Januártól egységes termékdíj-szabályozás


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A 2008. évi LXIX. törvény 2009. január 1-től módosítja a környezetvédelmi termékdíjról, továbbá egyes termékek környezetvédelmi díjáról szóló 1995. évi LVI. törvényt. A a jogalkotók a hulladékmennyiség csökkenését és a fogyasztói szemlélet változását kívánják ösztönözni.

A környezetvédelmi termékdíj tekintetében néhány éve már külön szabályokat kell alkalmazni az italok csomagolására. Az Európai Bizottság diszkriminatívnak ítélte ezeket az adózási előírásokat, így 2006-ban eljárást indított Magyarország ellen. Az unió álláspontja szerint kedvezőbb helyzetben vannak ugyanis a belföldi gyártók a külföldi szállítókkal szemben, illetve kifogásolta azt is, hogy különböző adómértéket kell alkalmazni a csomagolás tartalma szerint.

A törvénymódosítás ezért a bizottsági kifogások megszüntetése mellett a hulladékprobléma megoldására, illetve a hulladékhasznosításra helyezi a fő súlyt. A csomagolásokra vonatkozó uniós követelmény ugyanis 2012-re 60 százalékos hasznosítást ír elő.

A módosított jogszabály szerint az újratölthető italcsomagolások termékdíj-mentessége mellett a termékdíj egy részét kell csak megfizetnie annak a gyártónak és forgalmazónak, amely vállalja, hogy a csomagolást visszagyűjti és hasznosítja. Egységessé válik az eddig italfajtánként eltérő díjtétel is, valamint csökkennek az érintett vállalkozások termékdíjjal kapcsolatos adminisztrációs terhei és az adóteher is.

Az ellen is kifogást emelt unió, hogy a különböző italok fajtáira eltérő kedvezményrendszert és termékfizetési kötelezettséget ír elő a jelenleg hatályos szabályozás, és nem a hulladék környezetvédelmi költségére helyezi a fő súlyt. Az üdítőre és az ásványvízre például alacsonyabb a díjtétel, mint a sörre vagy a borra. Az anomáliák megszüntetése érdekében a jövőben a termékdíj mértéke független lesz a csomagolás tartalmától, és minden belföldi és külföldi gyártó egyforma összegű fog termékdíjat fizetni. Az egységes díjtétel miatt a fizetés egyszerűen kiszámítható, adminisztrálható és ellenőrizhető lesz.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Fontos transzferár-kötelezettségek és határidők | A pénz beszél

Május 31-ig kell elkészíteniük a társasági adóbevallásukat a naptári éves adózóknak. Azon cégek esetében, amelyek kapcsolt ügyleteket is bonyolítottak az adóévben, transzferár-nyilvántartás készítési, valamint transzferár-adatszolgáltatási kötelezettség is felmerülhet. Összefoglaljuk a legfontosabb teendőket.

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.