Emelné a dízeladót az EU


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A dízelolaj minimumadójának 19 százalékos emelését javasolja az EU bizottsága. A dízel járművek minden ezer liternyi felhasznált dízel üzemanyag után legkevesebb 359 eurót fizetnének, 2012-től. Ezt 2014-től 380 euróra kellene emelni – javasolta a brüsszeli bizottság.

A bizottság azért határozta el ezen adóféleség alsó értékének emelését, mert szeretné, ha az EU-n belül közelítenének a dízelárak, melyeket az egyes tagországok a haszon- és szállítójárművek esetében maguk határoznak meg, jelentős árkülönbségeket idézve elő. A bizottsági lépés elsősorban az úgynevezett „”tankturizmus”” visszaszorítását célozná, de a klímaváltozás elleni harchoz is szeretne az EU – ily módon is – hozzájárulni.

A különböző költségű dízelolajjal futó fuvarozók között nem tisztességesek a versenyfeltételek – szögezte le a bizottság adóügyi biztosa, Kovács László. A kamionok nagyjából 3 ezer kilométert tudnak közlekedni a kedvezményes dízellel, mielőtt újra tankolnak, számították ki a brüsszeli illetékesek és az üzemanyag jelenti a kamionos fuvarozás költségeinek mintegy 30 százalékét. Németország szállítóvállalatainak kamionjai előszeretettel tankolnak Lengyelországban vagy Csehországban olcsóbb dízelből, évi csaknem 2 milliárd eurónyi adóbevételtől fosztva meg országuk államkasszáját.

A jelentések szerint valószínű, hogy az uniós adóelképzelés keresztül vitele nehézségekbe ütközik majd, már azért is, mert csak egyhangú tagországi jóváhagyással léphet életbe. Jellemző, hogy a terv korábbi bizottsági elfogadása a litván költségvetési biztos ellenvetésén feneklett meg: az illetékes azt javasolta, hogy adóról lévén szó az ne emelkedjen, hanem csökkenjen.

Forrás: PirvátBankár


Kapcsolódó cikkek

2024. május 27.

NAV-Figyelő 21. hét: Változott a jegybanki alapkamat, adó-amnesztia, üzemanyagárak

A NAV útmutatót adott ki az utólagos részesedésbejelentéssel kapcsolatban, amelyben a leggyakrabban felmerülő kérdésekre kívánt válaszolni az adóamnesztia kapcsán. Továbbá változott a jegybanki alapkamat és az adóhatóság meghatározta a júniusi üzemanyagárakat is – derül ki a NAV-Figyelő eheti számából.

2024. május 27.

Év végi záráshoz, év eleji nyitáshoz kapcsolódó teendők a társasági adóban

A számviteli beszámoló és az annak adatain alapuló társaságiadó-bevallás elkészítése az egyik legfontosabb olyan feladat, amely egy üzleti év zárásához kapcsolódik. A társaságiadó-kötelezettség szempontjából az üzleti év utolsó napjának több szempontból is relevanciája van: gondoljunk csak azokra az adóalap-korrekciókra, amelyek olyan számviteli tételekhez kapcsolódnak, amelyeket év végén számol el egy gazdálkodó. Emellett az év vége egyben lehetőségeket is nyújt az adózás tervezéséhez, egy esetleges adózási-módváltás megfontolásához. Nem utolsósorban az év vége sok szempontból olyan határidőt is jelent, amelyre indokolt kiemelt figyelmet fordítani. A zárás mellett természetesen a nyitás során, a következő év kezdeti időszakában is számos feladat jelentkezhet, különösen a mérlegkészítés, illetve a társaságiadó-bevallás benyújtása határidejéig bezárólag. Ezek a feladatok adózótól függően rendkívül változatosak, így kimerítő listát lehetetlen adni. Az Adó szaklap írása azokat a jellemzően előforduló, megfontolásra érdemes szabályokat, teendőket emeli ki, amelyek az adózók széles rétegét érinthetik.

2024. május 24.

Az Európai Tanács új szabályokról állapodott meg a forrásadó-eljárásokra vonatkozóan

A Tanács megállapodásra jutott a kettős adóztatás alóli mentességre irányuló gyorsabb és biztonságosabb eljárásokról, amelyek hozzá fognak járulni a határokon átnyúló befektetések fellendítéséhez és az adóvisszaélések elleni küzdelemhez. Az úgynevezett FASTER-kezdeményezés célja, hogy a forrásadó-eljárásokat biztonságosabbá és hatékonyabbá tegye az EU-ban a határokon átnyúlóan működő befektetők, a nemzeti adóhatóságok és a pénzügyi közvetítők, például a […]