Döcögős első félév után a gépjárműpiac – infografika


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Egyedül a motorkerékpárok mezőnye mutatott némi bővülést 2013 első félévében, ám ez csak a drámaian gyenge tavalyi teljesítménynek köszönhető. A személyautók még lemaradásban vannak, de éves szinten 10 százalékos előrelépés remélhető. Az InfoTandem heti infografikája.


Kifejezetten gyengén indult az év a hazai autófronton, ám az új forgalomba helyezések 2012-höz viszonyított száma márciusban pozitívba fordult, és e kedvező folyamat a későbbiekben is kitartott. Az első félévi összesített személyautó-eladásoknál még ezzel együtt is 2,2 százalékos elmaradás mutatkozik az előző év azonos periódusához képest, de a hátrány egyre mérséklődik. Így az év egészében a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) továbbra is bízik a korábban prognosztizált szűk 10 százalékos növekedésben, ami 58 ezres eladást jelentene.

A szervezetnél mindazonáltal úgy vélik, hogy a szolgáltatási színvonal megmaradásához – és a szervizek kapacitásának jobb kihasználtságához – havonta legalább 7 ezer új autót kellene forgalomba helyezni. Júniusban ez a szám – a DataHouse Kft. adatai alapján – az 5 ezret sem érte el, így az ideális állapottól még igen távol vagyunk.

A nagyhaszongépjárművek 2013-ban nem startoltak rosszul, fokozatosan dolgozták le a lemaradást, ám a félév vége felé a lendület megtört, s júniusba már ismét súlyos visszaesést regisztráltak. E kategóriában az idén sem várható áttörés; az egyesületnél éves viszonylatban 4400 darabos értékesítést látnak reálisnak. Ez 5,5 százalékos erősödésnek felelne meg.

 

A kishaszonjárművek piaca sem pörög; e szegmensben a félév végén 13,6 százalékos mínusz mutatkozott, s a hatodik hónap is siralmasra sikeredett. Itt havi 1000–1200 darabos minimum lenne a kívánatos, ehhez képest a 850 alatt maradó júniusi  adat valóban nem túl biztató. Olyannyira, hogy e csoportban az MGE lefelé korrigálta éves előrejelzését: a januárban várt 12 ezer jármű helyett ma már csak 10 ezerre (egytizedes visszaesésre) számítanak december végéig.

Az értékesítési válság a motorkerékpárok piacát immár negyedik éve sújtja. Június végéig ugyan egyedül itt látszik némi növekedés, de ez csak azért lehetséges, mert a bázisul szolgáló 2012-es számok drámaian alacsonyak voltak. Az év egészében mindössze 2 ezer – a tavalyinál 11 százalékkal több – új motor forgalomba helyezése remélhető.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Fontos transzferár-kötelezettségek és határidők | A pénz beszél

Május 31-ig kell elkészíteniük a társasági adóbevallásukat a naptári éves adózóknak. Azon cégek esetében, amelyek kapcsolt ügyleteket is bonyolítottak az adóévben, transzferár-nyilvántartás készítési, valamint transzferár-adatszolgáltatási kötelezettség is felmerülhet. Összefoglaljuk a legfontosabb teendőket.

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.