Hatósági áras termékek számlázása – itt a segítség, ha vámtarifaszámokat alkalmaz


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A Kormány a 2022. február elsejétől május elsejéig terjedő időszakra hat termékkör tekintetében hatósági maximum árat vezetett be. A 6/2022. (I. 14.) Kormányrendelet mellékletében felsorolt termékek vámtarifaszámának megállapítása kérdéses lehet, ha valamely beszállító vagy kereskedő a számlázása során vámtarifaszámokkal azonosítja a termékeket. Nekik szeretnénk segítséget nyújtani.

Természetesen a számlán a termék vámtarifaszámának feltüntetése nem kötelező, a vonatkozó szabályozás ennek alkalmazását opcióként a számla kibocsátójára bízzai. Ezt a lehetőséget a hatósági maximum ár bevezetése nem érinti.

hatósági áras termékek számlázásaHa a számla kibocsátója úgy alakította ki a számálázási gyakorlatát, hogy a termék megnevezése mellett a vámtarifaszámot is feltünteti, akkor az alábbiakat kell figyelembe vennie:

  • A Kormányrendeletben 1. mellékletében rögzített termékkörök nem minden esetben feleltethetőek meg egy az egyben egy bizonyos vámtarifaszámnak. Így előfordulhat, hogy egy vámtarifaszám alá több(féle) termék tartozik, mint ami a Kormányrendeletben megjelölésre került. Ezekben az esetekben – követve az Áfa tv. 3. mellékletének gyakorlatát – a vámtarifaszámok után a „-ból/ből” toldattal jelezzük, ha nem minden, az adott vámtarifaszám alá tartozó termék esik a Kormányrendelet hatálya alá.
  • Előfordulhat olyan eset is, hogy a Kormányrendeletben megjelölt termék – a vámtarifaszámok eltérő felépítése miatt – több vámtarifaszám alá is tartozhat. Ebben az esetben a vámtarifaszám mögött zárójelben jelezzük, hogy milyen további szempont alapján dönthető el az alkalmazandó vámtarifaszám.
Kormányrendelet szerinti termékmegnevezés: Vámtarifaszámii:
kristálycukor (fehér cukor) 1701 99 10
búzafinomliszt BL 55 1101 00 15-ből
finomított napraforgó étolaj 1512 19 90-ből

házi sertés comb (ideértve a csontos, bőrös,

filézett, darabolt, szeletelt vagy darált formában,

akár előrecsomagolva, akár anélkül történő

értékesítést is, frissen, hűtve, fagyasztva)

0203 12 11-ből (frissen vagy hűtve, csonttal)

0203 19 55-ből (frissen vagy hűtve, csont nélkül)

0203 22 11-ből (fagyasztva, csonttal)

0203 29 55-ből (fagyasztva, csont nélkül)

csirkemell, csirkefarhát – hát, egyben vagy külön

far és szárnyvég (ideértve a csontos, bőrös,

filézett, darabolt, szeletelt vagy darált formában,

akár előrecsomagolva, akár anélkül történő

értékesítést is, frissen, hűtve, fagyasztva)

0207 13 10-ből (csirkemell frissen vagy hűtve, csont nélkül)

0207 13 50-ből (csirkemell frissen vagy hűtve, csonttal)

0207 14 10-ből (csirkemell fagyasztva, csont nélkül)

0207 14 50-ből (csirkemell fagyasztva, csonttal)

0207 13 40-ből (csirkefarhát – hát, egyben vagy külön far és szárnyvég, frissen vagy hűtve)

0207 14 40-ből (csirkefarhát – hát, egyben vagy külön far és szárnyvég, fagyasztva)

ultra magas hőmérsékleten hőkezelt, 2,8%

tömegszázalék zsírtartalmú tehéntej

0401 20 11-ből (legfeljebb nettó kétliteres kiszerelésben)

0401 20 19-ből (más, azaz nettó kettő litert meghaladó kiszerelésben)

A szerző, dr. Hajós Attila ügyvéd (Magyar-Hajós-Dobos Ügyvédi Iroda), adójogi szakjogász.

2007. évi CXXVII. törvény (Áfa tv.)169.§ f) pont

Áfa tv. 257/I. §. szerinti nómenklatúra állapot szerint

i 2007. évi CXXVII. törvény (Áfa tv.)169.§ f) pont

iiÁfa tv. 257/I. §. szerinti nómenklatúra állapot szerint


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.