E-kereskedelem: OSS váltja a MOSS-t a NAV-nál


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Hamarosan felváltja a MOSS-rendszert a még több lehetőséget tartalmazó OSS-rendszer, amelybe a MOSS-adózók június 15-éig frissíthetik regisztrációjukat – közölte a Nemzeti Adó- és Vámhivatal.

Új kérelem benyújtásával bármikor be lehet jelentkezni az OSS-be, amely azoknak a vállalkozásoknak egyszerűsíti az ügyintézést, amelyek az Unión belül nem adóalanyoknak értékesítenek árucikkeket vagy nyújtanak szolgáltatásokat például az interneten keresztül.

2021. július 1-jén változnak a távértékesítésre és az e-kereskedelemre vonatkozó áfaszabályok, ami fontos könnyítéseket jelent. Az ilyen ügyletek egyszerű, elektronikus ügyintézésére kínál megoldást a még félhónapig elérhető MOSS-rendszer, majd még több szolgáltatással helyébe lép az OSS/IOSS-rendszer (One Stop Shop/Import One Stop Shop – Egyablakos Rendszer), ami ugyancsak a Közösség más tagállamában fizetendő hozzáadottérték-adó bevallására és megfizetésére szolgál.

ossNem kötelező, de érdemes

Az OSS-rendszerbe nem kötelező belépni, de enélkül minden fogyasztási tagállamban külön-külön kell regisztrálni és bevallani, befizetni az áfát.

Aki a MOSS-ba már korábban regisztrált és továbbra is igénybe szeretné venni az egyablakos ügyintézést, akkor legkésőbb június 15-ig be kell jelentkeznie az OSS portálján: https://oss.nav.gov.hu/

Akik még ezt nem tették meg, a napokban tájékoztató levelet kaptak a NAV-tól.

A regisztráció lehetővé teszi, hogy bevallási időszakonként egyetlen egységes bevallást nyújtson be a távértékesítő minden fogyasztási tagállamra vonatkozóan. Az adófizetés egy összevont utalással teljesíthető, amit a NAV a bevallásnak megfelelően továbbít a teljesítés helye szerinti tagállamoknak.

Az OSS-rendszeren keresztül

  • jelezheti adatváltozásait,
  • beküldheti és módosíthatja bevallásait és megtekintheti mindezek állapotát,
  • teljesítheti befizetéseit,
  • igénybe veheti a Helpdesk-szolgáltatást.

Az OSS alrendszerei

Vállalkozásának letelepedési helye és tevékenységei függvényében az OSS-rendszer következő alrendszereibe regisztrálhat:

a) Uniós sémába, ha nem adóalany megrendelőnek

Közösségen belül távértékesít,

a Közösség valamely más tagállamába nyújt szolgáltatást.

b) Nem uniós sémába, ha Közösségen belül, nem adóalanyoknak nyújt szolgáltatást.

c) Importsémába (IOSS), ha

  • harmadik államból importált, 150 eurót meg nem haladó belső értékű, nem jövedékiadó-köteles termékek, távértékesítést (import távértékesítést) terhelő hozzáadottérték-adó bevallására és megfizetésére kötelezett.
  • a termék behozatala, importja – az IOSS-regisztráció vámhatósági ellenőrzése után – adókivetés mellőzésével jár, azaz a behozatal mentes az importáfa alól.

Segítség

A regisztráció feltételeiről, az OSS/IOSS szerinti működés főbb szabályairól szól a NAV honlapján található „Az elektronikus kereskedelemre vonatkozó új áfaszabályok” című, 2021. március 16-i tájékoztató.


Kapcsolódó cikkek

2024. június 28.

Távirányítóval manipulálták a tachográfot

A NAV pénzügyőrei néhány óra alatt két olyan teherautót is ellenőriztek, amelyekben a sofőrök távirányítóval manipulálták a menetíró készülékek adatait.

2024. június 28.

Ingatlan áfa újratöltve

Az utóbbi időben jelentősen megváltoztak az ingatlanokkal kapcsolatos áfaszabályok, melyek ismerete nemcsak az építőipari cégeknek, illetve az ingatlant értékesítőknek, hanem az ilyen számlát befogadóknak is kulcsfontosságú. Az Áfa kalauz legfrissebb számában áttekinti az ingatlanokkal kapcsolatos áfa szabályokat.