzetesen bemutatott nyilatkozatban – kötelezettséget vállal a kiskorú által esetlegesen az árverés során megnyert ingóság kifizetése fedezetének biztosítására, vagy igazolja annak fedezetét. Meghatalmazáson, megbízáson meghatalmazás alapuló képviselő eljárásának pedig csak akkor van helye, ha a meghatalmazó a képviseletet az APEH honlapjáról letölthető, e célt szolgáló elektronikus nyomtatványon külön bejelenti és az árverés lezárását követően az árverési vevő az eredeti, aláírással ellátott meghatalmazást az adóhatóság részére bemutatja.

Fontos tudnivaló, hogy az EÁF használata díjmentes, regisztrációs díj, vételárelőleg- vagy kauciófizetési kötelezettség sem az oldalt megtekintőket, sem az ajánlattevőket nem terheli. Az árverés lezárását követően a legmagasabb érvényes ajánlatot tevő árverező köteles a vételár kifizetésére és az ingóság elszállítására. Valamennyi érvényes ajánlattevő e-mail értesítést kap az eredményről. A nyertest ezen felül és postai úton is értesítik, melynek kézbesítését követően 8 nap áll rendelkezésére a vételár megfizetésére és az ingóság elszállítására.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.