Kedvező változások a SZÉP-kártya juttatásban. Kamatjövedelem utáni szochó. | NAV-Figyelő 26. hét


2023. augusztus 1 és december 31. között a munkáltatók egyszeri alkalommal, legfeljebb 200 ezer forint összeget utalhatnak béren kívüli juttatásként akár több részletben is a munkavállalók SZÉP-kártyájára az évi 450 ezer forint keretösszegen felül. További részletek a NAV-figyelő eheti számában.

Visszatérő hibákra figyelmeztet a NAV az egyszerűsített foglalkoztatásban

Az egyszerűsített foglalkoztatás szabályai noha az elmúlt 10 évben nem jelentős mértékben változtak, a NAV ellenőrzési tapasztalata szerint előfordulnak még hiányosságok.

Fontos szabály, hogy a szabályos egyszerűsített foglalkoztatáshoz a munkáltatónak a munkavégzés megkezdése előtt kell bejelentenie a foglalkoztatottat. A bejelentés utólag – a munkavégzés megkezdését követően – már nem tehető meg.

Ha a munkáltató elmulasztotta az előzetes bejelentést, akkor a foglalkoztatott nem alkalmazható egyszerűsített foglalkoztatással, hanem az általános szabályok szerint foglalkoztatott személyként, azaz rendes munkavállalóként kell bejelentenie.

Az az adózó, aki 300 ezer forintot, vagy ezt meghaladó összegű adótartozást halmozott fel az egyszerűsített foglalkoztatás, szociális hozzájárulási adó, rehabilitációs hozzájárulás, szja-előleg adónemeken, a tartozás teljes kiegyenlítéséig további egyszerűsített foglalkoztatásra nem jogosult.

Ha mégis aszerint jelentené be a dolgozóját, akkor a jogviszony önkéntes, utólagos módon ugyan rendezhető, de mindez időigényes és többletköltséggel is jár a munkáltatóknak.  Viszont, ha a NAV adóellenőrzés során állapítja meg az adókülönbözetet, az adóbírsággal és késedelmi pótlékkal is jár.

Kedvező változások a SZÉP-kártya-juttatásban

2023. augusztus 1 és december 31. között a munkáltatók egyszeri alkalommal, legfeljebb 200 ezer forint összeget utalhatnak béren kívüli juttatásként akár több részletben is a munkavállalók SZÉP-kártyájára az évi 450 ezer forint keretösszegen felül.

Ha a munkavállalónak az adott időszakban több munkáltatója van, a 200 ezer forint támogatást minden munkáltató nyújthatja.

A 200 ezer forint összegű juttatást még csak arányosítani sem kell a munkában töltött napok szerint, az teljes összegben jár.

További kedvező változás, hogy a SZÉP-kártyán levő teljes összeg 2023. augusztus 1. és 2023. december 31. között hideg élelmiszer vásárlására is felhasználható.

Szociális hozzájárulási adót kell fizetni a kamatjövedelmek után

2023.július 1-jétől a veszélyhelyzet ideje alatt – a Szocho tv. rendelkezéseitől eltérően – a 15 % szja mellett 13 százalék szocho is fizetni kell a kamatjövedelem után.

Nem kell ugyanakkor szochót fizetni:

a 2023. július 1-je előtt lekötött betétek, illetve megvásárolt értékpapírok kamata után,

az ingatlanalap befektetési jegyéből származó kamatjövedelem után, valamint

az olyan kifizetés után, amit nem kell kamatjövedelemként figyelembe venni, idetartozik például a lakossági állampapír kamata, a lakás-takarékpénztárakról szóló törvény szerint nyújtott állami támogatás, és a támogatásra, valamint a lakástakarék-betétre fizetett (jóváírt) kamat, illetve a babakötvény.

A szocho alapja megegyezik a kamatjövedelmet terhelő szja alapjával, tehát annak teljes összege után meg kell fizetni a szochót, mivel az adófizetési felső határ nem vonatkozik a kamatjövedelmekre.

A magánszemélyt terhelő adót a kifizető állapítja meg, vonja le, és a juttatást követő hónap 12-éig fizeti meg, illetve vallja be a NAV-nak, havi, kifizetői szinten összesített bevallásban.

Ha a kamatjövedelem nem kifizetőtől – például külföldi juttatótól – származik, vagy azt a kifizető nem tudja levonni (például egy tárgynyeremény esetében) a szochót a kamatjövedelmet szerző természetes személynek kell megállapítania és megfizetnie, egyidejűleg a kamatjövedelmet terhelő szja megfizetésével és bevallásával.

A NAV-figyelőben a fentieken túl IDE kattintva a teljes cikkben adótrafipax-szal, új üzemanyag elszámolóárakkal is találkozhat, valamint a NAV válaszadásairól.

A cikk szerzője, Kertész Gábor az Accace Hungary adómenedzsere. Az Accace az Adó Online szakmai partnere.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 27.

NAV-Figyelő 21. hét: Változott a jegybanki alapkamat, adó-amnesztia, üzemanyagárak

A NAV útmutatót adott ki az utólagos részesedésbejelentéssel kapcsolatban, amelyben a leggyakrabban felmerülő kérdésekre kívánt válaszolni az adóamnesztia kapcsán. Továbbá változott a jegybanki alapkamat és az adóhatóság meghatározta a júniusi üzemanyagárakat is – derül ki a NAV-Figyelő eheti számából.

2024. május 27.

Év végi záráshoz, év eleji nyitáshoz kapcsolódó teendők a társasági adóban

A számviteli beszámoló és az annak adatain alapuló társaságiadó-bevallás elkészítése az egyik legfontosabb olyan feladat, amely egy üzleti év zárásához kapcsolódik. A társaságiadó-kötelezettség szempontjából az üzleti év utolsó napjának több szempontból is relevanciája van: gondoljunk csak azokra az adóalap-korrekciókra, amelyek olyan számviteli tételekhez kapcsolódnak, amelyeket év végén számol el egy gazdálkodó. Emellett az év vége egyben lehetőségeket is nyújt az adózás tervezéséhez, egy esetleges adózási-módváltás megfontolásához. Nem utolsósorban az év vége sok szempontból olyan határidőt is jelent, amelyre indokolt kiemelt figyelmet fordítani. A zárás mellett természetesen a nyitás során, a következő év kezdeti időszakában is számos feladat jelentkezhet, különösen a mérlegkészítés, illetve a társaságiadó-bevallás benyújtása határidejéig bezárólag. Ezek a feladatok adózótól függően rendkívül változatosak, így kimerítő listát lehetetlen adni. Az Adó szaklap írása azokat a jellemzően előforduló, megfontolásra érdemes szabályokat, teendőket emeli ki, amelyek az adózók széles rétegét érinthetik.

2024. május 24.

Az Európai Tanács új szabályokról állapodott meg a forrásadó-eljárásokra vonatkozóan

A Tanács megállapodásra jutott a kettős adóztatás alóli mentességre irányuló gyorsabb és biztonságosabb eljárásokról, amelyek hozzá fognak járulni a határokon átnyúló befektetések fellendítéséhez és az adóvisszaélések elleni küzdelemhez. Az úgynevezett FASTER-kezdeményezés célja, hogy a forrásadó-eljárásokat biztonságosabbá és hatékonyabbá tegye az EU-ban a határokon átnyúlóan működő befektetők, a nemzeti adóhatóságok és a pénzügyi közvetítők, például a […]