Az ügyvédek elektronikus úton ellenőrzik a személyazonosságot


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az Országgyűlés május végén fogadta el a jogügyletek biztonságának erősítését szolgáló törvénymódosítást, amelynek az elsődleges célja a személyazonosításra alkalmas igazolványokkal kapcsolatos visszaélések megakadályozása, megelőzése.

A visszaélések egyik alaptípusa az okirat hamisítás, amellyel az elkövető más nevében hamis, hamisított igazolványok felhasználásával tesz szerződésbe foglalt jognyilatkozatot (jellemzően adásvételi szerződést köt).

Az ügyvédek a gyakorlatban a nyilatkozatot tevő fél személyazonosságáról az aláírással és fényképpel ellátott hivatalos igazolványból győződik meg. A jogügyletben résztvevő felek által felmutatott igazolványokban szereplő adatok valódiságát eddig nem lehetett ellenőrizni. A fenti törvény alapján ellenben az ügyvéd 2008. január 1-jétől az okirat ellenjegyzése során elektronikus úton hozzáférhet a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala azon nyilvántartásaihoz, amelyek útján az ügyfelek személyazonosság igazolása során rendelkezésre bocsátott adatait és a jogügyletekhez felhasznált igazolványaik érvényességét ellenőrizheti.

A közelmúltban készült el az ügyvédi ellenőrzésről szól IMR rendelet tervezete, amely az ellenőrzési tevékenység részletszabályait tartalmazza. Az adatigénylés a Hivatal által működtetett Kormányzati Portálon elérhető adatigénylést támogató informatikai keretrendszer, ún. BÜKK rendszer alkalmazásával kitöltött elektronikus adatlap megküldésével történik.

Az adatigénylés terjedelme kétféle lehet:

  • az ügyfél engedélye hiányában csak az igazolvány létezésére és érvényességére kérdezhetnek rá,
  • az ügyfél hozzájárulása esetén pedig az igazolvány meghatározott adatait is megismerhetik.

A Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalától kapott válasz kinyomtatható, ezt azonban az ügyiratoktól elkülönítve, elzártan kell kezelni. Az ügy iratai között csak az adatigénylés megtörténtét lehet rögzíteni. A kapott tájékoztatás papír alapú másolatát 5 évig kell megőrizni, az őrzési idő leteltét követően pedig meg kell semmisíteni.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.