Kedves KOMA-m, hová lettél?!


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Mint köztudott, a köztartozásmentes adózói adatbázisba bekerülni a KOMA elnevezésű nyomtatvány benyújtásával lehet. Az adatbázisban szerepelni jó dolog, hiszen az adóhatóság honlapján rákeresve bárki meggyőződhet arról, hogy cégünknek nincs köztartozása – ezzel általában a nullás adóigazolások beszerzését is kiválthatjuk. Kellemetlen lehet azonban, ha váratlanul megszakad a nagy KOMA-ság az adóhatósággal, és cégünket törlik az adatbázisból – főleg akkor, ha úgy tudjuk, minden adónkat határidőre befizettük.


A törlésről – hála az elektronikus ügyintézésnek – az ügyfélkapus tárhelyünkre kapott elektronikus üzenet útján viszonylag gyorsan értesülünk. Ezután pánikszerűen letöltjük az adófolyószámla-kivonatot, hogy lássuk, mit mulasztottunk el határidőre rendezni. A probléma akkor kezdődik, amikor azt látjuk, nem volt és jelenleg sincs adótartozásunk. Akkor mi történhetett?!

Ha cégünknek nincs hozzáférése az adóhatóság telefonos ügyfél-tájékoztató és ügyintéző rendszeréhez (ÜCC), ezt sosem tudjuk meg, hacsak személyesen fel nem keressük az ügyfélszolgálati irodát.

Ha viszont szerencsénk van, és korábban regisztráltuk magunkat az ÜCC rendszerbe, felhívhatjuk telefonon az adóhatóságot, ahol a folyószámla-ügyintézés menüpont alatt megtalálhatjuk azt az ügyintézőt, aki további tájékoztatást tud részünkre adni.

És ekkor fog kiderülni, hogy pontosan melyik hatóságtól is kaptuk a fekete pontot. 2012-től ugyanis az ún. adók módjára behajtandó köztartozások köre a legkülönfélébb költségvetési szervek által kivetett bírságokra, pótlékokra, késedelmi kamatokra is kiterjed, melyek nem jelennek meg az adófolyószámlán. Ezek közé tartozik többek között a határidőre be nem fizetett közlekedési bírság, a diákhitel tartozás, vagy egyes elmaradt szemétszállítási díjak.

Sajnos az elindított végrehajtási eljárás pontos tartalmáról előzetesen nem küld tájékoztatást az adóhatóság, csupán végrehajtóként teljesíti a más állami szervtől érkező utasítást a kérdéses összeg beszedésére vonatkozóan. Ebből furcsa aránytalanságok is adódhatnak: például egy állami beruházásban érintett, alvállalkozóként tevékenykedő multinacionális vállalat megrendelője azért nem fizeti ki az elvégzett szolgáltatás többmilliós ellenértékét, mert nem találja a céget a köztartozásmentes adózók között, holott csupán annyi történt, hogy a cég egyik gyorshajtást elkövető sofőrje elmulasztott egy néhány tízezer forintos bírságot idejében megfizetni. Vagy az is lehet, hogy a cég már régen rendezte a tartozást, csak éppen nincs, aki az illetékes rendőri szervnél a behajtási lavinát megállítsa.

A tapasztalatok alapján a végrehajtást kezdeményező hatóságok malmai nem őrölnek túl gyorsan: előfordul, hogy a tartozás rendezése után még hetekkel sincs az adóhatóság birtokában hitelt érdemlő információ a kiegyenlítésről. Az adóhatóság mentségére legyen mondva, hogy a tartozás beazonosítását és az átutalás igazolását követően általában már ki lehet könyörögni, hogy a KOMA nyomtatvány újbóli benyújtásával a következő időszakban már láthassuk a céget a köztartozásmentes adózók között akkor is, ha az adóhatósághoz a megkereső szerv hivatalos igazolása még nem érkezett be.

A fenti probléma ellen a legjobb védekezés az, ha sem a cég, sem alkalmazottja soha semmilyen szabálysértést nem követ el a cég terhére, vagy ha mégis bűnbe esik, azonnal kifizeti a büntetést. Mi sem egyszerűbb ennél, nem igaz?

A cikk szerzője Cseuz Ákos, az ABT Treuhand csoport adótanácsadó menedzsere.

További blogbejegyzések:


Kapcsolódó cikkek

2024. május 27.

NAV-Figyelő 21. hét: Változott a jegybanki alapkamat, adó-amnesztia, üzemanyagárak

A NAV útmutatót adott ki az utólagos részesedésbejelentéssel kapcsolatban, amelyben a leggyakrabban felmerülő kérdésekre kívánt válaszolni az adóamnesztia kapcsán. Továbbá változott a jegybanki alapkamat és az adóhatóság meghatározta a júniusi üzemanyagárakat is – derül ki a NAV-Figyelő eheti számából.

2024. május 27.

Év végi záráshoz, év eleji nyitáshoz kapcsolódó teendők a társasági adóban

A számviteli beszámoló és az annak adatain alapuló társaságiadó-bevallás elkészítése az egyik legfontosabb olyan feladat, amely egy üzleti év zárásához kapcsolódik. A társaságiadó-kötelezettség szempontjából az üzleti év utolsó napjának több szempontból is relevanciája van: gondoljunk csak azokra az adóalap-korrekciókra, amelyek olyan számviteli tételekhez kapcsolódnak, amelyeket év végén számol el egy gazdálkodó. Emellett az év vége egyben lehetőségeket is nyújt az adózás tervezéséhez, egy esetleges adózási-módváltás megfontolásához. Nem utolsósorban az év vége sok szempontból olyan határidőt is jelent, amelyre indokolt kiemelt figyelmet fordítani. A zárás mellett természetesen a nyitás során, a következő év kezdeti időszakában is számos feladat jelentkezhet, különösen a mérlegkészítés, illetve a társaságiadó-bevallás benyújtása határidejéig bezárólag. Ezek a feladatok adózótól függően rendkívül változatosak, így kimerítő listát lehetetlen adni. Az Adó szaklap írása azokat a jellemzően előforduló, megfontolásra érdemes szabályokat, teendőket emeli ki, amelyek az adózók széles rétegét érinthetik.

2024. május 24.

Az Európai Tanács új szabályokról állapodott meg a forrásadó-eljárásokra vonatkozóan

A Tanács megállapodásra jutott a kettős adóztatás alóli mentességre irányuló gyorsabb és biztonságosabb eljárásokról, amelyek hozzá fognak járulni a határokon átnyúló befektetések fellendítéséhez és az adóvisszaélések elleni küzdelemhez. Az úgynevezett FASTER-kezdeményezés célja, hogy a forrásadó-eljárásokat biztonságosabbá és hatékonyabbá tegye az EU-ban a határokon átnyúlóan működő befektetők, a nemzeti adóhatóságok és a pénzügyi közvetítők, például a […]