Járulékcsökkentésre készül a kormány


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Érdemi adóreform helyett hangulatjavító intézkedésekre lehet számítani.

Az élőmunkát terhelő adók és járulékok csökkentése már szóba került, viszont a jövedelemadó sávhatárainak kitolását például még fontolóra sem vette a kormány – értesült lapunk kormányközeli forrásból.

Az már korábban kiszivárgott, hogy a kedvezmények, szociális juttatások rendszerének szigorításán, de legalábbis módosításán gondolkodik a szocialista párt; pillanatnyilag úgy tűnik, jövőre valószínűleg nem alanyi jogon, hanem rászorultsági elven járnak majd ezek a juttatások. Arról persze még korai lenne beszélni, hogy a rászorultság elvét milyen mutatók alapján határoznák meg.

A drasztikus adóátalakítás helyett egyébként az egyszerűsítés jegyében képzelnék el a következő időszakot a szocialisták. Vagyis borítékolható, hogy az egyebek mellett az Oriens által ajánlott ezermilliárd forintos reform megvalósítására nincs valós esély. Az egyszerűsítés jegyében inkább olyan lépések képzelhetők el, mint a tételes díjak átalakítása. Tipikusan ilyen a tételes egészségügyi hozzájárulás, aminek megszüntetését három évvel ezelőtt már tervezte a kormány, végül azonban csak az eho mértéke csökkent 3450 forintról 1950-re. Persze azt még nem lehet tudni, hogy – mint forrásunk fogalmazott – a változtatási igény milyen formában valósul meg: megszűnnek ezek a díjak vagy csak beépülnek egy másik adónembe.

Az egyszerűsítés jelentős részét az adminisztrációs terhek csökkentése tenné ki, többek között a cégformától függően választható egyszerűsített könyvvezetés bevezetése révén. Ez azt jelentené, hogy a jogi személyiséggel nem rendelkező társaságok, praktikusan a betéti és közkereseti társaságok, nem lennének kettős könyvvitelre kényszerítve, helyette egy nagyon egyszerű és átlátható könnyített könyvelést alkalmazhatnának. Ez a gondolat a korlátolt felelősségű társaságok esetében is felmerült, de ezt messze nem olyan könnyű bevezetni, az egyszerűsített könyvvezetés alkalmazását ugyanis az uniós jogszabályok jelen pillanatban nem teszik lehetővé. Ugyanakkor biztató ebből a szempontból, hogy az unióban folynak tárgyalások a cégformához köthető számviteli egyszerűsítésről.

Az adminisztráció egyszerűsítése uniós szinten is prioritást élvez, a cél a GDP-arányosan 3,5 százalékos költséget jelentő terhek mérséklése. Ez Magyarországon különösen fontos, hiszen a bürokrácia GDP-arányosan 6,8 százalékos költséget jelent évente, ez több mint 1600 milliárd forint. Egy a pécsi egyetemen készített tanulmány szerint egy átlagos, tízmillió forint árbevételű vállalkozás, amelynek alkalmazottja is van, több mint 12-féle adót és járulékot fizet.

Forrás: Napi Online


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.