Így használja az ideiglenes biztosítási intézkedést a NAV


Távol-keleti ruházati termékekkel kereskedő cégek ellenőrzése során úgy tűnt, hogy a kereskedőknek számlázó partnerek nem voltak valódi gazdálkodók, ennek ellenére a NAV biztosítani tudta az elvárt áfabevételeket – derül ki a NAV Hajdú-Bihar vármegyei igazgatósága közleményéből.

Mint írták, a NAV munkatársai az egyik esetben jogkövetési vizsgálatban igyekeztek feltárni egy ruházati áruház működését. Ennek során többek között az is kiderült, hogy az áruház működtetését és az alkalmazottakat 2023 elejétől átvette egy cég a korábbi tulajdonostól, de az online számla adatai szerint az áruháznak számlázó partnerek zöme nem változott.

Az adóhatósági rendszerek adatai szerint ezeknek a partnercégeknek nem voltak árubeszerzési forrásaik, adókötelezettségeiket nem teljesítették, a személyi összefonódások pedig azonos érdekkörre utaltak – közölte a NAV.

Az adóhivatal munkatársai az áfabevallás határidejéig nyomon követték az áruházat üzemeltető cégnek számlázók tevékenységét, és az online pénztárgépekből érkező eladási adatokat. Az ellenőröknek konkrét információik voltak arról, hogy a vizsgált negyedévre mennyi áfát kellett volna fizetnie az áruházat működtető kft.-nek, azaz milyen adatokkal kellett volna beérkeznie az áfabevallásnak – ismertették.

Tekintettel arra, hogy az adó befizetése kétséges volt, a vizsgálat megkezdésekor máris úgynevezett ideiglenes biztosítási intézkedéssel garantálták a költségvetést megillető 21 millió forint beszedését – tették hozzá.

Ezt követően zárolták az adózó bankszámláit, és árukészlete lefoglalását is megkezdték, ennek hatására a társaság másnap 14 millió forintot utalt a kincstári számlára, a fennmaradó összeget pedig készpénzben fizette ki.

Az ellenőrzési tapasztalatok alapján, a vármegye ruházati kiskereskedelmi cégeinek célzott szűrése után egy másik vállalkozásnál is feltűnt az online számla adataiban, hogy olyan cégektől származnak a befogadott számlák, amelyek nem valódi kereskedők, hiszen ahhoz nincsenek sem alkalmazottaik, sem eszközeik. Az online számla rendszerben ugyan szolgáltattak adatot, többségük azonban bevallási és adófizetési kötelezettségeit nem teljesítette – közölte a NAV.

A számlákat befogadó cég 21 millió forinti áfát helyezett levonásba. Az adóellenőrzés ebben az esetben is hasonlóan indult, a megtérülés kétségei miatt a NAV ideiglenes biztosítási intézkedéssel 23 millió forint értékű vagyont – tárgyi eszközöket és az árukészletet – foglalt le.

Az adózó másnap a helyszínen átadott hárommillió forint készpénzt, és bankszámlájáról a NAV végrehajtói letéti számlájára is átutalt ugyanennyit, harmadnap pedig a NAV hivatali helyiségében újabb 12 millió forintot fizetett meg, a maradék megfizetését pedig 30 napos határidővel vállalta – írta közleményében a NAV.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Fontos transzferár-kötelezettségek és határidők | A pénz beszél

Május 31-ig kell elkészíteniük a társasági adóbevallásukat a naptári éves adózóknak. Azon cégek esetében, amelyek kapcsolt ügyleteket is bonyolítottak az adóévben, transzferár-nyilvántartás készítési, valamint transzferár-adatszolgáltatási kötelezettség is felmerülhet. Összefoglaljuk a legfontosabb teendőket.

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.