Az ügyvédek elektronikus úton ellenőrzik a személyazonosságot


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az Országgyűlés május végén fogadta el a jogügyletek biztonságának erősítését szolgáló törvénymódosítást, amelynek az elsődleges célja a személyazonosításra alkalmas igazolványokkal kapcsolatos visszaélések megakadályozása, megelőzése.

A visszaélések egyik alaptípusa az okirat hamisítás, amellyel az elkövető más nevében hamis, hamisított igazolványok felhasználásával tesz szerződésbe foglalt jognyilatkozatot (jellemzően adásvételi szerződést köt).

Az ügyvédek a gyakorlatban a nyilatkozatot tevő fél személyazonosságáról az aláírással és fényképpel ellátott hivatalos igazolványból győződik meg. A jogügyletben résztvevő felek által felmutatott igazolványokban szereplő adatok valódiságát eddig nem lehetett ellenőrizni. A fenti törvény alapján ellenben az ügyvéd 2008. január 1-jétől az okirat ellenjegyzése során elektronikus úton hozzáférhet a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala azon nyilvántartásaihoz, amelyek útján az ügyfelek személyazonosság igazolása során rendelkezésre bocsátott adatait és a jogügyletekhez felhasznált igazolványaik érvényességét ellenőrizheti.

A közelmúltban készült el az ügyvédi ellenőrzésről szól IMR rendelet tervezete, amely az ellenőrzési tevékenység részletszabályait tartalmazza. Az adatigénylés a Hivatal által működtetett Kormányzati Portálon elérhető adatigénylést támogató informatikai keretrendszer, ún. BÜKK rendszer alkalmazásával kitöltött elektronikus adatlap megküldésével történik.

Az adatigénylés terjedelme kétféle lehet:

  • az ügyfél engedélye hiányában csak az igazolvány létezésére és érvényességére kérdezhetnek rá,
  • az ügyfél hozzájárulása esetén pedig az igazolvány meghatározott adatait is megismerhetik.

A Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalától kapott válasz kinyomtatható, ezt azonban az ügyiratoktól elkülönítve, elzártan kell kezelni. Az ügy iratai között csak az adatigénylés megtörténtét lehet rögzíteni. A kapott tájékoztatás papír alapú másolatát 5 évig kell megőrizni, az őrzési idő leteltét követően pedig meg kell semmisíteni.


Kapcsolódó cikkek

2024. június 13.

Hullócsillagok – adócsaló médiavállalat omlott össze

Rövid életű, egyben hamis csillagként ragyogott a médiaiparban az a bűnszervezet, amely megközelítőleg kétmilliárd forintnyi áfa befizetését csalta el. Az elkövetők a bűncselekmény elkövetéséből származó hasznot készpénzben, ingatlanban, illetve drága gépkocsikban halmozták fel. A pénzügyi nyomozók nagyszabású akciója során 52 helyszínen csaptak le egyszerre a Nyugat-dunántúli Bűnügyi Igazgatóság nyomozói, a Bevetési Igazgatóság járőrei, valamint a MERKUR bevetési egység.