Írország emeli a reklámszatyor adóját a környezet védelmében


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Írországban jelentősen emelik a bolti reklámszatyrokra kivetett környezetvédelmi adót. Dick Roche környezetvédelmi miniszter szerdai bejelentése szerint július 1-től a boltoknak zacskónként 15 cent helyett 22 eurócentet kell befizetniük a költségvetésbe.

Az adót azért emelik, mert az eddigi adóteher elrettenető hatása már gyengült. Írország volt a világ első országa, amely 5 évvel ezelőtt környezetvédelmi adót vetett ki a boltok által adott ingyenes reklámszatyrokra. Az adónak eleinte hihetetlenül kedvező hatása volt. Az adó bevezetése előtt Írországban évente 1,2 milliárd nejlonszatyrot adtak a vevőknek. Az adó bevezetésekor az évente egy főre jutó reklámszatyor mennyisége 328-ról 21-re zuhant. A vásárlók inkább áttértek a tartós műanyag szatyrokra.

De tavaly az eldobandó reklámszatyrok egy főre jutó száma már 21-ről 30-ra emelkedett. Ezért határozták el a ˝plastax˝ emelését. Azok a boltok, amelyek ingyen adnak reklámszatyrot, pénzbírsággal, sőt akár szabadságvesztéssel is sújthatók.

Forrás: Uno


Kapcsolódó cikkek

2024. május 8.

Nyugdíjbiztosítás: nem jár automatikusan az adójóváírás!

Az előző évben az államilag támogatott nyugdíjbiztosítási számláikra összesen 145,5 milliárd forintot fizettek be az ügyfelek. Ez szerződésenként csaknem 300 ezer forintnyi befizetést jelent, vagyis a tárgyévi befizetés után járó 20 százalékos adójóváírás a biztosítottakat átlagosan 60 ezer forintnyi adóvisszatérítéshez juttatja. Ez azonban nem jár automatikusan: az összeget csak azok számlájára utalja az adóhatóság, akik ezt a május 21-ig benyújtandó szja-bevallásukban külön igénylik – figyelmeztet a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ).

2024. május 8.

Áfateher a marketingakciókban, promóciókban

Tapasztalataink szerint sok a bizonytalanság a különböző marketingakciók, árengedményi konstrukciók áfa-kezelése tekintetében. Kis túlzással azt állíthatjuk, hogy ahány adóalany, annyiféle áfakezelés. Nagyon sok konstrukció, eljárás létezik (kuponok, pontgyűjtő akciók, utalványok, árengedmények, ingyenesen juttatok termékek, szolgáltatások, szóróanyagok stb.), ám ezek a megoldások jelentős adókockázatot rejthetnek magukban.

2024. május 7.

Niveus: nem nagy siker eddig az eÁFA

Az eÁFA rendszert 2024 elején vezették be, de az elmúlt hónapok tapasztalati alapján eddig nem igazán használták a vállalkozások. A Niveus Consulting Group ügyfélkörében végzett nem reprezentatív felmérés alapján az derült ki, hogy az eÁFA rendszer sok esetben hibákkal küszködik és sok javítás vár még rá annak érdekében, hogy elterjedjen – olvasható a cég közleményében.